Features + Interviews
CJ Bolland blijft (Ur)knallen

CJ Bolland blijft (Ur)knallen

16 november 2009
Der Urknall, electro- en techno-evenement in het Brusselse Ternat, was aan zijn tweede editie toe. Na Sound Of Stereo vorig jaar, prijkten onder meer Kill Frenzy (Hervé’s Cheaper Thrills label), Pierre (resident van Fuse en organisator van Lessizmore feestjes) en technolegende CJ Bolland op het affiche van deze editie. Dance.nl had een exclusief gesprek met dé pionier van de Europese technosound.

CJ Bolland, nu 38, is al meer dan 20 jaar actief in de technowereld. “Ik ben heel mijn leven al een gadgetfreak geweest, op 16-jarige leeftijd was ik een echte nerd”, verklaart de Antwerpenaar. “Buiten een coole bromfiets en een paar knappe meisjes die me leuk vonden, was ik een nerd, maar laat mij het concept ‘nerd’ wat verduidelijken: 'I was into my technical shit'. Ondertussen zijn we 22 jaar verder en komt er dagelijks een knulletje van 19 jaar aan me vragen hoe het één of andere programma werkt met streepjes en balkjes op een computerscherm, what the fuck -het gaat opeens allemaal zo snel.”
Dit gezegd zijnde, is CJ Bolland absoluut geen nerd meer, ook hij werkt nu met de meest technologische apparatuur in zijn studio in Antwerpen. Maar voor zijn nieuwe album 500€ Cocktail heeft hij teruggegrepen naar zijn materiaal van toen. “Ik heb vooral geprobeerd om geen software te gebruiken, simpelweg omdat ik het beu was om een hele dag lijntjes op een scherm trekken, laten we gewoon aan de knoppen van die analoge bakken draaien. De nieuwe plaat klinkt ook anders dan wanneer die met software gemaakt zou geweest zijn, maar dat is opzettelijk!”

500€ Cocktail is inderdaad een album met rasechte techno sounds (waaronder een samenwerking met Ramon Tapia aka El Carlitto voor de song Ramslapper), maar ook electro en zelfs break tracks. Na Sugar is Sweeter uit 1996 werkte hij trouwens opnieuw samen met Darling Nikkie voor het nummer Freak, een loeiharde electrosound in combinatie met een schreeuwende vrouwenstem.
Er zijn volgens CJ twee verklaringen waarom hij voor de naam ‘500€ Cocktail’ koos. “Mijn co-producer (aka The Red Haired Guy, red.), trouwens de beste beatboxer aller tijden, heeft dat uitgevonden! Ik heb een plaat gemaakt die totaal niet in de markt ligt, het is helemaal niet bedoeld om er commerciële toppen mee te scheren, ik heb eindelijk mijn zin nog eens kunnen doen. Anyway, ik was bezig aan een nummer en hij (co-producer, red.) was mij aan het helpen. Op een gegeven moment zegt hij tegen mij dat dat nummer door niemand gedraaid zou worden, enkel in een club waar mensen 500 euro willen betalen voor een cocktail. Ik was meteen overtuigd, what a great concept, een club waar je 500 euro moet betalen voor een cocktail, daar wil ik mijn muziek wel eens horen!”.

Alles wordt gedigitaliseerd, ook CJ’s album (begin oktober uitgebracht) wordt momenteel op het net verkocht en pas later uitgegeven op cd. “Ik heb vandaag bijvoorbeeld een hoop vinyl’s gedraaid, maar die dynamiek en decibels liggen veel lager dan wat ik op cd draai. Het gaat niet meer, ik vind heel veel van de muziek van twintig jaar geleden heel vet, maar dynamisch onmogelijk speelbaar. Maar digitalisering betekent ook downloaden van nummers, het is zo gemakkelijk geworden. Weet je, vroeger was ik dolblij wanneer ik een plaat gevonden had waar ik twee jaar naar gezocht had, die tijden zijn voorbij; kan je evenveel liefde hebben voor hetgeen je nu gevonden hebt (door één simpele muisklik)? Ik hoop dat dat respect blijft bestaan, dat mensen die die passie hebben dat blijven hebben, maar wat ik heb meegemaakt bestaat niet meer. Ik vind dat er veel mensen heel goed bezig zijn, ik erger mij eraan dat ik online shit moet kopen en ik geen CJ Bolland-filter kan opzetten, er is een overaanbod, haha!”.

Ook de evolutie van I Love Techno, waar CJ viermaal draaide, komt ter sprake. “De naam is veel breder geworden dan wat het concept ooit geweest is, 'when it made sense'. Zo gaat alles tegenwoordig, ik zou niets liever hebben dan op I Love Techno te spelen, voor een publiek waarvan ik weet dat ik mijn volledige zin kan doen. Maar ik word nu zelfs niet geboekt voor I Love Techno, enkel wanneer ik echt moeite doe en specifiek draai wat de organisatie, die ik tevens niets verwijt, wilt dat ik draai.

In 2004 bracht Bolland samen met frontman van dEUS, Tom Barman, de debuutplaat The Body Gave You Everything uit met Magnus. Na heel wat touren, doken ze de afgelopen maanden de studio’s in voor nieuwe singles, waaronder een track in samenwerking met De Jeugd van Tegenwoordig. “Aan de vooravond van de samenwerking met De Jeugd hadden ik en Tommy (Tom Barman, red.) wat muzikale voorbereidingen gedaan, gewoon een funky-groove sound, dat stelde echt niet veel voor. De Jeugd ging in de studio zitten -we hadden allemaal een enorme kater- en die begonnen alledrie op hun gsm’s te tikken. Ik dacht dat die jongens met mij aan het lachen waren en naar hun vriendinnen aan het sturen waren dat ze met de domme Belgen in de studio zaten! Tien minuten later zei P. Fabergé 'nou, we zijn er klaar voor'.” Die jongens hadden de gehele tijd hun lyrics zitten intikken in hun mobieltjes! Ze gingen voor de micro staan, en van de allereerste keer was het pérfect! Respect voor die mannen, ze zijn fantastisch goed, op tien minuten was het klusje geklaard! En de avond ervoor hadden we nog met ons allen op café gezeten, full on respect to De Jeugd van Tegenwoordig!”
Ook met dEUS wordt er de komende tijd samengewerkt. “Ik zal het volgende album, zoals ik dat met Pocket Revolution gedaan heb, niet produceren maar het zijn nu vooral sporadische dingen waaraan we werken. We werken beiden ook aan een solo-project, dus werk genoeg.”

Wat betreft zijn meest memorabele moment, kan Bolland er honderden opnoemen. Maar er zijn twee feesten die hem het meest zijn bijgebleven, toevallig of niet beiden in Japan: ”Mount Fuji in Tokyo, dat was samen met Underworld, The Prodigy, Laurent Garnier en Moby. Er was een enorme stank van een actieve vulkaan, dat maakte het allemaal prettiger, maar ook beangstigend, dat was héél spectaculair. En in Yokohama Arena was er een feestje van Jeff Mills, waar twee maanden later de wereldbeker gespeeld werd. 100.000 mensen die volledig gek werden op techno, 'that was pretty fucking cool!'”

txt Kwinten Lambrecht
imgs Pia Decabooter
Advertentie
Party Tips