Inigo Kennedy - Vaudeville

02 juni 2014

Label: Token Records
Cat nr: TOKEN43CD
Stijl: techno

Release: 2 juni 2014

Nog meer technopareltjes deze zomer. Want ook Inigo Kennedy, technisch en creatief gezien één van de meest gewaardeerde en begaafdste producers uit de ondergrondse spelonken van de technoscene, komt met een nieuw album. Vele technoliefhebbers draaien zijn tracks Obsidian en Cathedral dagelijks nog grijs maar ook zijn nieuwe plaat Vaudeville mag er meer dan wezen.

Vaudeville is opnieuw een uiting van creativiteit en innovatie van het hoogste muzikale niveau; uiterst zorgvuldig opgebouwd, met oog voor detail en sfeer. Een nieuwe Obsidian of Cathedral zul je op deze plaat niet terugvinden, gewoonweg omdat Vaudeville niet echt gemaakt is voor de dansvloer.

<iframe width="100%" height="450" scrolling="no" frameborder="no" src="https://w.soundcloud.com/player/?url=https%3A//api.soundcloud.com/playlists/36230629&amp;color=ff5500&amp;auto_play=false&amp;hide_related=false&amp;show_artwork=true&amp;show_comments=true&amp;show_user=true&amp;show_reposts=false"></iframe>

Nee, het nieuwe meesterwerkje van Kennedy kan het best omschreven worden als een soort van nachtelijke tocht door stedelijk gebied. Luister naar de gedegen opbouw van de sfeer in tracks als Narrative, NGC5128 en Winter en je ziet jezelf al rondlopen in verlaten industriële buitenwijken, op zoek naar…. ja wat eigenlijk? Die ene afterparty? Je eigen huis? Of op zoek naar jezelf? Op Vaudeville kun je er zelf je eigen invulling aan geven. Het kan op dit album alle kanten op gaan, al is de ondertoon overal stemmig en soms ietwat mistroostig.

Soms lijkt Kennedy er wat meer euforie in te gooien (zoals op Lullaby en Petrichor) om dat effect er in de tracks erna echter weer teniet te doen. De sfeer is zoals gezegd bedrukt, maar nergens wordt Vaudeville te neerslachtig; daarvoor houden de typische Kennedy-synths en -strings je bij de les. Al met al is Vaudeville een heerlijke luisterplaat geworden voor de nachtmens pur sang.

Colin Kraan

01. Narrative
02. Birth