Features + Kunst & Cultuur
Art Amsterdam in de Rai te Amsterdam

Art Amsterdam in de Rai te Amsterdam

04 juni 2010
Nederland kent honderden galeries, waarvan de internationale top in Amsterdam te vinden is. Maar voor de meeste mensen is de drempel om een galerie binnen te stappen te hoog. Men is bang om raar aangekeken te worden vanwege een gebrek aan kennis of geld. En als je de stap toch durft te nemen, hoe weet dan uit het enorme aanbod te kiezen waar je heen moet om goede kunst te zien die past bij jou smaak?

Een goede eerste kennismaking met de galeriewereld is Art Amsterdam, de oudste en grootste beurs voor hedendaagse en moderne kunst in Nederland waar 129 galeries uit Nederland, Europa en Azië laten zien wat ze in huis hebben. Zelfs als je geen geld hebt om zelf iets te kopen is een bezoek een goede kennismaking met de galeriewereld. Art amsterdam helpt bij het afbreken van de onzichtbare drempel en laat zien dat er bij galeries veel moois te zien is.

En dat er veel te zien is, is snel duidelijk. Alle 129 galeries hebben een eigen hokje waarin ze een aantal van de door hun vertegenwoordigde kunstenaars presenteren. Bij binnenkomst lachen de kunstwerken (en standhouders) je toe en slaak je een kreet van blijdschap, maar als je een tijdje rond wandelt wordt het meer een kreet van wanhoop. De onoverzichtelijke plattegrond en nummering van de stands maakt de hoeveelheid niet echt makkelijker te behappen. Na een korte periode aclimatiseren merkt je al snel dat lang niet alles even hoge kwaliteit heeft, en door op je gevoel te vertrouwen kun je zelf inschatten waar je langer wilt blijven kijken en waar je zo snel mogelijk voorbij moet rennen.

Een klein deel van de beurs wordt gevuld door musea, kunstenaarsinitiatieven en kunstuitlenen, maar het draait om de galeries. De kunstwereld lijkt soms uit twee verschillende werelddelen te bestaan, de wereld van de kunstwerken zelf en de wereld van het geld dat ervoor betaalt wordt. Feit is dat de kunstwereld niet zonder zijn financiele ruggengraat kan. Kunstenaars moeten hun werk kunnen verkopen en het publiek moet in staat zijn om goede kunst te kopen en daar komt de galerie om de hoek kijken. Hierdoor is een kunstbeurs per definitie een commerciele aangelegenheid en het is dan ook zo dat er over het algemeen wat makkelijker verkoopbaar werk te zien is. Dit zorgt er af en toe voor dat je het gevoel krijgt dat je naar een wel heel erg brave en veilige greep uit de hedendaagse kunst kijkt. Hier zit dan ook precies het verschil tussen de galeries.

Er zijn gelukkig genoeg galeries die wat durven en die kunst tonen van topkwaliteit, zoals Grimm, Locuslux, Ronmandos, Lumen Travo en VeniceProjects om er maar een paar te noemen. De galeries in deze categorie draaien mee in de internationale top en maken een bezoek aan Art Amsterdam de moeite waard. Er zijn helaas ook veel galeries die op safe spelen en kunst tonen van het kaliber ‘dat staat zo leuk boven de bank’. Het is vaak werk dat vooral veilig, decoratief en een beetje ouderwets is en dat maakt het rondwandelen soms wat vervelend. De leukste verassing was de stand van Artkitchen, een galerie gespecialiseerd in foodart , waar het zelfs gezellig werd met een heuse worstkunstenaar (jaja, die bestaan blijkbaar) die worst uitdeelt aan het publiek met de vraag: of je worst lust.

Wat dit jaar nieuw is zijn 16 ruimtes die over de beursvloer verspreid zijn met de spannende titel No Holds Barred. De titel komt uit de wereld van het Amerikaans showworstelen en betekent zoiets als ‘alle grepen zijn toegestaan’. Wees niet bang voor te gespierde zweterige mannen in te strakke pakjes; de term wordt gebruikt als metafoor voor de kunst waarin ook alles kan. Als kunst toch wordt vergeleken met showworstelen, mag je die gedachte doorzetten en concluderen dat veel van de kunst die te zien is, net als showworstelen, niet veel verderkomt dan de oppervlakte en weinig inhoud heeft en vooral doet alsof, maar precies daarom zijn de No Holds Barres ruimtes een verademing. Alle aan de beurs deelnemende galeries hebben een kunstenaar aandragen om een ruimte van 5 bij 5 meter te vullen, waaruit een jury vervolgens een selectie heeft gemaakt. Het zijn ruimtes geworden die niet voldoen aan de eis om qua formaat en inhoud leuk in de huiskamer te passen en zijn wat betreft vorm en inhoud allemaal zeer geslaagd. Zoals bijvoorbeeld de ruimte die gevuld is door K-guy, van St. Art Gallery. Wanneer je door een gordijn de ruimte binnenkomt zijn er nette zakelijk witte bloezen, netjes opgevouwen in glazen vitrines te zien, met op het labeltje de tekst No Blood On Your Hands. Wanneer het licht opeens uitgaat en een blacklight aan, blijken de bloezen besmeurd met bloed en blijkt het een politiek werk dat gaat over uitbuiting, big buisiness en oorlog. Leuk voor in de huiskamer? Nee. Goede kunst? Ja.

Al met al is een bezoek aan Art Amsterdam aan te raden om eens kennis te maken met de galeries die Nederland rijk is. De getoonde kunst neigt af en toe naar veilig en te commercieel, maar gelukkig doen er genoeg goede galeries mee en met de No Holds Barres ruimtes is er een goede balans gevonden. Zelfs al heb je niet genoeg geld om zelf kunst te kopen, een kaartje voor Art Amsterdam is goed te betalen en zo kun je ook zonder veel geld genieten van de kunst die bij galeries te zien is.



txt & imgs Manus Groenen
Advertentie
Party Tips