Features + What Happened?
Bassic Groove Magazine

Bassic Groove Magazine

01 maart 2008
April 1992 ziet het eerste Nederlandstalige house/dance magazine het licht. House-fanatiekeling van het allereerste uur, Frank van den Bold, bedenkt een fanzine voor de liefhebbers van de muziek, de feesten en de lifestyle daaromheen.

Met vier man gaan ze aan de slag. Erg naïef, maar wel gedreven. Die gedrevenheid brengt ze in contact met mensen die ze verder op weg helpen. Het initiële idee van een gekopieerd mini-blaadje ontaard daardoor vanaf de start al in een professioneel gedrukt tijdschrift. In zwart wit wordt de scene met haar kopstukken beschreven en binnen een paar jaar groeit het magazine uit tot een full colour handvest voor de house freaks uit die tijd.
Frank verhaalt over een “onbeschrijfelijke tijd, waarin mensen in volle harmonie de beste tijd uit hun leven beleefden. Het was echt bijzonder. Nog nooit eerder vertoonden dansvloeren landelijk zoveel beweging en vrijheid. Alles was mogeijk, niets was te gek. Feesten als Gaultier, de Beatclub, Paradise, Silly Symphonies, Multigroove, de eerste Dance Valley-edities, clubs als de RoXY, iT, Mazzo en Waakzaamheid. Of een privé feest van dj Dimitri (jarenlang de absolute koning onder de dj’s) in een soort van ‘little house of wonders’. Legendarische avonden heb ik meegemaakt.”

Op een authentieke, beschrijvende manier litereert Bassic Groove Magazine (later kortweg BG) voornamelijk over de leuke kanten van het uitgaansleven. Maar ook de serieuzere kant komt steeds meer aan bod, welke tred houdt met de journalistiek-inhoudelijke groei die het magazine doormaakt. Silly Symphonies-organisator Erwin Unger wordt naast Van den Bold mede-aandeelhouder, waarmee meer modieuze en lifestyle-achtige ervaring binnenkomt, resulterend in ondermeer spraakmakende modereportages. Frank: “Met spraakmakend bedoel ik ook écht spraakmakend. Want na een lichtelijk bloedige modereportage kregen we een opzegbrief van house nestor Eddy de Clercq, die vriendelijk bedankte voor zijn gratis abonnement!”
Met de jaren professionaliseert het blad tot het moment dat het zelfs in de top 100 van meest succesvolle Nederlandse magazines terecht komt. Toch biedt dat financieel niet voldoende perspectief om zelfstandig door te kunnen groeien. Na een zware financiële tijd wordt het idee geboren om samen te gaan met haar grootste concurrent, Update Magazine.

De tijd die daarop volgde leek aanvankelijk zeer succesvol te zijn. De fusie bleek een meesterlijke zet, omzetten groeiden uit de pan. Het was echter ook de tijd waarop Van den Bold zijn verantwoordelijkheden overdroeg aan anderen. In 2000 stopt hij volledig met werken voor het magazine. Op het hoogtepunt. De redactie werkte goed, daar liep het allemaal prima. Het ging echter mis op organisatorisch gebied. Van den Bold wil daar niet zoveel over kwijt. Regelmatig krijgt hij nog de vraag van mensen of hij de BG niet nieuw leven wil inblazen. Frank: “Ik zou heel graag een keer een eenmalige uitgave willen maken. Dat lijkt me te gek. Maar ik ben super druk met mijn nieuwe bedrijf Easyticket.nl. De laatste drie jaar van BG (in 2003 ging het bedrijf failliet, red.) zag ik het bedrijf hard achteruit gaan. De zittende leiding had andere prioriteiten, waardoor BG het ondergeschoven kindje werd. Aangezien ik geen directeur meer was, was het ook erg moeilijk ingrijpen. Ik heb het achter me gelaten, maar het is en blijft nog steeds jammer. Een faillissement was totaal niet nodig geweest.”

txt Riel
Advertentie
Party Tips
  • zaterdag 9 februari
    Free Your Mind presents Sasha & John Digweed (Warehouse Edition)
    Elementenstraat, Amsterdam