Features + Interviews
Dave Clarke - De liefde voor Amsterdam

Dave Clarke - De liefde voor Amsterdam

20 oktober 2010
Iemand die niet weg te denken is uit de technoscene is uiteraard Dave Clarke. Internationaal vermaard als DJ en radio host, maar sinds ongeveer anderhalf jaar fulltime Amsterdammer, de stad en plek waar Dave zich naar eigen zeggen het meest thuisvoelt. Niet gek is het dan ook dat hij ook dit jaar weer zijn eigen nacht presenteert op het ADE in de Melkweg, in zijn stad. Een nacht die dit jaar op voorhand al legendarisch genoemd mag worden; naast ‘The Baron of Techno’ zelf zullen ook techno-veteranen als Robert Hood en Green Velvet acte de présence geven. Dance.nl sprak met deze grootheid over Amsterdam en het ADE, maar ook over de politieke situatie in Nederland, zijn afkeer jegens de minimal movement en de toekomst.

“Het Amsterdam Dance Event…. Vier zeer intensieve en vrolijke dagen”, vertelt Dave Clarke wanneer hij zijn eerste gedachten uit bij het horen van de naam van het festival.
“Mensen van over de hele wereld, en niet alleen mensen uit de muziekindustrie, komen naar Nederland om dit evenement mee te maken. Voor mij is het ADE goed zaken doen, je komt hier veel mensen uit de scene tegen. Het is dan ook echt een serieus evenement dat ook wereldwijd op die manier erkend wordt.”

Het Amsterdam Dance Event is zeker een serieus evenement en groeit dan ook jaarlijks, zowel in importantie als in grootte. Maar er is een aantal artiesten en organisatoren dat klaagt over de grootte van het festival. Er wordt gezegd dat het soms bijna onmogelijk is om een goed evenement neer te zetten tijdens ADE vanwege de enorme concurrentie tussen de organiserende clubs op het gebied van marketing en promotie.
“Tja, het hangt ervan af hoe je er naar kijkt. Het festival kan zeker nog groeien als je kijkt naar de zakelijke kant ervan met de bijbehorende conferenties. Maar het is misschien in zekere zin iets te groot geworden als je het bekijkt vanuit de hoek van de organisatoren die proberen een leuke nacht te organiseren. Iedereen concurreert natuurlijk met elkaar op dezelfde avonden in hetzelfde kleine gebied en ja, dat kan lastig zijn en dat begrijp ik wel.”

Door de grote groei die het ADE heeft doorgemaakt, heeft het nu een status verworven die ervoor zorgt dat de hele dj-wereld samenkomt tijdens deze vier dagen. Toch zijn er nog altijd artiesten die dit evenement aan zich voorbij laten gaan.
“Ja, er is een aantal dj’s dat zich hier helemaal niet laat zien, voor hen is Miami het ultieme evenement. Voor mij is Miami niet belangrijk omdat ik het gevoel heb dat ik mijn dingen daar niet voor elkaar kan krijgen. Het Amsterdam Dance Event is echter iets waarbij ik zeker aanwezig wil zijn. En ook al is het ADE niet heilig, toch denk ik dat het zakelijk gezien niet handig is van diegenen die hier zo’n twee jaar geleden kwamen en zich toen niet realiseerden hoe belangrijk het ADE eigenlijk wel niet is. Het gevolg daarvan is dat het festival nu aan hen voorbij gaat, omdat zij toen niet veel energie in het evenement gestopt hebben. Maar de personen die dat toen wel deden hebben daar nu profijt van en maken nu volledig deel uit van het evenement.”

Dan Clarke’s eigen nacht. Hij heeft deze helemaal naar eigen smaak ingevuld.
“Op mijn eigen nacht heb ik alleen artiesten uitgenodigd die ik respecteer, zo simpel is het. En als je de dj’s die deze avond draaien kent en vertrouwt, dan moet je zeker langskomen.”
Maar ‘The Baron’ beveelt niet alleen zijn eigen nacht aan. Gortdroog laat hij Dance.nl weten dat je op donderdag de 21e oktober echt een bezoek moet brengen aan het Concertgebouw voor het concert van Mahler met het Concertgebouworkest, waarna hij uiteindelijk toch laat weten van welke aanwezige artiesten op het ADE hij nog meer gecharmeerd is. De zaterdagnacht op de Pure Liner, met dj’s als Adam Jay, Angel Alanis en DJ Pierre heeft hij duidelijk hoog zitten. Niet voor niets gebruikt Dave Clarke meer dan eens tracks van deze artiesten in zijn sets.

