Features + Evenementen
Die Antwoord || Hakken en raven zonder echte gekte

Die Antwoord
Hakken en raven zonder echte gekte

01 februari 2015

De eigenaardige Zuid-Afrikaanse rap/ravegroep Die Antwoord stond afgelopen donderdag op het podium van de Heineken Music Hall voor een eenmalig optreden in ons landje. Het was bij vlagen weer flink hakken en beuken, maar de echte gekte ontbrak. Is het shockeffect een beetje over?

Het verhaal van het controversiële Die Antwoord is apart. Doorgebroken vanwege de video van hun eerste single ‘Enter The Ninja’ die in 2010 onverwacht viral ging, negen maanden nadat deze gemaakt was. Die Antwoord was anders, wellicht niet heel vernieuwend, maar boorde toch een eigen hoekje aan in de rap- en ravescene, waar met name de kunstige, vervreemdende en soms angstaanjagende clips een bijdrage aan leverden, zeker als je meer komt te weten over de achtergrond van bepaalde nummers en clips. Met name dit laatste zorgt ervoor dat er altijd uitgezien wordt naar de live optredens van de groep, want kan de gekte van de clips overgebracht worden op het podium?

DJ Drinkmasjien warmt het publiek deze avond van tevoren op met muziek van groepen die in zekere mate gelieerd kunnen worden aan Die Antwoord zoals De Jeugd van Tegenwoordig of Jack Parow. Ondertussen stroomt de zaal vol en is aan de kleding van de fans duidelijk te zien dat Die Antwoord vele crossovers heeft gemaakt tussen hip-hop, rave, techno, dubstep en allerlei aanverwante stijlen: niemand weet echt wat er bij een Die Antwoord-avond passend is en daardoor lopen ravers, hiphoppers, gothics en skaters door elkaar. Ook de leeftijd van het publiek varieert van zeer jong tot een jaar of veertig.

Om kwart voor negen lijkt het optreden dan te beginnen en klinkt er allerlei klassieke muziek door de boxen. Dan weer wat tromgeroffel, dan weer een stilte, dan weer klassiek gezang. Maar het duurt en duurt maar. Is dit normaal? Een fan naast me vertelt dat dit het geval is, Die Antwoord doet dit vaker al is de reden waarom volkomen onduidelijk. Het zal de eigenzinnigheid van de groep wel zijn dat dit gebeurt, maar er ontstaat na een minuut of tien toch langzaam wat ergernis in de zaal en er wordt gefloten. Die Antwoord laat het publiek echter nog eens een minuut of tien ‘genieten’ van allerlei niet ter zake doend klassiek gezang, obscure visuals en dreigende muzikale tonen die de spanning moeten doen toenemen maar hun doel eigenlijk ver voorbij schieten. Vele fans stoppen na een aantal minuten dan ook met het filmen van de intro met hun mobiel; misschien was dat dan de bedoeling.

De vreemde opening van de avond, waar nog eens tien minuten extra voor zaten die niet op dit filmpje zijn vastgelegd.

Na een minuut of twintig komt er dan wel leven in de brouwerij als DJ Hi-Tek er een zware hiphopbeat in gooit en daarmee het bal opent. Niet lang daarna komen Ninja en Yolandi Visser (op een kunstzinnige manier ook wel ¥o-Landi Vi$$er genoemd) het podium op in fluorescerende oranje trainingspakken met capuchon op en wordt ‘Fok Julle Naaiers’ ten gehore gebracht. ‘Fok’ zal overigens sowieso het meest gehoorde woord van de avond worden.

Bij het tweede nummer ‘Wat Kyk Jy’ springt Ninja al het publiek in en lijkt het een avond vol gekkigheid te gaan worden maar dat stokt een beetje daarna. Dat het publiek geniet blijkt wel uit het applaus dat Ninja en Yolandi na elk nummer ten deel valt maar verder is het allemaal wat gezapig. Dat komt ook wel door Die Antwoord zelf want de interactie met het publiek blijft voornamelijk beperkt tot het veelvuldig gehoorde ‘Yoyo Amsterdam’ van Yolandi; Ninja communiceert (op een paar stagedives na) bijna helemaal niet met het publiek. Wel vraagt hij verderop in het optreden om een moshpit maar deze komt er niet. Later gaat het publiek echter wel weer redelijk los als het bekende ‘Fuck Your Rules’ uit ‘Happy Go Sucky Fucky’ door Yolandi wordt uitgeschreeuwd en iedereen het met alle liefde naschreeuwt.

Het valt op dat daar ook precies het verschil in beleving en enthousiasme van de bezoekers in ligt. Nummers als ‘Happy Go Sucky Fucky’ en ‘Baby’s On Fire’ waar veel rave-, techno- en hardstyle-elementen in zitten vallen een stuk beter dan het hiphopgedeelte. Naarmate de avond dan ook meer richting een soort van rave evolueert met nummers als ‘Fatty Boom Boom’, ‘Pitbull Terrier’ en ‘I Fink Your Freeky’ neemt het enthousiasme ook toe. Op de technobeat van ‘I Fink Your Freeky’ gaat het publiek dan ook eindelijk echt los als het wordt gemaand te springen, maar dan zitten we al tegen het einde van de show. Deze wordt daarna natuurlijk daverend afgesloten met ‘Enter The Ninja’, het nummer waar de groep in één klap beroemd werd.

Hoe dan ook, de performance van Die Antwoord is wel degelijk strak en dat wordt ondersteund door griezelige, maar soms ook hilarische videobeelden (van bijvoorbeeld Casper het Spookje met een enorme erectie tijdens ‘Raging Zef Boner’). Ninja en Yolandi trekken zich zo af en toe ook even terug om zich te verkleden al worden er naarmate de avond vordert vooral minder kleren aangetrokken in plaats van satirische of griezelige kostuums zoals we die uit de clips kennen. De danseressen die Ninja en Yolandi ondersteunen doen hun ding al beperkt hun dansoeuvre zich voornamelijk tot twerken.

Er wordt door velen gezegd dat Die Antwoord geen boodschap heeft en je ze niet al te serieus moet nemen. Dat neemt niet weg dat een live optreden dan niet kritisch benaderd mag worden want er schort hier en daar wel wat aan. Heeft de groep de lat voor zichzelf al zo hoog gelegd dat er meer gekkigheid verwacht wordt dan men deze avond laat zien? Is de hype al een beetje over aangezien het publiek over het algemeen maar mat reageert op alles wat er op het podium gebeurt of komt dat door de matige interactie van de artiesten richting ditzelfde publiek? Het zijn vragen die een beetje blijven knagen na het zien van dit goede maar soms wat plichtmatige optreden.

Beoordeling: 3,5 uit 5 sterren.

Txt & Imgs: Colin Kraan

Advertentie
Party Tips