Features + Interviews
Interview Kollektiv Turmstrasse || “Overstappen naar Diynamic is de beste beslissing in onze carrière geweest”

Interview Kollektiv Turmstrasse
“Overstappen naar Diynamic is de beste beslissing in onze carrière geweest”

16 september 2015

De muziek van Kollektiv Turmstrasse (Nico Plagemann en Christian Hilscher) snijdt meer dan andere elektronische muziek recht door de ziel en grijpt bij de strot. Emotie en gevoel, daar gaat het om bij het Hamburgse duo. De muzikale benadering van het Kollektiv komt zo'n beetje overeen met de insteek die een kunstschilder kiest bij het maken van een nieuw kunstwerk, zeker geen routineklus. Je moet het dan ook niet in je hoofd halen om de heren dj's te noemen, want dan ben je echt bij ze aan het verkeerde adres. Artiesten zijn het, zonder meer. Het duo is nu na een aantal stille productiejaren weer terug met nieuwe releases en, belangrijker nog, ze voelen zich helemaal thuis bij Diynamic, het label waarbij ze zich in die 'stille' periode aansloten. Dance.nl sprak ze toen ze onlangs op Loveland optraden.

Jullie brachten in mei eindelijk weer een nieuwe EP uit, Sorry I’m Late. Waarom zo laat na jaren van stilte?
Nico Plagemann: Het probleem is dat je als je altijd maar op reis bent en veel toert, dat je er gewoon niet aan toe komt om tracks af te maken of überhaupt te maken. Dat is bij ons een beetje het geval geweest. Daarnaast hebben we natuurlijk ook gewoon een privéleven met vrouw en kinderen. We hadden zelf echter ook niet verwacht dat het zo lang zou duren, maar het is toch gebeurd.

Het had dus niks te maken met een artist-block ofzoiets?
Nico Plagemann: Nee, maar het is gewoon heel lastig om als je onderweg bent met een note block of iets dergelijks te gaan werken aan je tracks. Veel artiesten kunnen dat wel, onderweg werken aan nieuwe dingen, maar wij hebben echt de studio en de stilte nodig.

Is er overigens sprake van een soort rolverdeling bij jullie? Aangezien we het interview nu met jou (Nico Plagemann) hebben terwijl Christian (Hilscher, red.) gewoon verderop staat?
Nou, dat heeft ermee te maken dat we allebei totaal verschillende persoonlijkheden zijn. Iedereen heeft zo zijn kwaliteiten en zijn zwaktes. Zo heb ik er totaal geen probleem mee om met de pers over de muziek en het project te praten, Christian houdt zich daar een beetje afzijdig van en houdt zich meer bezig met bijvoorbeeld de social media.

Is er ook een dergelijke rolverdeling in de studio als jullie muziek maken?
Jazeker, ik ben meer de man van de techniek. Ik ben meer bezig met de details en Christian kijkt meer naar het geheel, naar het gevoel dat een track als geheel heeft.

Werkt dat ook zo als jullie live aan het spelen zijn?
Nee, dat niet. Christian en ik maken nu al 15 jaar samen muziek en een liveset is eigenlijk gewoon een soort pingpongwedstrijd geworden, want we kennen elkaar nu wel door en door natuurlijk.

Een heel bekende set van jullie is een liveset die jullie jaren geleden speelden in Frankfurt am Oder in de Laguna. Die set is, als één van jullie weinige sets overigens, overal te vinden op internet en was eigenlijk ook voor mij een introductie in jullie muziek. Was deze set een soort doorbraak voor jullie?
Ja, ik durf niet te zeggen of het een doorbraak was. Wij zijn er nooit zo happig op geweest om veel muziek op het internet te zetten. We spelen natuurlijk alleen maar livesets en dan is het lastig om telkens nieuwe tracks in je set te verwerken. Dat opgeteld bij het feit dat we de afgelopen jaren weinig nieuwe muziek hebben kunnen maken en je begrijpt waarom we liever zo min mogelijk muziek van ons online zetten. De Laguna-set is overigens geript, we weten niet door wie, maar uiteindelijk waren zoveel mensen er blij mee dat we het ook wel best vonden dat deze set online is komen te staan. Maar goed, uiteindelijk willen we natuurlijk gewoon dat de mensen naar onze livesets toekomen en niet van tevoren al allerlei livesets van ons thuis kunnen beluisteren. Want omdat we natuurlijk vaak dezelfde tracks spelen, al dan niet in een willekeurige volgorde, kan het natuurlijk saai of niet echt interessant zijn als je van tevoren al allerlei sets van ons online hebt geluisterd. Vandaar dat we er ook scherp op zijn dat er zo min mogelijk van ons online verschijnt.

