Features + Interviews
Cari Lekebusch || Zweeds multitalent

Cari Lekebusch
Zweeds multitalent

28 juni 2008

Hij voelt zich uitermate op zijn gemak in Europa. De technoscene in thuisland Zweden is voor Cari Lekebusch nog lang niet volgroeid; het ontbreekt aan goede clubs en festivals. Zodoende hebben hij en Drumcode-collega’s als Adam Beyer en Joel Mull al snel het buitenland ontdekt, vaak met landen als Nederland en Duitsland voorop. Maar toch, als het dan dagenlang zonnig weer is in Zweden, zoals de laatste tijd, verlangt Lekebusch stiekem toch ook naar een volwaardig festival in eigen land. “Een Awakenings Festival in Zweden, dat zou geweldig zijn!”

Hoewel bekend van stevige technosets, is Lekebusch allerminst éénzijdig in zijn muziekkeuze. Zo staat de producer uit Stockholm ook bekend om zijn oldschool electro-releases, evenals minder opzwepende groovy techno. “Ik ben eigenlijk altijd wel muziek aan het maken”, vertelt hij. “Ik ben dit jaar ook begonnen met de release van een album en wat exclusieve tracks onder mijn pseudoniem Braincell. Verder houd ik me veel bezig met mijn eigen label Hybrid Productions, dat ik onlangs met een nieuwe distributeur heb herstart. Het stond namelijk even stil, maar met zowel electro- als technoreleases van mijzelf en een paar andere Zweedse artiesten zit er weer leven in.”
En, zoals we hoorden van Gayle San, heeft Lekebusch ook met haar in de studio gezeten. “Klopt. Ze wilde graag wat meer luistertracks, we hebben in een soort freestyle wat coole electro gemaakt. Voor mij is het belangrijk dat ik in mijn muziek de connectie houd met mijn roots; de electro/hiphop-scene geeft me nog steeds enorm veel inspiratie. Ik beoefen ook dagelijks martial arts, breakdance en graffiti, die ik graag verwerk in mijn muzikale en grafische bezigheden. Niets werkt beter voor mij dan wat James Brown luisteren, of tracks van Kraftwerk’s Computer World…”
Gek genoeg leeft de scene voor electro en techno nauwelijks in Zweden. “Het is hier lang niet zo groot als bij jullie in Nederland. Clubs zijn bang als ze het woord techno horen, er zijn zodoende weinig feesten. Voordeel is wel dat Zweedse techno-artiesten sneller het buitenland opzochten en zo meer gelijkgezinden tegenkwamen. Ik vind het nog altijd geweldig om allerlei uiteenlopende technomuzikanten tegen te komen –meestal zit je al snel op dezelfde golflengte, omdat ze allemaal dezelfde strijd voor erkenning hebben gevoerd.”
“Het mooiste is eigenlijk de veelzijdigheid. Techno is een soort ‘melting pot’ geworden voor mensen die aanvankelijk heel andere dingen deden. Of je nu een achtergrond in dub, reggae of vage synthmuziek hebt, je kunt altijd je eigen versie van techno maken –de muziek betekent volledige vrijheid voor elke artiest. Daarom heb je nu ook zoveel soorten techno, van moeilijke minimal naar harde acidtechno –ik vind het geweldig.”
Des te meer wanneer hij verschillende technogeluiden terughoort op één festival. Awakenings is dan een goed voorbeeld, erkent hij. “Ja, dit is wel één van de beste plekken om verschillende soorten techno te ontdekken. Ik wou dat we in Zweden ook zoiets hadden; het is hier de laatste tijd geweldig weer, maar de enige festivals die er zijn programmeren rock en pop. Terwijl jullie juist teveel hebben om uit te kiezen, met Awakenings heb je zelfs een volledig technofestival –jullie zijn zó verwend!”
“Maar ik ben erbij”, lacht hij, zich verontschuldigend voor eerdere Awake-gigs die hij moest afzeggen. “Een keer miste ik mijn vliegtuig, een andere keer had ik waterpokken. En nu gaat een goede vriend van mij trouwen op de dag van het festival. Nou, die ga ik dus skippen, helaas voor hem, ik ga naar Awakenings!”

txt Nico van der Plas
Advertentie
Party Tips