Features + Interviews
Een terugblik in de 25-jarige househistorie met Promo

Een terugblik in de 25-jarige househistorie met Promo

14 oktober 2013

Sinds 1992 staat Promo al achter de draaitafels en naast het draaien is Sebastian Hoff sinds 1995 ook een zeer gewaardeerd producer. Hij sloot in 2004 Sensation Black af en in 2007 stond hij in samenwerking met Q-Dance in een uitverkochte Heineken Music Hall op 'The Resistance Below'. Onder zijn alter ego Rude Awakening draait hij techno en heeft hij op diverse evenementen zoals Awakenings en 5 Days Off gestaan. Deze held heeft zoveel betekend voor de Nederlandse muziekindustrie dat een terugblik met hem op 25 jaar house in Nederland geen overbodige luxe is.

Ten eerste, wat betekent house voor jou?
"House is voor mij de meest expressieve vorm van muziek"

Wat is de beste houseplaat volgens jou?
"Ja dat is een hele moeilijke vraag. De beste houseplaat is erg persoonlijk denk ik en heeft niet zoveel te maken met de kwaliteit ervan. Ik kies dan voor een klassieker, DHS – The House of God."

Welke plaat komt het meest voor in jouw sets?
"Demons van G-Shock."

Wat/waar/wanneer zijn je beste house-momenten geweest?
"Mijn set op Sensation Black 2004 waar ik als eerste hardcore dj draaide voor een trance en hardstyle publiek. Die avond werd denk ik bewezen dat hardcore prima kon in een programmering van grote mega evenementen. Ander absoluut hoogtepunt was mijn set op Lowlands 2008. Sinds ik begon met produceren is optreden op Lowlands altijd mijn grootste droom geweest. Ik denk omdat het zo onhaalbaar leek. Daar dan uiteindelijk voor gevraagd worden en compleet je eigen ding doen was te gek. De reacties van het publiek van die avond zal ik nooit meer vergeten. Daarnaast heb ik als liefhebber erg mooie herinneringen aan mid jaren 90. De Manic Monday feesten in Mazzo, Multigroove-avonden in Amsterdam Noord en onze eigen avonden in Hotel Kabul, Amsterdam."

Wie verdient speciale vermelding in de househistorie?
"Ook weer heel persoonlijk denk ik en er verdienen zoveel mensen een speciale vermelding. Maar laat ik me beperken tot de hardcore artiesten. 3 Steps Ahead moet daar zeker tussen staan. Hij was de eerste hardcore artiest die doorbrak bij het grote publiek zonder enige concessies te doen in wat hij deed. Ook dj Dano moet genoemd worden. Zonder hem was ik nooit gaan draaien denk ik. Qua muziek zou ik dan nog Marc Acardipane willen noemen en ook dj Ruffneck. Zij waren beiden wel de reden waarom ik muziek ben gaan maken."

Wat zijn volgens jou hoogtepunten geweest in 25 jaar househistorie?
Periode 1988 – 1993
"Het onstaan van de acid house door het 'misbruiken' van een apparaat (de Roland TB-303) die de bassist in een band had moeten vervangen. De opkomst van hiphouse wat overliep naar de euro house sound. De plaat Poing van RTS die de ban doorbrak en overstuurde drums introduceerde. Acts als Snap en 2 Unlimited die megahits scoorden."

Periode 1994 – 1998
"De hoogtijdagen van de (happy) hardcore, maar ook de val van diezelfde sound na enorme overkill van namaak producties. Hoogtijdagen van legendarische feesten als Hellraiser en Thunderdome."

Periode 1999 – 2003
"De wederopstanding van hardcore. Voor mij de meest interessante tijd muzikaal gezien. Daarnaast de tijd dat feesten “evenementen” werden en de mega festivals ontstonden."

Periode 2004 – 2008
"Hoogtijdagen voor de nieuwe hardcore sound. Terugkeer van de drum 'n bass muziek voor het grote publiek. Het begrip dj gaat wereldwijd."

Periode 2009 – 2013
"Opkomst van de 'nieuwe sound' in vrijwel alle dance stijlen. Door het wegvallen van vinyl vervielen ook de opname grenzen voor muziek. Goed voorbeeld daarvan is dubstep waar optimaal gebruik werd gemaakt van de nieuwe audio mogelijkheden."

Wat is het verschil tussen vroeger en nu? Waar ligt je hart meer?
"Het grootste verschil is denk ik dat er vroeger meer met plezier en gevoel geproduceerd werd. De technische standaarden waren nog niet zo hoog en veel geld verdienen met housemuziek was iets wat niet reëel leek. Dus artiesten deden maar wat ze leuk vonden zonder er teveel over na te denken. Tegenwoordig met de digitale revolutie consumeren mensen muziek totaal anders. De meerwaarde van een artwork, danwel cd boekje met info over de tracks en artiesten lijkt weg. Ook qua producties wordt er tegenwoordig alleen nog maar gericht geproduceerd om maar een 'hit' te maken. Daar lijdt de creativiteit erg onder naar mijn mening. Daarnaast heeft de 'loudness war' (een manier om je muziek heel hard te laten klinken qua volume) ook niet geholpen. De dynamiek in house muziek lijkt compleet verdwenen."

 Wat is het grootste misverstand over housemuziek?
"Dat het alleen voor lager geschoolde mensen is en het alleen maar om de drugs draait."

Wat is volgens jou de toekomst van housemuziek?
"Naar mijn mening zijn we in een tijd waar erg gezocht wordt naar een nieuwe sound en daarin gaan mensen soms te ver. Dat kan in een overkill resulteren (wat we met de happy hardcore hebben gehad). Zeker voor de housemuziek op het moment, dat is meer een truc dan iets met gevoel maken. Tegelijkertijd zie je nu de terugkeer van de klassieke house sound. Het teruggrijpen naar het originele gevoel geeft meestal aan dat een stijl even op een dood eind zit. Maar vaak gebeuren juist daarna de meest interessante experimenten."

Kun je vijf ultieme housetracks noemen voor onze Youtube playlist?
1 Faithless - Insomnia
2 Jones And Stephenson – The First Rebirth
3 The Prodigy – Everybody In The Place
4 Marshall Masters – Don’t Touch That Stereo
5 Tronikhouse - Uptempo

Promo staat zaterdag 19 oktober op UDC Presents The Harder Styles Of EDM in de Amsterdam Studio's. Op Dance.nl zijn er tickets te winnen!

imgs Ilja Meerfout & APE archief.

Dank aan Christel Hoff voor haar hulp!

Advertentie
Party Tips
  • zaterdag 9 februari
    Free Your Mind presents Sasha & John Digweed (Warehouse Edition)
    Elementenstraat, Amsterdam
  • maandag 31 december
    Reaktor x Dax J - Monnom Black [NYE]
    Elementenstraat, Amsterdam