Maar toch, zijn opmerking over het concert in het Concertgebouw zegt wel wat. Namelijk dat Dave op de hoogte is van wat er in Amsterdam gaande is. En dat is niet gek, want deze top-dj woont alweer een tijdje fulltime in het centrum van Amsterdam.
“Ja, ik ben zo’n anderhalf jaar geleden officieel helemaal hierheen verhuisd. Eerst woonde ik ook al wel in Amsterdam, maar had ik ook nog een huis in Engeland. Nu woon ik hier fulltime.”
En vervolgens weer gortdroog: “Ja, want het meest opvallende aan Amsterdam is het weer. Als ik weer zie hoe het weer vandaag is (wat bar slecht was, red.), zo aan het einde van de zomer, dan weet ik weer dat ik hier echt voor het weer heen ben gekomen…..”
Na wat fronsende wenkbrauwen vervolgt Dave daarna zijn verhaal:
“Nee serieus, Amsterdam is een fantastische plek. Ik had hier mijn eerste buitenlandse gig, dat was in 1989 in Richter in de Reguliersdwarsstraat. Die club bestaat nu niet meer. Maar toen al beviel het karakter van de stad mij, onder andere door de architectuur. Daarbij was de stad ook niet te groot en dat vond ik ook erg prettig. Toen al vond ik het een mooie plek om te wonen. Dat gevoel is daarna in de loop der jaren alleen maar versterkt. Er hangt hier een bepaalde atmosfeer die ik in geen enkele andere stad of plek heb gevoeld. Je loopt rond en je bent blij om hier te leven en dat is iets dat me nooit verveelt. Lange tijd heb ik het fijn gevonden om rond te hangen op het platteland van Engeland en ook de zonnige dagen in Brighton zal ik niet snel vergeten. Maar ik heb nergens zo’n gevoel gehad als hier, zo’n gevoel dat ik ergens bijhoor.”

Clarke steekt zijn liefde voor Amsterdam dus niet onder stoelen of banken, al helemaal niet wanneer de hoofdstad van zijn geboorteland ter sprake komt, Londen.
“Londen is totaal anders. Londen is massaal, enorm. Londen heeft infrastructurele problemen, op de vliegvelden raakt men je bagage kwijt, je moet er eeuwen wachten en beambten schreeuwen naar je. Dat heb je hier niet. Vliegtuigen vertrekken hier op tijd en je hoeft hier geen eeuwen te wachten op van alles en nog wat. Het vliegveld hier zit goed in elkaar en je bent zo in de stad waar je jezelf snel kan verliezen in allerlei steegjes. Daarbij, Schiphol heeft zeven gateways, Heathrow maar twee. Als je in Londen van de ene naar de andere kant van de stad wilt kan het je zo twee uur kosten. Vanuit hier ben ik in twee uur in Duitsland. Men investeert hier gewoon nog steeds in infrastructuur en is op zoek naar oplossingen, ook al heeft men de Noord-Zuidlijn natuurlijk wel verknald. Toch blijft men naar de toekomst kijken. Het is ook vrij uitzonderlijk dat je eigenlijk zonder problemen zonder auto zo van de ene naar de andere kant van de stad kan reizen. Ik heb hier bijvoorbeeld helemaal geen auto en ik vind dat heel relaxed.”

Duidelijke taal. Maar zoals iedereen weet heeft Nederland de laatste maanden op het politieke vlak een flinke ruk naar rechts gemaakt, iets dat in de ogen van Dave Clarke niet direct erg veel gevolgen zal hebben voor het karakter van Amsterdam. Maar het is wel iets dat hem niet ontgaan is en hem toch wel zorgen baart.
“Ik volg de situatie vanuit een BBC- en Engels nieuws-perspectief. Ik vind de hele situatie een beetje vreemd, omdat Nederlanders erg pragmatisch zijn, erg down-to-earth en toch ook erg politiek betrokken. De hele situatie rondom Geert Wilders zint me dan ook niet. Hij is gewoon niet goed bij z’n hoofd, hij heeft een visie die niet erg humaan is, hij polariseert. En of hij nou links of rechts is, dat maakt niet zoveel uit, als je te extreem bent polariseer je. Maar ik maak me wel zorgen, ook al sta ik een beetje buiten het politieke systeem. Kijk, ik betaal wel belasting voor m’n water enzo, maar verder krijg ik er weinig van mee. Ik hoop gewoon dat uiteindelijk het gezonde verstand en de verdraagzaamheid, en dat laatste dan tot een bepaald niveau, zegevieren en dat iedereen gewoon goed nadenkt over wat er allemaal gebeurt."

