Features + Interviews
Actuele geluiden van Dennis Ferrer

Actuele geluiden van Dennis Ferrer

21 april 2010
Met single Hey Hey! scoorde Dennis Ferrer onlangs nog een vette clubhit. De Amerikaan had ook een naam hoog te houden, niet alleen als dj en producer, maar ook als eigenaar van het steeds succesvollere label Objektivity. Zijn agenda is altijd vol met gigs over de hele wereld en ook de releases blijven maar komen, onlangs sleepte hij met zijn 'Objectivity mix' van Dido's Don't Believe In Love zelfs een Grammy-nominatie in de wacht. Erg benieuwd naar zijn leven en muziek bellen we naar New York voor een goed gesprek.

Dennis en inspiratie
Aan de andere kant van de lijn klinkt onmiddellijk de stem van een hele spontane en zeer vrolijke man. Het gaat ook erg goed met hem, zegt hij. “Het zijn drukke weken. Ik heb ongeveer één á twee gigs per week en ben druk met produceren. Nee, weinig sport of sociale bezigheden, alles draait momenteel om muziek.”
Het leven dient hierbij ter inspiratie, legt hij uit. “Bepaalde gesprekken of ervaringen kunnen ineens leiden tot een track, dat kan op de raarste momenten toeslaan. Daarom probeer ik ook zoveel mogelijk soorten muziek te luisteren, dat kan ook inspirerend werken, van hedendaagse tot oude muziek. En ja, soms moet je wachten op inspiratie; deadline of niet, die zal dan ook moeten wachten. Ik kan me niet gaan haasten om muziek te maken, het is een proces wat komt opborrelen en soms heeft dat tijd nodig. Er zijn ook dagen dat ik gewoon even iets anders moet gaan doen dan muziek maken, dan volgt de inspiratie vanzelf. Er zijn natuurlijk ook weken waarin je veel goede platen maakt, dan heb je nog wat achter de hand liggen.”

Dennis en creativiteit
Dennis Ferrer bracht in 1993 zijn eerste EP Peace of Mind uit, vanaf dat moment zouden er nog velen volgen. Met de plaat Sandcastles was hij niet meer weg te denken bij het dancepubliek. Nadat ook 2009 een geweldig en druk jaar was, is het de vraag hoe alle hoge verwachtingen en de roem van invloed zijn op zijn creativiteit. "Tja, een lastige vraag", zegt Ferrer, die vervolgens lang moet nadenken. "Eigenlijk ben ik er niet zo mee bezig. Wat gebeurt dat gebeurt, als mijn gevoel er maar goed bij is. Natuurlijk probeer je als artiest zo creatief mogelijk te zijn. En als ik een keer vindt dat ik een slechte set heb gedraaid, probeer ik dat nooit te laten merken. Ik vind het erg belangrijk om professioneel te blijven, want je bent natuurlijk gewoon aan het werk. Zolang het publiek het maar naar zijn zin heeft, dat is op dat moment het belangrijkst. Ok, op sommige dagen heeft iedereen weleens moeite om uit zijn bed te gaan en te gaan werken. Dan ben je gewoon wat minder gemotiveerd en wat minder creatief, maar het blijft entertainment en dus verstop je je gevoel."

Dennis en zijn succes
Het succes lacht hem toe. Er was een Grammy-nominatie voor Dido's Don't Believe In Love-Objektivity mix, een IDMA nominatie voor Best Underground Track en Best House / Garage Track voor Hey Hey!, een nominatie voor Best American DJ en, voor zijn label Objektivity, een nominatie voor Best American Record Label. Wanneer vindt Dennis zelf nou dat hij zijn top heeft bereikt? “Haha! Nooit, dat zorgt ervoor dat ik hongerig en lekker gemotiveerd blijf. Er zal altijd iemand zijn die beter wil worden dan ik, en voor mijn eigen gevoel ben ik nog lang niet aan de top. Ik denk ook niet dat er ooit een toppunt zal zijn -zo probeer ik ook niet te denken.”
Wat betekenen al die nominaties en prijzen dan voor hem? “Ik was er erg blij mee, maar aan de andere kant wist ik ook niet zo goed wat ik ervan moest zeggen”, antwoordt hij. “Het betekent wel dat je heel populair bent, maar ben je dan gelijk ook heel goed? Als ik zelf maar een goed gevoel heb bij mijn muziek, dat vind ik erg belangrijk. Als vervolgens het publiek tijdens een dj-set helemaal los staat te gaan, dan doe je het goed -dat weegt voor mij zwaarder dan de mening van de media. Vooral als je eigen tracks staat te draaien, kan ik geraakt worden door enthousiaste reacties. Het is een stuk van mijn leven. Bij het nummer dat ik als eerbetoon aan mijn overleden vriend heb gemaakt, kan ik dan ook best in tranen uitbarsten.”

Dennis en Objektivity
Objektivity is het succes volle label van Dennis Ferrer met releases van grote namen zoals The Martinez Brothers, Karizma, Loco Dice, Dixon en Dennis Ferrer zelf. Een label dat hij vooral is gestart om vrijheid te hebben een eigen sound neer te zetten. “Verder was het een mooie kans voor ons om een label te starten en niet meer bang te zijn van wat andere mensen dachten van onze sound. Het voelt als mijn baby, ik heb een hele emotionele band ermee en ik zal ook altijd verbonden blijven aan het label, ook als ik niet meer zal draaien.”

Dennis en zijn stijl
Door de jaren heen heeft Dennis Ferrer zijn stijl wat veranderd, een persoonlijke ontwikkeling, zo legt hij uit. “Je moet leren om jezelf aan te passen aan je publiek door ook je sound een beetje te veranderen. De mensen zullen altijd van 'house' houden, maar de mensen veranderen wel in de loop der jaren en het publiek dat komt ook. Alleen de mainstream leeftijd zal altijd tussen de 18-25 jaar blijven en die willen allemaal gewoon lekker los gaan.”
Een trendvolger wil hij zichzelf niet noemen, maar een trendsetter ook niet. “I stay current”, klinkt het. “Ik blijf gewoon goed opletten wat er om mij heen gebeurt. Verder blijf ik gewoon lekker mijn ding doen en daar voel ik me fijn bij.”

Zaterdag 17 juli staat Dennis Ferrer op Extrema Outdoor, een festival waar hij nog niet eerder draaide. Hij heeft er zodoende zin in; “het schijnt er flink te rocken”, aldus de Amerikaan, die ongetwijfeld zijn Extrema-debuut sterk zal presenteren.

txt Stephanie Popping
imgs Ferdi Douma en Sanne Berlemon
Advertentie
Party Tips