Features + Interviews
Een terugblik in de 25-jarige house historie met Secret Cinema

Een terugblik in de 25-jarige house historie met Secret Cinema

12 juni 2013

Dit jaar vieren we 25 jaar house in Nederland. In '88 begon het met een fameuze 'summer of love', daarna is de muziek en scene alleen maar groter geworden -het huidige (overvolle) festivalseizoen onderstreept dat alleen maar. Later dit jaar volgen officiële terugblikken, ondermeer met de releases van twee boeken 'Mary Go Wild - 25 Jaar House in Nederland' en 'Dutch Dance'. Wij doen dat alvast met Secret Cinema, één van de belangrijkste technoproducers uit ons land, oprichter van Gem Records/Bookings en natuurlijk de producer van de houseklassieker Mary Go Wild onder de naam Grooveyard.

Ten eerste, wat betekent house voor jou?
"Voornamelijk dansmuziek, maar bovenal energie!"

Wat is de beste houseplaat volgens jou?
"Lil' Louis - French Kiss"

Welke plaat komt het meest voor in jouw sets?
"Secret Cinema & Peter Horrevorts - Ana Bola"


Wat/waar/wanneer zijn je beste house-momenten geweest?
"Dat was helemaal in het begin. Alles was toen nieuw, dus dat moet ergens rond 1988 zijn geweest. Het was de Dimitri periode, daarna kwamen de marathon sets van Sven Väth in U60311 in Frankfurt."

Wie verdient speciale vermelding in de house-historie? En waarom?
"Peter Slaghuis. Hij was volgens mij de eerste die met slipmatten en disco/house in de weer was. Ook heeft hij mijn eerste plaat uitgebracht; Meng Syndicate - Sonar System."

Wat zijn volgens jou hoogtepunten geweest in 25 jaar house-historie?
Periode 1988 – 1993
"Parkzicht, Nighttown, iT Amsterdam op zondag en de RoXY donderdagen."

Periode 1994 – 1998
"Mijn belangrijkste periode. Ik maakte in 1994 Timeless Altitude, Mary Go Wild en Watch Me Now. Deze laatste kwam op 11 in de Top 40 terecht. Ook won ik twee keer achter elkaar beste productie en beste producer van het jaar."

Periode 1999 – 2003
"Spelen bij Awakenings en het maken van mijn eerste filmscore voor de korte film Barcode. Deze won ook vele prijzen voor beste animatie en heeft in zeker duizend theaters over de hele wereld gedraaid. En mijn eerste optreden in Japan op het Wire Festival voor 20.000 uitzinnige Japanners behoort tot de hoogtepunten."

Periode 2004 – 2008
"Hoogtijdagen van de techno. Vooral live spelen en gaan op 140 bpm techno. Iedereen draaide hard en snel... vet!"

Periode 2009 – 2013
"Opzet van mijn eigen label Gem Records, mijn boekingskantoor Gem Bookings en events met Gem Events. Ik ging van altijd live spelen naar draaien; mijn grootste verandering in de laatste jaren. En ik heb me vooral beziggehouden met Egbert en alle artiesten bij Gem. Natuurlijk was twee keer de Melkweg volledig uitverkopen met een zes uur set van Egbert en ikzelf ook een groot hoogtepunt."

Wat is het verschil tussen vroeger en nu? Waar ligt je hart meer? Waarom?
"Vroeger ging het vooral om platen verkopen. Nu is het vooral veel optreden en multitasking. Een label, een agency, een event organisatie, schrijven, mijn 22tracks playlists bijhouden, 1500 nieuwe tracks in één week luisteren... Ach ja, je kan er maar mee bezig zijn."

Wat is het grootste misverstand over housemuziek?
"Dat het geen muziek is."

Wat is volgens jou de toekomst van housemuziek?
"Dat het nooit meer zal verdwijnen."



Kun je vijf ultieme housetracks noemen voor onze YouTube playlist?
1 Lil Louis - French Kiss
2 Humanoid - Stakker Humanoid
3 Secret Cinema - Timeless Altitude
4 The Martian - Star Dancer
5 Orlando Voorn - Solid Session

imgs Gem Bookings / APE archief

Advertentie
Party Tips