Features + Interviews
Een terugblik in de 25-jarige househistorie met Lady Aïda

Een terugblik in de 25-jarige househistorie met Lady Aïda

30 september 2013

Deze dame heeft zoveel betekend voor de Nederlandse muziekindustrie dat wij ons vereerd voelen om haar de tiende van deze reeks te laten doen! Deze vrouwelijke dance dino is onder andere bekend van haar maandelijke Fluid-avonden in de Eindhovense Effenaar en van de vele optredens in de Bravo tent van Lowlands. Daarnaast van het vele schrijfwerk wat ze o.a. heeft verricht voor diverse kranten, bladen en 3voor12. Aanstaande zaterdag staat ze op FlashForward in de Tilburgse 013 (release party van het Dutch Dance boek) met andere oudgedienden uit de Neerlandse dance industrie zoals Dimitri, Remy, Marcello en Miss Djax. Wij presenteren u Lady Aïda!

Ten eerste, wat betekent house voor jou?
"Housemuziek betekent de vrijheid en liefde (voor muziek) delen met elkaar. Ongeacht wie of wat je bent of waar je vandaan komt. Eenheid met elkaar."

Wat is de beste houseplaat volgens jou?
"Rhythm Is Rhythm - Strings Of Life. Kippenvelplaat 1"

Welke plaat komt het meest voor in jouw sets?
"Underground Resistance - Final Frontier. Kippenvelplaat 2"

Wat/waar/wanneer zijn je beste house-momenten geweest?
"In de Eindhovense Effenaar tijdens mijn tweemaandelijkse Fluid-avonden (van 1994 tot 2004) en in Nijmegen bij Doornroosje op de Planet Rose-avonden in dezelfde periode. De eerste Extrema-festivals op Aquabest (1993) en clubs als Paradiso (Pinguinclub), Mazzo (met Steve Green), Paard, maar ook in RoXY. In buitenlandse clubs (begin jaren negentig) zoals de Rex en Queen in Parijs, Mantra club in Kopenhagen waar ik regelmatig draaide. Vooral in Parijs daar klopte het echte house hart..."

Wie verdient speciale vermelding in de house-historie? En waarom?
"In de Nederlandse historie? Nee, ik ga geen house producer of dj noemen. Wat mij betreft is dat Dick Raaymakers, Eindhovens pionier op het gebied van de allereerste elektronische muziek. Een van zijn platen (1958 Song Of The Second Moon) was zo ver in zijn tijd vooruit. Ik mixte de plaat onlangs nog in Paradiso met een Detroit technoplaat uit 2004. De Philips visionair overleed in september op 83-jarige leeftijd. Hij heeft nooit iets betekent in de househistorie, maar stond wel aan de voet van de ontwikkeling van elektronische muziek, waar het in house allemaal om draait."

Wat zijn volgens jou hoogtepunten geweest in 25 jaar house-historie?
Periode 1988 – 1993
"De opening van de eerste Eindhovense houseclub Funki Bizniz, een van mijn vaste plekken in Eindje en de zondagse Fata Morgana's die ik organiseerde in Fellini (Utrecht). De wekelijkse ritten naar USA Import in Antwerpen om beatplaten te scoren voor de Sands in Eindhoven waar ik van 1985 tot 1989 draaide."

Periode 1994 – 1998
"Mijn eerste technoplaat op Lowlands (Robert Armani - Circusbells) en Pinkpop als eerste dance-dj op beide (toen nog rock)festivals. Effenaar Fluid-avonden. De release van Doppler F ACT in 1997, mijn eerste en tevens laatste mixalbum bij PIAS met een mix van electro, techno en drum 'n bass. En, echt een hoogtepunt in mijn hele carriere: ik kreeg de allereerste track licentie van Jeff Mills. Er had nog nooit iemand toestemming gekregen een track van hem te mogen gebruiken in een mixalbum. Ik belde hem op in Chicago en heb het op de man af gevraagd. Hij zei ja. Toen hij vroeg welke release ik wilde hebben wist ik geen antwoord te geven, want ik had er niet op gerekend dat hij zomaar ja zou zeggen. Uiteindelijk koos ik niet voor de experimentele klassiekers op Axis, maar voor de eerste Purposemaker getiteld Casa omdat ik wist dat het Purposemaker dancelabel veel voor Jeff betekende."

Periode 1999 – 2003
"Een paar dan: optreden met The Orb en Underworld in een duizend jaar oude arena in Nîmes (Zuid-Frankrijk), vergeet ik nooit meer. Dronken worden met Karl Hyde en Darren Emerson. Met regelmaat op Lowlands dat uitgroeide tot 65.000 bezoekers. Reizen naar Helsinki, Londen, Parijs, Berlijn enzo. Ik kwam veel in Londen om platen te kopen bij Fatcat, dé platenwinkel van Londen waar ik ook o.a. Richard D. James en Dave Clarke ontmoette in 1995."

