Features + Interviews
ADE 2015: Klassiek in de Loods || Klassieke muziek en ADE slaan de handen ineen

ADE 2015: Klassiek in de Loods
Klassieke muziek en ADE slaan de handen ineen

09 oktober 2015

Het Amsterdam Dance Event staat voor de deur en uiteraard is het weer een hele klus om je programma samen te stellen vanwege het enorme aanbod. Toch vind je, als je even de tijd neemt, hele mooie dingen tussen alle standaard house- en technofeesten door. Klassiek in de Loods is daar zo’n voorbeeld van. Klassieke muziek meets ADE, een combinatie die misschien niet voor het eerst, maar zeker niet vaak te vinden was op ’s werelds grootste danceconferentie. Corine Haitjema (van 24classics) en Johnny Mosterd (Amsterdam Roest) praatten ons bij.

Klassieke muziek en ADE, klassieke muziek en Amsterdam Roest, het waren zeker geen onbekenden voor elkaar in het verleden. Toch is het zeker uniek wat er op zaterdag 17 oktober te gebeuren staat, wanneer het klassieke stuk Canto Ostinato opgevoerd gaat worden in de loods van Roest. Roest heeft hiervoor voor de derde keer de handen ineengeslagen met 24classics, een streamingsite waar, in zeg maar de geest van 22tracks, allerlei klassieke muziek wordt aangeboden. Corine Haitjema is oprichter van de site, maar 24classics is meer dan alleen een website.

“Ja, mijn site is geïnspireerd door 22tracks, waar ik zoveel goede muziek tegenkwam die ik niet kende dat ik er besloot een klassieke versie van te maken. Het leek me leuk om veel mensen op die manier met klassieke muziek in aanraking te brengen en daarom heb ik twee jaar geleden deze site opgericht. Maar dat was niet het enige: al snel daarna ben ik ook concerten en evenementen gaan organiseren onder dezelfde naam en heb ik al in het eerste jaar met de mensen van Roest een klassiek concert georganiseerd in de loods hier. Dat was echt het evenement van het jaar: we hadden Daria van den Bercken, een pianiste, geprogrammeerd en die speelde verschillende stukken. De piano stond midden in de loods en ik weet nog dat ik echt verbaasd was over hoe goed het geluid daar was, echt geweldig. We hebben daarna nog een keer Klassiek in de Loods georganiseerd op Kerstavond. Toen kwamen tien leden van het Concertgebouworkest de Vierde Symfonie van Mahler spelen. Het was helemaal uitverkocht, je kon een speld horen vallen, geweldig!”

Nu staat Klassiek in de Loods voor het eerst geprogrammeerd op ADE. Dat is volgens Johnny Mosterd, PR-manager van Roest, niet toevallig.

“Wij zijn hier bij Roest eigenlijk altijd op zoek naar originele dingen, een stukje authenticiteit. Dat zie je ook terug in ons gebouw, dat eigenlijk een beetje op instorten staat maar verder helemaal vol gezet is met planten, een klassieke open haard en veel Chesterfields. Daaraan lees je wel af dat we altijd een beetje op zoek zijn naar puurheid en dat vinden we eigenlijk ook helemaal terug in het concept van Corine. Om klassieke muziek uit z’n context te halen en op een aparte locatie neer te zetten. Dat soort initiatieven faciliteren wij graag.”

“De voorgaande jaren hebben we hier hele grote dancefeesten gehad”, vervolgt Mosterd, “en dat waren co-producties met grote techno-organisaties. Nu streven we echter naar een programma dat dichter bij ons staat en hebben daarvoor ook het thema van dit jaar aangepast naar 'Kom uit je comfortzone'. Er zullen hier vanwege dat thema dan ook allerlei aparte dingen te zien en te horen zijn tijdens ADE. Er zullen bijvoorbeeld house-dj’s zijn die geen house gaan draaien, dat soort dingen, we laten onszelf in dat opzicht ook verrassen. We zijn dit jaar echt op zoek gegaan naar het rare, het recalcitrante, het moeilijk plaatsbare. In dat straatje past Klassiek in de Loods perfect.”

