Features + Interviews
Interview Black Sun Empire || “Drum and bass is de jazz van de elektronische muziek”

Interview Black Sun Empire
“Drum and bass is de jazz van de elektronische muziek”

04 februari 2015

Wanneer je Drum & Bass en Nederland in een zin hoort is de kans groot dat die zin ook de woorden Black Sun Empire bevat. Met meer dan tien jaar actieve dienst behoort BSE tot een van de langst lopende drum & bassprojecten van Nederland. En met succes, want na een onlangs verschenen E.P. (Until The World Ends met State of Mind) en hun dik uitverkochte party Black Out afgelopen vrijdag laat BSE zien dat ze nog steeds een flinke vinger in de pap hebben in de scene. 

Terwijl er honderden mensen in de rij staan om kaartjes te laten te checken of jassen op te hangen in de garderobe is het in de zaal al een drukte van jewelste. Audio, de tweede artiest die vannacht op de line-up staat laat horen wat ‘ie waard is. En met succes, want de hoofden in de zaal gaan op en neer. Vooraan in de zaal beginnen de eerste kleine moshpits, terwijl de trappen aan de zijkanten vol staan met mensen die meer dansruimte nodig hebben. Backstage hangt er echter een relaxed sfeertje, alsof het grootste terugkerende drum and bassfeest van Utrecht de normaalste zaak van de wereld is. Misschien is dat ook wel zo voor Micha en Milan Heyboer. De twee broers, die samen met René Vedult Black Sun Empire vormen, genieten rustig van een biertje op de bank.

Tivoli

“In Utrecht zijn we altijd de lokale act geweest, dus voor ons is dit echt een thuiswedstrijd,” vertellen Micha en Milan, allebei geboren en getogen in Utrecht. “Vooral in Tivoli: we zijn twaalf jaar begonnen met het hosten van Black Out aan Tivoli Oudegracht. Op een gegeven moment werkte dat niet meer: diep in de nacht moest de limiter aan en kreeg de bass niet de ruimte die nodig is voor dancemuziek. Daarna kwam Tivoli de Helling. De zaal was misschien wat kleiner, maar door de afgelegen ligging hoefden we geen rekening te houden met de omgeving en konden we de volumeknop opendraaien.” De Helling voldeed op een gegeven moment echter ook niet meer. “Door de afgelegen ligging was het moeilijker om mensen die kant op de trekken. Bovendien was de zaal gewoon te klein voor bepaalde artiesten.”

Het gebrek aan capaciteit werd echter goedgemaakt in TivoliVredenburg, het nieuwe muziekgebouw dat vlakbij het centraal station in Utrecht staat. “Hier kunnen we zalen kiezen met ruimte voor verschillende bezoekersaantallen. Momenteel staat er zo’n tweeduizend man beneden, we kunnen grote namen uitnodigen en het geluid klinkt hier lekker.”

Toch kiezen de heren ervoor om tijdens hun eigen feestje wat meer op de achtergrond te blijven. “Het lijkt nu alsof iedereen je bijna persoonlijk kent. We willen hier de ruimte geven om wat minder grote acts op de voorgrond te laten treden. Op Black Out-feestjes in het buitenland nemen we zelf een meer prominentere rol in. Logisch ook, want daar komen de gasten ook specifiek voor ons.”

Uitdagingen

Een andere grote publiekstrekker van deze avond is Noisia. Micha en Milan lachen. “Op de eerste editie twaalf jaar geleden liepen ze ook al rond, nu zijn ze er nog steeds.” Dat beide groepen nog steeds in de scene zitten vinden ze absoluut niet gek. “Op het moment dat je als artiest relevant blijft binnen je genre kan je gewoon mee blijven draaien. Wij hebben altijd voorop gelopen in ons genre, zonder ons eigen geluid te vergeten. Als muzikant moet je jezelf steeds blijven uitdagen en ontwikkelen. Je gaat mee met de golfjes binnen de stroming, of je duwt de muziek een andere kant op.”

Of de jarenlange ervaring in de industrie bijdraagt aan het succes van hun label, Black Out? “We hebben contacten, ervaring en we weten hoe het wereldje in elkaar zit. Dat betekent echter niet dat we altijd voor commercieel succes gaan. We releasen tracks van gevestigde namen, maar ook van nieuwe artiesten. Soms kiezen we voor artiesten die commercieel succesvol zijn, soms helemaal niet. We houden het bij onze eigen smaak.”

Die uitdagingen liggen voor BSE niet alleen binnen het maken van de muziek en het label, maar ook op andere gebieden in de muziekindustrie. “Naast het label en BSE hebben we allemaal onze eigen projectjes lopen. Die uitdagingen zijn ook nodig om het leuk te houden. We zijn al jaren verliefd op drum ‘n’ bass, maar de kans zit er in dat die liefde er over vijf of tien jaar niet meer is. We zijn eigenwijs genoeg om er dan mee te stoppen en dan iets compleet anders te doen, zoals boetseerkleien.”

Verdienmodel

Dat de muziekwereld na al die jaren is veranderd is voor iedereen wel duidelijk. Van vinyl zijn we via cd’s overgestapt naar de digitale wereld van de muziek. BSE heeft deze transitie van dichtbij meegemaakt, maar de broers denken niet dat deze veranderingen goed of slecht zijn. “Het is gewoon anders geworden. Vroeger kwam de promotie vanuit de platenhandelaar, tegenwoordig tel je niet meer mee als je niet in de hitlijsten op iTunes of Beatport staat. Je moet op een andere manier met promotie omgaan dan voorheen.”

Daarnaast is de wereld ook financieel veranderd: “Omdat er tegenwoordig veel muziek illegaal gedownload wordt moet je naar een ander verdienmodel gaan kijken. Gelukkig zien we nu dat steeds meer mensen digitale muziek aan gaan schaffen, en wordt er nu ook betaald voor streamingsdiensten zoals Spotify. Uiteindelijk maakt het niet zo veel uit. Mensen die de muziek thuis gratis luisteren komen wel naar feestjes. Bovendien krijgen ook kleine artiesten de kans om via het internet groot te worden, terwijl succes voorheen meer aan het label gekoppeld was.”

Dit betekent echter niet dat het succes van drum & bass ook groter wordt. “Nu bassmuziek zo populair is zien we wel dat meer mensen drum & bass gaan luisteren. Door het hoge tempo van de muziek zal het toch altijd een kleiner genre blijven dan bijvoorbeeld de house. Eigenlijk is drum & bass de jazz van de elektronische muziek: het zal altijd blijven bestaan, maar voor de grote massa is het te intens om extreem populair te worden.”

Txt: Stef Snakkers

Imgs: Black Sun Empire archive & Stef Snakkers

Advertentie
Party Tips
  • zaterdag 9 februari
    Free Your Mind presents Sasha & John Digweed (Warehouse Edition)
    Elementenstraat, Amsterdam
  • vrijdag 7 december
    Scooter
    AFAS Live, Amsterdam
  • maandag 31 december
    Reaktor x Dax J - Monnom Black [NYE]
    Elementenstraat, Amsterdam