Periode 2004 – 2008
"Ik schreef het danceblog Rebelbass bij VPRO 3voor12. Met de redactie op pad om verslag te doen tijdens Lowlands, Noorderslag en Motel Mozaïqe. Vooral de (techno) afterparties op de redactie (met bier en worsten) waren de hoogtepunten. Cult! Ik kreeg borstkanker in 2005... dat betekende ruim een jaar lang vol operaties, chemo's en bestralingen. Het heeft nog tot 2007 geduurd voordat ik weer de oude was. Ik ben er sterker uitgekomen, nog meer dankbaar voor alles wat ik mag ervaren. In datzelfde jaar 2005 stond ik ook met mijn grote helden Kraftwerk te draaien in 013, samen met Juan Atkins uit Detroit die ik had gevraagd om samen met mij op de afterparty te draaien. Omdat Detroit en Dusseldorf zo met elkaar zijn verbonden. Ik heb een operatie aan mijn lymfeklieren ervoor uit weten te stellen... Ik dacht, mocht ik doodgaan aan die kanker heb ik in elk geval wel een concert met Kraftwerk meegemaakt. Dat neemt niemand me meer af."

Periode 2009 – 2013
"Met het Centrum voor de Kunsten in Eindhoven heb ik een DJ School opgezet.. Ik begon met 20 mensen en nu zijn het er meer dan honderd per jaar in de leeftijd van 9 tot ... maakt niet uit. Ik word er heel blij van. Het is zo leuk om te zien dat heel jonge kinderen van een jaar of negen na een tijdje het voor elkaar krijgen om een superstrakke mix in elkaar te zetten. In 2010-2011 vierde ik mijn 25 jarig jubileum (1985-2010) met een tour langs de nederlandse clubs en festivals. De jubileumtour eindigde op Lowlands."

Wat is het verschil tussen vroeger en nu? Waar ligt je hart meer?
"We maakten toen de househistorie MET elkaar. Er was niks. Als je zelf niks deed dan gebeurde er niets. Iedereen droeg een steentje bij aan de invulling van een event. Ook het publiek participeerde in een event. Je maakt deel uit van een groter geheel. Je deed het samen. Die echte Do It Yourself mentaliteit en saamhorigheid is er niet meer. We zitten nu opgescheept met de aan social media verslaafde consumerende (house)junk die alleen nog maar via het scherm van zijn smartphone de wereld bekijkt en daarvan filmpjes upload naar internet. Irritant, al die schermpjes bij live concerten. Nou, ik zou dit willen meegeven: 'Life is what happens to you while you are looking at your smartphone.'"

Wat is het grootste misverstand over housemuziek?
"Dat het volkomen zielloos en leeg én drugsgerelateerd is.
En dat het nooit iets zou worden met die nietszeggende beats. Dat weten we nu we 25 jaar verder zijn ;-)"

Wat is volgens jou de toekomst van housemuziek?
"Ik kijk even in mijn glazen bol... Ja! We gaan weer terug naar de essentie. Het draait binnenkort niet meer om het aantal stemmen in een top 100 of de 'likes' dat de 'erkenning' geeft. Daar trappen we niet meer in. De lokale artiesten worden de helden van de toekomst. Onze eigen helden... niet die we via mediakanalen krijgen opgedrongen. We gaan zelf kiezen en we gaan het dus dichter bij huis zoeken. Het tijdperk van globalisering en de daarmee gepaarde luchtverontreiniging (van al die dj's met prive jets ;-) loopt hiermee ook ten einde. En door die kleinschaligheid wordt het ook weer gezellig :-)"

Kun je vijf ultieme house tracks noemen voor onze YouTube playlist?
1 Underground Resistance - Final Frontier (deze staat al in onze YouTube lijst maar op zeker de nr 1 van Aida!)
2 Rhythim is Rhythim - Strings of Life
3 Mr Fingers -  Can You Feel It (Martin Luther King mix) (origineel staat ook al ergens in onze YouTube lijst)
4 Robert Armani - Circusbells
5 Jeff Mills - Casa (Purposemaker)
6 Choice - Acid Eiffel
7 Joey Beltram - Energy Flash

Lady Aïda staat op zaterdag 5 oktober op FlashFoward in 013, Tilburg. Hiervoor zijn ook tickets te winnen op Dance.nl waarbij de winnaar ook twee Dutch Dance boeken krijgt.

img Madeleine Sars en APE archief


Advertentie
Party Tips