Features + Interviews
Interview DJ Pierre || Belgische technotopper kijkt uit naar Fade In Festival

Interview DJ Pierre
Belgische technotopper kijkt uit naar Fade In Festival

23 april 2013
Time Warp en de Brusselse club Fuse hebben samen een liefdesbaby: Fade In Festival. Het Tour & Taxis-complex, middenin Brussel, verandert op 8 mei in een technotempel met drie podia en een line-up om van te dromen. In Faderoom 1 staat tussen Sven Väth, Richie Hawtin, Loco Dice en Subb-An de Belgische dj Pierre Noisiez. Fuse-resident van het allereerste uur en de man die techno in België pas echt een smoel gaf. 

Pierre heeft het druk. Nog een paar uur en hij is op weg naar Istanbul voor een gig. Maar voor het promoten van het Fade In Festival maakt hij graag tijd. Per slot van rekening is hij via Fuse nauw betrokken bij de organisatie van wat hét technofestival van het jaar moet worden. Eerst is er verwarring. De set die ik ter voorbereiding op ons interview via SoundCloud heb beluisterd, blijkt van Pierre Blaszczyk te zijn, de Duitse dj die in december jl. tragisch overleed.

Pierre Noisiez kende hem persoonlijk en was zelfs lange tijd goed bevriend met hem. “We deelden dezelfde voornaam en de clubs waarvoor we werkten – hij voor Stammheim (Kassel, red.), ik voor Fuse - leken erg op elkaar. Er was direct een muzikale click tussen ons.” Pierre besluit de set – DJ Pierre live at Stammheim, Kassel, 25-09-1999 – zelf even te checken, om niet veel later tot de conclusie te komen: “It’s Pierre Blaszczyk alright, but I must say: it could have been me.”

Estroe en San
Pierre Noisiez is een oudgediende. Als 19-jarige maakte hij in april 1994 de oprichting mee van Fuse, de eerste technoclub van België. En als het om Amsterdam gaat, heeft hij erg goede herinneringen aan Mazzo, ‘a cool underground club, full of open minded people’. De naam Estroe komt plotseling bovendrijven, een Mazzo-resident. Pierre houdt van haar stijl. “Ik heb haar voor het laatst aan het werk gezien tijdens een editie van ADE, terwijl ze opende voor Dave Clarke. Veel Nederlandse dj’s gaan al zo lang mee, ik zou met hun namen een hele pagina kunnen vullen. Maar begrijp me niet verkeerd, de jonge scene is minstens zo interessant. Tom Trago, Makam, San Proper… allemaal jongens met wie ik me misschien nog wel méér verwant voel.”

En dan volgt tussen neus en lippen door zomaar een ‘scoop’. “Het is voor 99% zeker dat er op korte termijn een EP van meneer Proper uitkomt op mijn eigen label lessizmore!” Waarvan akte. En dan nu het vragenlijstje.

Je zit al meer dan 25 jaar in het vak. Hoe handhaaf jij je?
“Alles wat ik doe, doe ik op gevoel en vanuit m’n eigen overtuiging en authenticiteit. Het publiek voelt dat en beloont dat. Van de nieuwe generatie dj’s zijn er veel opgegroeid met mijn muziek toen ze zelf nog aan het clubben waren. Dat schept een bepaalde band. En nee, ik heb geen ‘masterplan’.”

Dance is de laatste jaren een wereldwijd fenomeen geworden en wordt nu echt ‘big business’. Hoe comfortabel voel jij je daarbij?
“De zakelijke kant van het vak interesseert me niet zo gek veel, ook al weet ik dat je er niet aan voorbij kunt gaan. Op dit moment steek ik vooral energie in mijn project en label lessizmore (lizm), waarbij ik me meer laat leiden door artistieke dan financiële motieven. Ik realiseer me dat het een luxe is: leven voor je passie zonder al te veel compromissen te hoeven sluiten.”

Hoe staat de Belgische scene ervoor?
“Het is een beetje los zand, maar toch is er een soort van gezonde concurrentie. Er komen steeds meer goede producers bij, zoals Locked Groove, San Soda, Sagat en Peter van Hoesen. Allemaal te vinden op het Fade In Festival trouwens. Wat ik heel jammer vind, is dat veel talent de neiging heeft naar het buitenland te vertrekken. ‘Local talent’ krijgt hier vaak geen ‘local support’. Belgen zijn, in tegenstelling tot Fransen, niet erg chauvinistisch. Maar buiten dat is de sfeer in de clubs hier uniek. Belgen houden wel van een goed feestje.”

Wie is je soulmate als het om muziek gaat?
“Dan kom ik toch bij m’n vriendin uit. We zijn net begonnen samen muziek te maken onder de naam ‘Pussy And The Disco’. ‘Super catchy’ naam, vind je niet?”

En dan is er nu het spiksplinternieuwe Fade In Festival. Wat is jouw betrokkenheid daarbij?
“David (Gorez, red.) en ik hebben de hele muzikale programmering voor onze rekening genomen. Het was een hele uitdaging om in elk van de drie zalen iets neer te zetten dat tegelijkertijd onderscheidend en toch samenhangend was. Maar ik denk dat we daar echt in geslaagd zijn. Faderoom 3 gaat iets gedurfds opleveren, een spannend geluid waar nog niet iedereen hier aan gewend is. Ben UFO, Scuba, Pearson Sound, Hector en Skudge hebben we namelijk niet vaak horen draaien in België. Behalve met de muzikale inhoud, hou ik me ook bezig met de visuele aankleding. Goede visuals in de chill-outs bijvoorbeeld, maar ook installaties die voor interactie met het publiek zorgen. Enfin, je gaat het zien!”


Ik las ergens dat jij op je best bent tussen 5 en 7 uur ’s morgens. Vertel.
“Je kunt als dj op dat tijdstip het publiek veel verder ‘meenemen’, omdat de ‘state of mind’ van de mensen dat toelaat: ze staan wagenwijd open. Maar het is vooral omdat ik graag ná de headliner draai. Ik kan dan meer van mezelf toevoegen. Het maakt nogal wat uit of ik na Adam Beyer of na Theo Parrish draai, om maar een paar namen te noemen. Een nacht openen is een andere routine. Die ligt mij minder.”

Wanneer zien we je weer in Nederland, Pierre?
“Weet je wat zo grappig is? Toen we laatst Makam hadden geboekt in Fuse, vertelde hij me dat hij nog nooit eerder in België had gedraaid. Al pratend realiseerden we ons, dat er eigenlijk nauwelijks sprake is van een uitwisseling tussen de Belgische en Nederlandse scene. Maar ik ben al aan het broeden op een lizm showcase. To be continued. Soon!”

DJ Pierre staat 8 mei op Fade In Festival in Brussel. Klik hier voor meer informatie.


txt Bonita van Lier
imgs Ludovic Thysebaert
 
Advertentie
Party Tips