Features + Lifestyle
Interview met Roos van der Kamp||Eigenaresse eigen label en winnares Project Catwalk

Interview met Roos van der Kamp
Eigenaresse eigen label en winnares Project Catwalk

17 juni 2010
Donderdag 9 juni, een tripje Amsterdam, om tussen alle plensbuien door een interview af te nemen met Roos van der Kamp. Naast het winnen van Project Catwalk dit jaar, heeft deze dame nog veel meer in haar mars. Verschillende activiteiten in het verleden en veel moois in de toekomst, zetten schijnwerpers op het talent van Roos.

Roos, geboren in Amsterdam en getogen in Hoorn, studeerde in 2006 af aan de Hogeschool van de Kunsten Utrecht, in de richting intermedia . Ze werd genomineerd voor de Piet Bakker Prijs. Deze prijs wordt elk jaar uitgereikt aan een afgestudeerde van de faculteit voor Beeldende Kunst en Vormgeving. Hiernaast kreeg zij ook een startstipendium. “Toen voelde ik me daarna vrij om echt te gaan doen wat ik wilde en ben ik voor de mode gegaan en heb ik mijn eigen bedrijf Roparosa opgericht. In het begin deed ik vooral customizing en heb ik een eigen sjaallijn gehad samen met een vriend van mij. Meer en meer ben ik eigen stukken gaan maken en toen ben ik ook bij ontwerperscollectief Vezjun terecht gekomen.” Ondertussen had ze ook goed leren naaien in een atelier voor motorkleding en durfde ze deze stap wel te nemen.

Roos´ interesse voor mode is niet zomaar uit de lucht komen vallen: op haar zestiende en later naast haar studie paste ze al vaak haar eigen kleding aan als ze het niet meer zo leuk vond. Steeds meer mensen begonnen verzoekjes in te dienen om zelf een customized item binnen te slepen. Ook in de vintagewinkel Sussies in Utrecht en Antwerpen werden al verschillende items verkocht.

Toen zij in 2007 besloot om de moderichting in te slaan, kwam als snel vervolg haar eigen label Roparosa. De naam van dit label heeft een leuk verhaal en is een cadeautje dat ze mee heeft gekregen na een paar maanden te hebben gestudeerd in Spanje. “Ik heb een tijdje in Spanje gestudeerd, en als ik op de fiets zit denk ik nog wel eens in het Spaans. Ropa is kleding, Rosa is m’n naam, het kwam gewoon in een keer in me op”.

Project Catwalk
“De laatste grote uitdaging was Project Catwalk.”

Mocht je Roos van der Kamp voor het tweede seizoen van Project Catwalk nog niet kennen, dan zal hier tijdens het programma ongetwijfeld verandering in zijn gekomen. Dance.nl heeft haar tijdens de afleveringen gevolgd en werd telkens weer verrast met interessante, vernieuwende ontwerpen. Waar wij eigenlijk al op zaten te wachten, gebeurde: Roos won het tweede seizoen van Project Catwalk, waarmee ze €15.000 binnengesleepte, een spread in de Marie Claire en een show tijdens de Amsterdam International Fashion Week. Deze overwinning liep ging nog bijna de mist in vanwege een van de medekandidaten die een gerucht verspreidde: Roos zou hulp hebben gehad bij het uitvoeren van haar collectie, iets wat ten strengste verboden is. Na een gesprek met Renate Verbaan, Daryl van Wouw, Simone Dernee en gastjurylid Marlies Dekkers zorgde Roos voor overtuiging van haar onschuld en sleepte de prijs binnen. Typerend voor de soms harde modewereld: Marlies Dekkers kwam na de show naar Roos toe en wenste haar veel succes, om vervolgens aan te geven dat het vast niet de laatste keer zal zijn dat zoiets gebeurt. Jaloezie is altijd nog een veelvoorkomend verschijnsel.

De kleding die werd geshowd hangt momenteel bij Spice PR. De dag van het interview had Roos nog een bezoekje gebracht aan dit persbureau, waar een leuke verrassing op haar stond te wachten: er hingen nog maar 8 items! Wat betekent dat er een heel groot deel is uitgeleend voor diverse doeleinden. “Na de collectie die ik voor het programma heb gemaakt, heb ik een draagbare spin-off gemaakt, deze collectie hangt ook bij Spice PR”.



Collecties
Roparosa: comfortabele powerdressing
Powerful, energiek, comfortabel, helder van belijning & sportief in afwerking en materialen


Met Project Catwalk achter de rug is Roos druk bezig met de voorbereidingen voor de Amsterdam International Fashion week, waar zij zal gaan showen. Na de collectie ‘catch as catch can’, volgt nu de collectie ‘come out and play’. Roos denkt niet per sé in seizoenen: “In de zomer is het in de winkels hartstikke koud vanwege de airconditioning en in de winter is het overal hartstikke warm met de verwarming. In laagjes denken vind ik handig. En daarbij: als ik in de winter een feestje heb wil ik ook geen warme trui aan. In de winter collectie vind ik dat er dingen moeten zitten met korte mouwen en in de zomer collectie moeten ook dingen met lange mouwen zitten. Ik combineer beide een beetje. Het zit meer in de kleur en stemming dat er een verschil te zien is tussen zomer en winter, dan daadwerkelijk in de kledingstukken.”

