Columns
DJ Jean -

DJ Jean -

01 juli 2008 OVERKILL AAN ALLES??

Festivals, concepten , organisaties, dj's.... De vraag rijst derhalve, zullen er deze zomer niet een hele reeks festivals hun waterloo gaan beleven. Als ik me niet vergis zijn er deze zomer z on 50, ik herhaal, VIJFTIG minifestivalletjes en festivals die zich op een crowd richten, en dus hun break even daar op afgestemd hebben, van 5000 partypeopletjes of een veelvoud daarvan! Bijna meer dan in HEEL europa bij elkaar als je het mij vraagt!!

Dat het alsmaar groeiende aantal festivals een doodsteek, of in ieder geval een zware slag aan het worden is voor de reguliere clubs en discotheken is al een tijdje duidelijk. Daar komt, zeker in het westen OOk nog is de alsmaar toenemende 'strandcultuur' bij! Is hiermee het bestaansrecht ontnomen van een ieder die 'iets' wil organiseren 'op locatie'? Nee, dat ook weer niet, blijkbaar gaat men namelijk, vooral in het zomerseizoen, ZO graag de hort op naar allerlei al dan niet exotische locaties dat het aanbod zich slechts afstemt op de vraag. Dus clubeigenaren/horeca-uitbaters rest slechts 2 opties: OF je verlies nemen, en je hoofd middels compensatie in de rest van het seizoen boven water proberen te houden, OF je volop storten in het festivalgedruis en dus bijvoorbeeld het zelf '(mede) organiseren', onder het motto: if you cant beat them join them! Voorbeelden hiervan zijn de eigenaar van de hemkade zaandam met o.a. PLEASURE ISLAND, de eigenaren van BROTHERS Bunnik, die voor een groot gedeelte verantwoordelijk zijn voor o.a. RIVERDANCE, en natuurlijk de eigenaren van de matrixx Nijmegen met EMPORIUM! Wat WEL voorkomen zou moeten worden is dat allerlei types er een slaatje uit gaan proberen te slaan door bijvoorbeeld exorbitante entreeprijzen te vragen (40 euro is niks!) zonder het partypubliek daarbij bijster veel voor terug te geven.. Gelukkig staat Nederland in het algemeen wel boven aan de ladder wat betreft het het kostenplaatje en wat ze er organisatorisch allemaal tegenover zetten... Zeker wat betreft de gerenommeerde festivals! Desalniettemin, zeker voor 'de kids' geld, de doekoes kunnen maar één keer uitgegeven worden, en aangezien ze GRAAG van de partij zijn bij mega events als MYSTERYLAND, DANCE VALLEY of de SLAM!FM BEACH BREAK, zal dit toch gevoeld moeten worden door de reguliere horeca.....

Een groot aantal clubs en discotheken zijn mede hierdoor dan ook in steeds zwaarder vaarwater terechtgekomen. Daarnaast lijken ze steeds meer afhankelijk te worden van organisaties en concepten die de tent vol moeten trekken met o.a. enorme dj line ups! Er zijn op dit moment zelfs genoeg tenten die hun tent uberhaupt niet gevuld krijgen ZONDER die organisaties! Voorheen boekte bijna ALLE zaken de dj's zelf en dat was dan meteen hun enige externe kostenpost, nu moet de pot over veel meer stations verdeeld worden, en als je dan reëel gaat bekijken wat een gemiddelde organisatie toevoegt aan een avond, is dat behalve wat danseressen en de eerder genoemde (veel te grote ) dj line ups vaak niet eens zo heel veel... Behalve...........en daar zijn we meteen bij de kern van het verhaal, zij blijkbaar ZO veel beter zijn ingevoerd in het PROMOTEN van avonden, dat zij WEL in staat zijn tenten door het hele land vol te trekken! Concepten als b.v NOPE IS DOPE , SEXY MOTHERFUCKER en CRAZYLAND hebben een dermate grote en stabiele aanhang in het hele land, dat zij erg sucsevol zijn, digitalisering in optma forma dus!! Enorme mail en ledenbestanden, de juiste digitale promotie, DAT is blijkbaar waar de clubeigenaren en discotheken zelf dus over het algemeen blijkbaar niet voldoende in mee kunnen komen en in thuis zijn, en waar ze dus meer en meer afhankelijk worden. Dit HOEFT overigens geen slechte zaak te zijn, want beter een VOLLE tent met een verdeelde pot, dan een lege tent met HELEMAAL geen pot!! In die zin zou je zelfs kunnen stellen dat deze organisatoren er juist voor gezorgd hebben dat de neerwaartse spiraal in het clubbezoek die zich een aantal jaren geleden inzette, juist weer ten goede is gekeerd!

Er zitten echter ook nadelen aan dit fenomeen, zoals daar is de eerder genoemde 'monster dj line ups'! Zowel vanuit het publiek ALS vanuit dj kant, en ZELFS vanuit die organisatoren zelf komt toch wat gemor hierover... Dj' s die maar een half uurtje draaien tot een uur draaien, volgende komt binnenzetten, hup, weer precies dezelfde platen, en een half uurtje later, hup, WEER hetzelfde!! Blijkbaar begint dit toch bij een hoop mensen te storen, die zich afvragen, WAAR IS DE OPBOUW, muzikaal gezien, van een goede clubavond gebleven??? Anyway, laten we maar zeggen zolang de concepten de tenten vol blijven trekken, zij toch, als organisatoren en motors achter deze avonden het gelijk aan hun zijde hebben??..... ;-) Tot mijn grote schrik en ontzetting kom ik er zojuist achter dat mijn beperking tot 500 woorden in deze column al lang en breed bereikt is, en ik dus UBERHAUPT niet meer op alle bovengenoemde aspecten die gelden voor feesten en festivals, namelijk de overkill en digitalisering, in kan gaan voor wat betreft de dj's.. ik had die lijn daarin nog graag even daarnaartoe doorgetrokken, maar ja, tis niet anders, misschien een volgende keer..... en laten we het er maar op houden dat 'ONLY THE STRONG WILL SURVIVE' opgaat voor alle takken van de dance industrie! Een HEEL VET club EN festivalseizoen toegewenst.... ;-) DJ JEAN.

'DJ JEAN @ WORK' - Elke vrijdag- en zaterdagnacht van 02.00 - 04.00 uur op SLAM!FM.
Advertentie
Party Tips