"Of de atmosfeer van Amsterdam hierdoor verandert…. Ik denk het niet. Ik neig ernaar te zeggen dat ik leef in Amsterdam en niet in Nederland. Dat klinkt heel arrogant, maar in het buitenland zegt men vaak dat Amsterdam gewoon specialer is. Ik denk op zich niet specialer, maar wel anders, apart. Het is net zoals New York. In New York bijvoorbeeld hebben ze gevoel voor humor, en dat hebben ze in andere delen van Amerika niet. Amsterdam is gewoon heel apart en het lijkt dan ook alsof je, net als in New York, in een afgescheiden republiek leeft hier, ofwel de republiek van Amsterdam.”

In deze republiek van Amsterdam heeft Clarke ook zijn favoriete plekjes. Je zult Dave Clarke niet tegenkomen in de club (behalve achter de desks dan) want uitgaan doet hij niet in onze hoofdstad. Maar er zijn wel een aantal locaties waar je hem zo maar eens zou kunnen tegenkomen.

“Mijn meest favoriete plek is de Magere Brug. Dat komt door mijn jeugd, als kind keek ik naar een James Bond film, ik denk dat het ‘Diamonds are Forever’ was, met Roger Moore, de beste James Bond aller tijden, en daarin was een scène met een rondvaartboot waarin men zei: “And now if you look to the left, we will be passing Skinny Bridge”. En ik vond dat als kind echt een coole naam voor een brug."
"En ja, dat heb ik eigenlijk altijd onthouden en daarom heb ik altijd iets met de Magere Brug gehad, wat vreemd is want er zijn natuurlijk genoeg andere mooie bruggen in Amsterdam in bijvoorbeeld de Jordaan. Maar de Magere Brug, ja, die betekent echt iets voor me. Soms zit ik dan ook wel eens ‘s avonds op een bankje bij de Magere Brug naar de zonsondergang te kijken over de Amstel als de bootjes langsvaren en dan kijk ik wat naar het Amstel Hotel of de Stopera."

"Andere mooie plekken vind ik de nieuwe bibliotheek, ik houd erg van het uitzicht vanaf daar. Het restaurant van de bibliotheek heeft overigens ook verrassend goed eten voor een bibliotheek, zeker voor een Engelsman. Verder hou ik erg van de Aziatische restaurants rondom de Nieuwmarkt, en mijn meest favoriete straat in Amsterdam is altijd de Utrechtsestraat geweest. Waarom precies weet ik niet, maar sinds een jaar rijden er geen trams en kun je er lekker heen en weer wandelen en dat vind ik erg prettig. Er zijn daar ook wel wat leuke kleine restaurants en pubs en je hebt er nog een 2e hands zaakje waar je platen kan halen, erg fijn.”

Als je dit allemaal zo hoort ga je bijna denken dat je een interview hebt met een Nederlander. Toch voelt Dave Clarke zich niet echt Nederlander, maar voelt hij zich ook evenmin Engelsman. Wel heeft hij een grote verbondenheid met het Nederlands voetbalelftal.
“Ja, als mensen me op het gebied van voetbal zouden vragen of ik voor Nederland of Engeland ben als ze tegen elkaar spelen, dan ben ik voor Nederland. Het succes van Nederland op het WK vond ik fantastisch. Van dat oranje gevoel dat hier toen in de stad hing, daar wilde ik ook gewoon deel van uitmaken. Ik vind oranje ook nog eens een mooie kleur overigens. Ik heb ook een video van de dag dat het team werd gehuldigd in de grachten. ik heb toen maar liefst tweeënhalf uur gewacht op die boot en vervolgens ook echt staan schreeuwen."

"En het is niet omdat ik deel wil uitmaken van de maatschappij of ergens echt bij wil horen, maar het is gewoon mij. In de pub was ik ook degene die het meest oranje gekleed was. Maar dat doe ik dus niet om me meer Nederlander te voelen, dat hoef namelijk niet van mij, evenals dat ik bij de dancescene van Amsterdam wil horen. Ik hoef namelijk nergens bij te horen. Het is gewoon de vibe van Amsterdam waarin ik mezelf kan zijn. Hier wil ik, als me nog een lang en gelukkig leven beschoren is, sterven.”