Ook wil Roos graag een bepaalde lifestyle/gedachte meegeven met haar kleding: “I want to excite women towards a powerful and dynamic lifestyle. Ik vind het belangrijk dat je in je kracht staat en doet wat je kan. En dat je daar voor gaat. Mijn kleding kan je zien als een soort van comfortabele powerdressing: dus in de kleding voel je je krachtig maar ben je wel vrij om te doen wat je wil”. “Je maakt kleding voor een bepaalde levensstijl , mijn levensstijl is pak wat je pakken kan, leef je leven, ga d’r voor, ga dansen, gebruik alles wat je hebt”. Uit Roos haar uitspraken is goed op te maken dat kleding, lifestyle, muziek, dans e.d. met elkaar in verbinding staan. Ze geeft aan dat als je een eigen label hebt, het naar haar idee niet meer van deze tijd is om alleen maar kleding te maken. Hier hoort een visie bij: “ik zou ook niet weten wat ik zonder visie zou moeten maken”.

Proces
“Ik begin meestal met kleur. Kleur is voor mij heel sfeerbepalend. Daarna gaan er eigenlijk twee dingen aan de gang: aan de ene kant heb ik een concept en aan de andere kant dat waar ik zelf behoefte aan heb. Daarvoor ga ik meestal de stad in en kijken, ‘wat wil ik nu hebben wat ik niet kan krijgen’. Hierbij kijk ik heel erg naar m’n eigen behoefte. Aan de andere kant denk ik dan nog vanuit een concept, bijvoorbeeld een grotere vorm die terugkomt.” Deze twee dingen komen samen en zorgen voor de rode draad in een collectie. In Roos’ collecties zitten altijd draagbare ontwerpen, maar ook een aantal die echt voor de catwalk bestemd zijn. Over haar stofkeuze zegt Roos: “Ik val altijd op hightech stofjes, plastics, zoals van die regencape stoffen, maar ik hou ook erg van leer en natuurlijk fijne jerseys voor comfortabele dingen.”



Come out and play
“Bij de vorige collectie had de power vooral de overhand en bij deze collectie heb ik meer het comfortabele laten spreken. Wat meer loose-fit dingen, ik denk dat deze collectie iets verfijnder en draagbaarder wordt dan de vorige”. Dance.nl heeft al een voorproefje gezien in de vorm van inspiratiemateriaal, kleur- en stofgebruik en proefmodellen, helaas zullen jullie nog even moeten wachten tot de AIFW. Bereid je in ieder geval alvast voor op mooie belijningen en stijlvolle comfort!

Amsterdam International Fashion Week
“Ik merk dat de AIFW organisatorisch ook wel heel wat vergt, dus wat dat betreft ben ik een soort van duizendpoot op het moment en kan ik niet echt alleen maar naaien. Maar ik vind het ook wel leuk, het is een soort van jongleren. Het is wel een fijn gevoel als het dan allemaal lukt, als je dingen onder controle hebt”. Met vergaderingen op komst, castings, make-up try outs en het uitvoeren van haar collectie komt er een hele hoop om de hoek kijken voor een show. “Ik ben onwijs benieuwd hoe het wordt.”

Toekomstbeeld
“Project catwalk was wel de meest heftige ervaring, op alle vlakken. De hele voorbereiding daarvan: ik heb me heel erg ingelezen, voorbereid qua patronen. Daarna als je in het programma zit moet je én met die mensen goed overweg kunnen én presteren én proberen bij jezelf te blijven. Het is best wel pittig geweest, maar het is heel erg de moeite waard”. De finalecollectie kan wel gezien worden als een grote mijlpaal in Roos haar ontwikkelingen. “Wat wel gek is: hoe snel je eraan went. Hoe snel een volgende stap toch wel weer eigenlijk doodnormaal is. Ik heb vorig jaar nooit durven dromen dat ik op de AIFW zou staan, nu is het gewoon de realiteit van de dag dat ik daarvoor aan het werk ben. Voor de toekomst zou ik het buitenland te gek vinden, maar ik zou ook de herhaling van de fashion week, nog een paar keer, geen straf vinden!”

txt Marlon Schuurman
imgs
kopfoto: Catch as catch can part 1 door Marc Deurloo
tekstfoto: Catch as catch can part 2 door Duy Quoc Vo
werkruimte en Roos met Apesticker: door Marlon Schuurman
Advertentie
Party Tips
  • vrijdag 17 oktober
    The Magician & friends
    Paradiso Noord, Amsterdam
  • woensdag 15 oktober
    Armada Night
    Gashouder, Amsterdam
  • vrijdag 31 oktober
    ARJUNA
    Chicago Social Club, Amsterdam
  • vrijdag 26 september
    TOFFLER PRESENTS TOM TRAGO | ALL NIGHT LONG
    Toffler, Rotterdam
  • zaterdag 25 oktober
    Sven Väth 50th Birthday
    Maimarkthalle, Mannheim
  • zaterdag 18 oktober
    Seth Troxler presents... Big Tittie Surprise Episode II: Dolphin Flight
    Amsterdam Roest, Amsterdam