Features + Work In Progress
Festivalmarkt in vijf jaar tijd geëxplodeerd

Festivalmarkt in vijf jaar tijd geëxplodeerd

21 maart 2017

Anno nu is het mogelijk om via Facebook een inschatting te maken hoe groot de Nederlandse dance-festivalmarkt is. In twee eerdere columns van Denis Doeland waren al de eerste bevindingen te vernemen. Nu heeft hij aan de hand van Facebook data in samenwerking met Fanalists de omvang van de Nederlandse dancefestivals in 2016 in kaart gebracht.

Eerdere data

In 2012 kwam in opdracht van ADE-organisator Buma Stemra een omvangrijk rapport over de dance-industrie in Nederland uit, van economisch advieskantoor EVAR Advisory Services. Daaruit bleek dat grote evenementen en festivals, met meer dan drieduizend bezoekers in 2011 bij elkaar maar liefst 137 miljoen euro opbrachten. In tien jaar tijd werd er toen een groei van 70 procent geconstateerd. Buma Stemra trok op basis van het rapport de volgende conclusie:

“De grote internationale successen van de Nederlandse DJ’s en de dance scene blijkt van grote economische betekenis voor Nederland. In Nederland gaat hier jaarlijks ruim een half miljard euro (587 miljoen euro) om.”

Facebook als benchmark

In een eerdere post werd duidelijk dat met meer dan 10 miljoen Nederlanders in het netwerk dat Facebook een representatieve afspiegeling van de bevolking is. Samen met het team van Fanalists en de benchmark-app Rankingz is door DDMCA, Fanalists en Jibe Company gekeken naar de 350 dancefestivals uit de vorige post.

Bijna elk festival maakte in 2016 een evenement aan via Facebook. Om de omvang van de markt te bepalen kwamen we uit op 344 festivals die een evenementenpagina hebben die activiteit vertoond. Met een RSVP op een evenementenpagina wordt door fans aangegeven of zij gaan, geïnteresseerd zijn of niet geïnteresseerd zijn.

Festivalmarkt verdrievoudigd

268 dance evenementen en festivals trekken volgens de gegevens van Facebook meer dan drieduizend bezoekers. De geschatte omzet van de ticketverkoop bedraagt zo’n 140 miljoen euro. Iets meer dan 2,9 miljoen bezoekers kochten afgelopen jaar een ticket. Een bezoeker bezocht iets meer dan 3 festivals. Gemiddeld trokken de 268 festivals zo’n 11 duizend bezoekers.

Uit het eerdere rapport van EVAR Advisory Services valt op te maken dat in 2011 de omzet van de festivals uit ticketverkoop op 46 miljoen euro uitkwam. Het aantal festivals dat meer dan drieduizend bezoekers trok bedroeg destijds 123 stuks. Gemiddeld hadden de festivals zo’n 13 duizend bezoekers. In vijf jaar tijd is de festivalmarkt wat betreft het aantal festivals met meer dan drieduizend bezoekers verdubbeld en in ticketverkoop verdrievoudigd. Ondanks dat de festivals gemiddeld minder bezoekers trokken toch een explosieve groei.

Unieke bezoekers

Doeland benoemde eerder al dat sommige festivals zogenaamde vanity metrics gebruiken. Dit zijn waarden die eenvoudig te begrijpen zijn maar op zichzelf weinig zeggen. Populaire metrics zijn de friends, fans & followers, ook wel vaak bezoekers- en ledenaantallen of views van social media en videoplatformen. “Het is niet dat deze metrics niets zeggen. Maar enige nuance en context moet wel worden aangebracht”, stelde Doeland destijds.

Doeland vervolgt: “Wanneer je kijkt naar de 2,9 miljoen die in 2016 een ticket voor de dancefestival kochten rijst de vraag hoeveel unieke bezoekers zijn dit? Kijkende naar het aantal unieke profielen op Facebook dat aangeeft dat naar een evenement gaat zijn dit ongeveer 879 duizend unieke personen.”

Plafond in zicht

Alle gemeten festivals op Facebook hebben maximaal zo’n 1,1 miljoen unieke profielen. Deze kochten in 2016 bijna 3,6 miljoen tickets die goed waren voor 146 miljoen euro omzet. De resterende kleine festivals (76) met minder dan 3.000 bezoekers brachten 0,7 miljoen euro op. De verwachting voor 2017 is dan ook dat het plafond in zicht komt.

---------

Voetnoot

* Een aantal jaar geleden begon Rankingz (tegenwoordig een benchmark-applicatie van Fanalists, red.) met het monitoren van dancefestivals in Nederland. Eerst vooral op het gebied van social media. Later is steeds meer data toegevoegd. In 2015 werd voor het eerst gewerkt aan de festivalmonitor die in 2016 een eigen dance-variant kent. Een dynamische monitor die elke maand een update met een voorspellend karakter kent.

* Inmiddels zijn de eerste festivals al op de kalender verschenen. De betrokkenen bij de Dance Festival Monitor (DDMCA, Fanalists en Jibe Company) zijn zich bewust dat wellicht hier en daar een festival ontbreekt. De definitie van een festival is wat diffuus geworden. Zo worden indoorevenementen tegenwoordig ook festivals genoemd.

* Data met dank aan Rosa van den Hoven en Ben Spanjaard van Fanalists.

Txt: Denis Doeland // Imgs: Xolali.com

Advertentie
Party Tips
  • zaterdag 18 november
    25 Years Bonzai
    Waagnatie, Antwerpen