Klassieke muziek en dancemuziek. Het is eerder gedaan, bijvoorbeeld door Jeff Mills maar ook tijdens 5 Days Off. Tijdens dat laatste evenement was ook het stuk Canto Ostinato al eens in een elektronische bewerking te horen aan de hand van Inneract. Op ADE beleeft het stuk dit jaar echter zijn debuut in de originele klassieke bewerking van Ivo Janssen en het zal zeker interessant zijn om te zien in hoeverre er nu ADE-bezoekers op af komen op dit speciale evenement.

Mosterd: “Ja, ADE, dat is vooral dance en elektronisch natuurlijk. Maar we zien wel dat we met onze aparte programmering opvallen, het is wat abstracter dan wat er elders wordt geprogrammeerd. Wat bovendien nog opvallend is aan dit evenement, buiten het feit dat het om klassieke muziek gaat, is dat het een ligconcert is aan het begin van de avond. Waar bij de meeste clubs de tent om 1 à 2 uur ’s nachts volloopt, is dit een avondprogramma. Dit is wat dat betreft dus een ideale relaxte en serene start voor een wilde ADE-nacht.”

“En dat niet alleen”, vervolgt Haitjema, “Het stuk Canto Ostinato is hier ook enorm voor geschikt. Wat ook al ken je het niet of heb je niks met klassieke muziek, dit stuk kan je echt overrompelen of meeslepen. Ik hoorde het twee jaar geleden voor het eerst in een klein kerkje in de middle of nowhere en het kwam toen echt als een golf over me heen, terwijl ik van tevoren nog dacht het niet zo leuk te zullen vinden. De kracht van dit stuk ligt echt in de muziek zelf, in het meditatieve daarvan, zonder dat het echt zweverig wordt, want je wordt er wel echt met je haren bij getrokken. Ik denk dat de ADE-bezoekers ook op zoek zijn naar dit soort ervaringen.”

Mosterd: “Dit stuk brengt je echt in een trance, het is niet zozeer huiskamermuziek maar meer ervaringsmuziek. Je komt echt in een andere state of mind net als op een groot housefeest en dat heeft natuurlijk wel weer veel paralellen met ADE en hun bezoekers.”

Op de website van 24classics is een hele afspeellijst te vinden van allerlei klassieke stukken om eventuele bezoekers alvast op te warmen. Het is echter niet de bedoeling van de organisatie om jongeren persé te interesseren voor klassieke muziek.

Hajtjema: “Ik denk dat dat vanzelf wel gebeurt. Ik heb er zelf niet zo de behoefte aan om als een soort missionaris te fungeren in dat opzicht. Maar het kan haast niet anders dan dat het aanstekelijk gaat werken.”

“Ja, we zijn in dat opzicht ook geen gesubsidieerde club die als doel heeft om de jeugd weer voor klassieke muziek te interesseren”, vertelt Mosterd. “Dat is totaal niet de insteek. We zijn gewoon op zoek naar unieke ervaringen en ik denk dat dit evenement er daar zeker één van is.”

Dezelfde afspeellijst is samengesteld door Fanter Kanter, alias DJ Fant, die voor en na de Canto zal draaien. En dan zeker geen house of techno, maar een vorm van dansbare klassieke muziek.

Haitjema: “DJ Fant zal voor en na het stuk draaien inderdaad, maar dat doet hij wel op een hele aparte manier. Ik heb hem vorig jaar horen draaien tijdens de Classical Music Rave en toen viel me op dat hij echt de enige klassieke muziek-dj was die een hele loods aan het dansen kreeg. En ik raad je aan die playlist niet te luisteren als je op de bank ligt want deze mix brengt je echt aan het stuiteren. Hij weet echt de leuke stukken te vinden. Op de avond zelf zal hij wel wat aangepast draaien, minder heftig, maar apart wordt het zeker.”

Mosterd: “Het is daarnaast nog leuk om te vermelden dat DJ Fant op zaterdag 10 oktober van 13-15u op Red Light Radio een klassieke set zal draaien, op de radio dus. Dat is voor het eerst in de geschiedenis van Red Light Radio. Je kunt dan alvast een goed voorproefje krijgen van wat er op Klassiek in de Loods zelf gaat gebeuren.”

Klassiek in de Loods wordt op zaterdag 17 oktober georganiseerd in Amsterdam Roest. Aanvangstijd is 21 uur. Meer info over dit evenement kun je vinden op de Facebookpagina van het evenement.

Txt: Colin Kraan // Imgs: Amsterdam Roest

Advertentie
Party Tips