Genoeg over Amsterdam, want Dave Clarke blijft bovenal natuurlijk dj en artiest. Clarke is duidelijk in zijn visie over techno en heeft al vaker laten doorschemeren dat hij niet zoveel op heeft met het minimal geluid.
“Ja nou, het is meer dat gedoe rondom de minimal movement waar ik niet zo van hou. Als je zegt dat je niet van een bepaald muziekgenre houdt dan lijkt het net alsof je alles wat onder dat genre valt niet leuk vindt, maar dat is niet waar. Er zijn gewoon genoeg minimal tracks uitgekomen die ik goed vind en die ik ook speel in mijn sets. Maar ik ben, op een bepaalde manier, geen fan van de scene. De hele minimal scene vind ik erg pretentieus, vol van zichzelf."

"Men vindt zichzelf erg belangrijk en, wat ik het ergste vind, is dat drugs enorm belangrijk zijn in die scene. Zelf gebruik ik geen drugs, heel soms rook ik een jointje, maar dat is het dan ook. Maar in de minimal scene zijn ketamine en cocaïne zooo belangrijk…… misschien ben ik dan blind voor wat er rondom mijzelf gebeurt in mijn scene. Maar daar, in die scene, lijkt het erop alsof ze het erom doen. Het is ook een beetje een nouveau riche-ding, minimal. Het is een aangetaste, besmette cultuur."

"Kijk, techno is een cultuur. Dat is een elektronische muziekstroming die een soort vibe beschrijft, een soort stemming waarin je bent op een bepaalde plek in de wereld, waar je vandaan komt en wat daar gebeurt; Detroit. Techno komt ook voort uit het industrialisme. En techno geeft op een bepaalde manier ook de toekomst en de huidige tijd weer, de tijd van Technicolor en computers. In dat opzicht was techno ook gewoon een voorspeller van de toekomst, een toekomst die onontkoombaar leek en ook was. Nu is het een intelligente stuurse vorm van muziek.
Het is niet commercieel zoals bijvoorbeeld trance. Je hebt mensen die wel van die commerciële kant houden en daar helemaal in opgaan. Elk genre trekt nou eenmaal aan wat het aantrekt. Maar ik zie trance niet als een pretentieuze stroming. Minimal zie ik wel zo. Ik denk dat minimal ook niets heeft bijgedragen aan techno als stroming, maar dat is ook niet het issue in deze.”

Tot slot uiteraard de toekomst. Dave laat vrijwel niets los wanneer het gaat over de toekomst. Hij zegt niets over toekomstige projecten of tracks waar hij aan werkt. Iedereen vraagt hem dat in elk interview maar Dave Clarke is Dave Clarke; je ziet en hoort vanzelf wel wanneer er iets van zijn hand verschijnt. Toch zegt hij wel enkele dingen wanneer we vragen naar World Service 3, dat na de legendarische mixalbums World Service en World Service 2 toch een welkome opvolger zou zijn.
“Nou, ik doe niks meer aan mixalbums. Want zeg zelf, ten tijde van World Service 1 stond het internet nog in de kinderschoenen. Ten tijde van World Service 2 deed internet het oké, maar nu kan iedereen alles downloaden. Een album heeft nu gewoon niet meer dezelfde levensduur, het blijft niet langer hangen dan toen toen een album misschien nog een levensduur had van een jaar. En daarnaast, een mixalbum is niets meer dan een promotiedingetje. Evenementenorganisaties brengen en brachten dan ook altijd een mixalbum uit om hun evenement te promoten."

"Daarbij ben ik tegenwoordig helemaal into de iPad, vind ik echt te gek, en ik koop ook eigenlijk geen dvd’s meer, het staat op m’n iPad namelijk. Het is gewoon allemaal niet zo belangrijk meer, mixalbums, en ik denk dan ook dat World Service 3 nooit zal uitkomen. Ik zou het wel leuk vinden om te doen, ik zou het dan misschien uitbrengen op Soundcloud om het anderen vervolgens te laten downloaden. Maar de bedrijven die nog wel mixalbums uitbrengen doen geen zaken meer en daar is een reden voor; de vraag is er gewoon niet meer.”

Dave Clarke presents: vrijdag 22 oktober in Melkweg, Amsterdam, met oa. Dave Clarke, Green Velvet, Robert Hood en Estroe.

txt Colin Kraan
imgs Joost van Bockel
Advertentie
Party Tips