In een artikel in het Hamburger Abendblatt van augustus 2012 werd jullie muziek ‘Bahnfahrten’-muziek genoemd. Niet zozeer muziek voor de dansvloer maar intelligente elektronische muziek die je een comfortabel gevoel geeft wanneer je bijvoorbeeld in een trein zit en de landschappen aan je voorbij ziet trekken. Hoe kijken jullie daar tegenaan?
Het maakt mij niet uit hoe mensen naar onze muziek kijken of hoe ze het beschrijven, ik ben het met iedereen eens in dat opzicht. Voor ons is elke track een soort van verhaal op zichzelf, een reflectie van de dingen die we meemaken, de mensen die we ontmoeten, de muziek die we horen, tv-programma’s die we kijken of iemand die zingt op een markt. Als men onze muziek dus Bahnfahrten-muziek noemt vind ik dat prima.

Uit jullie muziek spreekt heel veel emotie en gevoel. Wat is het geheim achter het maken van dergelijke muziek?
Ik zou het echt niet weten. Ik denk dat elke producer op zijn of haar manier wel emotie probeert te verwerken in zijn of haar muziek. De één doet dat door middel van breaks om mensen op een bepaald moment in een euforische staat te brengen, maar wij doen dat meer door de luisteraars langzaam maar zeker in een andere mindset te brengen, waarbij je zeg maar als je je ogen dicht doet de details van de muziek kan horen. We gaan dan ook altijd voor het beste, onze muziek moet tot in detail datgene weergeven dat we hebben meegemaakt of voelen.

Jullie wonen nog steeds in Hamburg? Hoe is de scene daar en hoe verhoudt die zich tot bijvoorbeeld Berlijn?
Ja, we wonen nog steeds in Hamburg. Er is niet zoveel verschil tussen Hamburg en Berlijn. Techno en elektronische muziek in het algemeen zijn toch een soort van subculturen, waarbij het niet zoveel uitmaakt of je in Hamburg, Berlijn, New York of Tokyo woont: de muziek is overal hetzelfde. Natuurlijk is de scene in Hamburg wat kleiner dan bijvoorbeeld in Berlijn en er zijn ook niet zoveel clubs als in Berlijn, maar het publiek is hetzelfde en luistert er op dezelfde manier naar elektronische muziek. Dat is ook het mooie van het genre: het verbindt mensen.

Jullie spelen tegenwoordig op veel Diynamic showcases, en zijn ook al enige tijd aangesloten bij hen. Wat is er speciaal aan Diynamic?
Vooral de mensen die enorm betrokken zijn bij het label, zoals Solomun, Adriano van het label, Hosh en Stimming, geven ons het gevoel bij een familie te horen. Dat is op zich ook niet zo gek, want we kennen bijvoorbeeld Solomun en Hosh al vanaf hun eerste gigs en zij kennen ons vanaf onze eerste voetstappen in deze wereld. Zij kennen onze geschiedenis ook met andere labels, en het was daarom ook geen verrassing dat we op een gegeven moment bij Diynamic zijn aangesloten, gewoon bij vrienden.

Christian (ondertussen aangesloten): Ja, het voelt als thuiskomen, alsof we het hele jaar door met vrienden op stap zijn, het was daarom ook gewoon een logische stap. En dat we ons zo thuis voelen is een goed teken voor Nico en mijzelf. Het is echt de beste beslissing die we genomen hebben in onze carrière.

Tot slot. Jullie spelen niet enorm vaak in Nederland, maar als jullie dat doen is dat bijna altijd op Loveland. Wat hebben jullie met deze organisatie?
Ja, Marnix en Robert van de organisatie hebben ons vanaf de eerste keer dat we hier optraden zo’n warm welkom gegeven, dat was heel speciaal. Daarnaast zijn de Nederlandse promoters echt de beste van de wereld. Als je telkens ziet wat voor producties hier staan: Het is altijd zo professioneel, alles doet het goed en werkt goed en alles is strak georganiseerd. Het is daarom ook altijd weer zo’n voorrecht om hier te mogen spelen. En dan vergeet ik nog te zeggen dat Marnix ook elke keer weer even tijd maakt om met ons te babbelen als we hier zijn, terwijl hij ondertussen een heel festival of feest moet runnen, dat is ongelofelijk.

Kollektiv Turmstrasse is op ADE ook weer te vinden op Loveland. Hier vind je meer informatie over dat evenement.

Txt: Colin Kraan // Imgs: Joost van Bockel (Loveland pics) & David Rasche (press pics)

Advertentie
Party Tips