Koning Paul Kalkbrenner in Paradiso

Koning Paul Kalkbrenner in Paradiso

25 oktober 2010 Er waren eens twee broers. Ze woonden in Oost-Berlijn. De val van de beruchte muur overviel hun leven. Dit betekende vrijheid en blijheid. Ze struinden de ondergrondse clubs af. Ervaring leert. Ze maakten eigen platen en veroverden het Berlijnse nachtleven met hun klanken. Inmiddels reizen deze jongens de hele wereld af. Om hun muziek te delen met wie maar wilt. Van Peru naar Madrid en van Argentiniƫ naar Amsterdam. Want daar waren ze afgelopen zondag 24 oktober te horen. Staande ovatie in Paradiso, voor de gebroeders Kalkbrenner.

Aan Jorn Liefdeshuis de eer om de avond te openen van dit Amsterdam Dance Event. Met zijn zweverige en o zo relaxte housebeats weet hij het publiek klaar te stomen voor zijn collega uit Berlijn, Fritz Kalkbrenner.
Zoals ook bij deze, wordt Fritz vaak gelinkt aan zijn oudere broer, Paul Kalkbrenner. Niet heel raar gezien hun nauwe samenwerking. Plus het feit dat deze twee jongens een ongewoon droomteam zijn uit een ongewoon nest. Uiteraard zijn het twee individuen, die beiden hun eigen ding doen.

Maar toch is de stijl van deze gasten ontzettend typisch. Het onderscheid zit hem slechts in de bekendheid. Maar die muziek, die zit ze ongetwijfeld in de genen.

Maar vanavond is het eerst de beurt aan Fritz Kalkbrenner. Hij is van de unieke electro beats. Instrumentale riedels, loops waar je kippenvel van krijgt, perfecte combinaties van muzieklagen. Het publiek hier in Paradiso lijkt massaal gevallen voor het rauwe geluid van Fritz. Men gaat compleet uit z’n plaat. Vanaf de stage viert hij het feestje mee.

Broederliefde
Terwijl Fritz zijn laatste platen draait, verschijnt de big brother op het toneel. Paul Kalkbrenner! De man van de avond. Quasi nonchalant pakt meneer zijn spulletjes uit. Tussen het opzetten door support hij zijn broer en gooit de handen in de lucht. Broederliefde. Samen maakten ze verleden jaar het fenomenale nummer Sky & Sand. Nu staan ze hier samen, in de muziektempel van Amsterdam.
Fritz heeft in ieder geval genoten zo blijkt uit zijn tweet de volgende dag. ‘You guys in Amsterdam been a blazin hot adience. Many thanks.’ Geen dank. Echt, dat was een kleine moeite beste Fritz.

Klokslag 2 uur, de beurt is nu aan Paul Kalkbrenner. “Koning Paul!“, aldus een jongen hier achter. Afgelopen jaren ontwikkelde ‘koning Paul’ zich tot een ware superster. Dat blijkt ook wel het uitverkochte Paradiso van vanavond. Onder veel gejubel en gejuich neemt hij plaats achter de draaitafel. Hij rommelt wat aan zijn vol-gestickerde laptop. En dan klinken warempel de eerste klanken door de speakers van zijn plaat Azure. Vreugde alom. Staande ovatie. Wanneer de muziek overloopt in Square 1, is het gekkenhuis. Paul Kalkbrenner zelf blijft verdacht relaxt. Vijftienhonderd man voor zijn snufferd. De hele toko uit zijn plaat voor zijn sounds. Terwijl hij nog een sigaretje opsteekt, overziet ie de boel en gooit tevreden de volgende plaat de zaal in.

Sky & Sand
Dik twee uur kan het Paradiso-publiek genieten van Pauls draaikunsten. Als afsluiter, hoe kan het ook anders, Sky & Sand. “In the night time when the world is at his rest, you will find me in a place I know the best..” aldus de vocal door Fritz Kalkbrenner. Een jongen in de rij voor de garderobe vertelt aan zijn compagnon hoe de tranen hem zojuist letterlijk in de ogen schoten bij het horen van dit nummer. Al doen de alcoholische versnaperingen de gemoederen hoogstwaarschijnlijk wat meer opspelen dan normaal, Paul Kalkbrenner heeft Paradiso in beroering gebracht. Hij veroverde Berlijn en vanavond Amsterdam. (Het oranje shirtje had ie overigens al aan.) Hulde aan koning Paul!

txt Gerda van den Dool
imgs ADE Fotoarchief
  • zaterdag 3 mei