Features + Interviews
Een terugblik in de 25-jarige house historie met Orlando Voorn

Een terugblik in de 25-jarige house historie met Orlando Voorn

16 augustus 2013

Dit jaar vieren we 25 jaar house in Nederland. In '88 begon het met een fameuze 'summer of love', daarna is de muziek en scene alleen maar groter geworden Dance.nl blikt daarom terug op de geschiedenis, ditmaal met Orlando Voorn.

Orlando Voorn is volgens velen een van de eersten geweest die een muzikale brug heeft geslagen tussen Detroit en Amsterdam. Robin Albers (Jaydee), die de volgende terugblik op 25 jaar house voor zijn rekening neemt, ontdekte Voorn in 1986 op 12-jarige leeftijd op de Dutch DMC DJ Championship. De in Amerika wonende Orlando heeft naar ons idee één van de beste techno old school tracks gemaakt! Secret Cinema noemde deze track al in de eerste publicatie van 25 jaar house in Nederland. We hebben het natuurlijk over Format #1 - Solid Session uit 1991. Trouwens, Orlando maakt vandaag de dag nog steeds diverse killer releases (check zijn Soundcloud in het interview).

Ten eerste, wat betekent house voor jou?
"Spannende soul dance muziek."

Wat is de beste houseplaat volgens jou?
"Er is geen beste houseplaat want elke classic staat op zijn eigen recht. Maar een erg belangrijke plaat voor mij was Strings of Life - Rhythim is Rhythim door het abstracte strings gebruik. Heeft later een rol gespeeld in mijn denkwijze van eigen producties."

Welke plaat komt het meest voor in jouw sets?
"Als het om een classic gaat Can You Feel It van Larry Heard (Fingers Inc.)."

Wat/waar/wanneer zijn je beste house-momenten geweest?
"De jaren '90, omdat het een spannende tijd was. Mijn eerste rave in de UK was out of this world. Ik trad daar op met Frequency, samen met Fierce Ruling Diva."

Wie verdient speciale vermelding in de house-historie? En waarom?
"Alle kleine underground labeltjes die house groot hebben gemaakt zodat de majors erop sprongen toen ze gingen inzien dat het een lucratieve business kan zijn."

Wat zijn volgens jou hoogtepunten geweest in 25 jaar house-historie?
Periode 1988 – 1993
"Geweldige jaren muzikaal; Joey Beltram was één van mijn favorieten in die jaren en was een grote inspiratiebron voor mijn Frequency & Nighttripper projecten. Diezelfde projecten hebben me een samenwerking met Juan Atkins opgeleverd met wie ik later de classic Game One heb geproduceerd. In eigen land was Jochem Paap een inspiratiebron toen, ook een gezond competitiegevoel en dat was super, want dat was een goede vibe. Verder alle Detroit, Chicago, New York house van die era. Het speciale van deze jaren was dat alle muziek gedraaid werd in blokjes of door elkaar."

Periode 1994 – 1998
"De jaren dat meer en meer muzikanten zich betrokken gingen voelen met de dance en elektronische muziek en labels als Warp conceptalbums uitbrachten voor in de huiskamer. Goede inspiratiejaren."

Periode 1999 – 2003
"Verloor hier even de aandacht voor het gehele genre door trance invasie en was veel met hiphop-dingen bezig."

Periode 2004 – 2008
"Paar jaar in Submerge in Detroit geweest en geweldig gevibed met Mike Banks, Gerald Mitchel, Tunnel Seven."

Periode 2009 – 2013
"Heel veel productie/remixwerk gedaan, inclusief nieuw album Divine Intervention -ben er erg trots op."

Wat is het verschil tussen vroeger en nu? Waar ligt je hart meer?
"Mijn hart ligt meer bij beiden: vroeger én nu. Er waren altijd al irritaties over het een en ander in de muziek, ook toen er alleen vinyl format te krijgen was betekende dat niet dat er geen slechte platen geperst werden. Ik herinner me door honderd platen te luisteren en er hooguit vijf te vinden die het in mijn ogen waard waren ze te kopen. Hetzelfde euvel heb je nu ook in de scene doordat het format veranderd/aangepast wordt springen zoveel meer mensen op het 'produceren' van sound. Kortom, je moet nu nog even harder zoeken naar de juweeltjes dan toen er alleen vinyl en cd's werden verkocht. Technologie wordt dagelijks geupdate, het is aan de persoon zelf of hij/zij daarin mee gaat en hoever. Nu leven we in en hap slik klare wereld waar alles voorgeschoteld wordt, via internet kan je zelfs in de clubs kijken wat er live gebeurt."

Wat is het grootste misverstand over housemuziek?
"Dat het makkelijk is om te maken en dat sommige mensen denken dat ze het kunnen. Daarom hebben we zoveel overtollige onnodige tracks."

Wat is volgens jou de toekomst van housemuziek?
"Alle rebel denkende tegenpolen van de 'Safe and boring no clue having' generatie."

Kun je vijf ultieme housetracks noemen voor onze YouTube playlist?
1 Galaxy to Galaxy - Timeline
2 Moodymann - Shades of Grey
3 Second Phase - Mentasm
4 Suburban Knights - The Worlds
5 Fingers Inc. - Can You Feel It (Instrumental)

 

 

Advertentie
Party Tips
  • zaterdag 9 februari
    Free Your Mind presents Sasha & John Digweed (Warehouse Edition)
    Elementenstraat, Amsterdam