Features + Interviews
Interview Ellen Allien || Het heft in eigen hand

Interview Ellen Allien
Het heft in eigen hand

02 juli 2013

Ze staat voor vernieuwing. Niet alleen met haar producties en de releases op haar beruchte BPitch-label, maar ook persoonlijk, als dj en met haar uitstapjes in de mode. Ellen Allien is eigenlijk het prototype van de eigenwijze artiest, wars van enige commerciële concessies. En dat maakt haar een veelbelovend onderdeel van het Welcome To The Future Festival, zaterdag 27 juli. In gesprek met de grande dame van het Berlijnse nachtleven.

Het waait in de wereld van Ellen Allien. Letterlijk, zo blijkt uit de gebrekkige skype-verbinding met haar tijdelijke thuis op Ibiza, waar ze de laatste maand verblijft vanwege haar residency in de DC-10. “Als het hier waait valt het internet weleens weg”, zegt ze. “Maar laten we een poging wagen, als het goed is duren die onderbrekingen niet al te lang.”

Where The Wind Blows
Tja, Where The Wind Blows, het is toevallig ook de titel van de laatste compilatie van haar label BPitch Control, met de meest uiteenlopende tracks van ondermeer Apparat, Amirali, David K, Chaim, Jahcoozi en Allien zelf. “Het is belangrijk voor een label om jezelf af en toe te presenteren met zo’n album”, zegt ze erover. “In het geval van BPitch geldt dat misschien nog wel meer omdat het zo’n veelzijdig label is geworden. Nee, het is niet alleen een technolabel, net zomin ik als techno-dj gezien kan worden. Kijk maar naar de catalogus, de BPitch-releases zijn een waaier van elektronische muziekstijlen, precies zoals het genre zich in allerlei richtingen heeft ontwikkeld.”

LISm
Allien is ook niet bang om zelf vreemde uitstapjes te maken. Begin dit jaar verscheen nog haar album LISm, de sfeervolle soundtrack bij een dansshow, totaal niet gericht op het clubpubliek. “Ik droomde er al jaren van om een soundtrack te maken. Toen ik deze kans kreeg heb ik die met beide handen aangenomen. Dat er een album uit zou komen was niet eens de bedoeling, maar het was wel fijn om eens iets anders uit te brengen.”

“Ik heb vaker albums gedaan waar alles klopte, er structuur zat tussen de nummers en ik de muziek had gemaakt met een bepaald publiek in gedachten. Dat wilde ik nu dus allemaal niet; gewoon iets maken voor mijzelf, een groot experiment. En zo hoort het ook, als artiest moet je vrij zijn zulke dingen te doen. Dat zeg ik ook altijd tegen de artiesten op BPitch: doe wat je wilt, zolang het maar een compleet ‘piece of art’ wordt.”

Marketing
Kunst, of toch ook simpele dj-tools om de dansvloer te bedienen? “Beide. Ik wil een dj zijn die kunst maakt. Je hebt tegenwoordig veel marketing en zakelijke belangen in het wereldje. Daar wil ik geen deel van uitmaken, het calculerende ervan bevalt me niet. Ja, als labelbaas moet je soms wel, maar dan nog doe ik alles op míjn manier.”

“Er is zoveel blabla zonder dat er werkelijk iets inhoudelijks achter zit. Platen die uitkomen, puur om geld mee te verdienen. Echt, er is zoveel muziek zonder inhoud! Een vreselijk gevolg van het succes van elektronische muziek, maar daar zal ik niet aan meedoen. Eerst iets moois maken, dan pas kijken wat je ermee kunt doen.”

Zo blijft Allien creatief op haar eigen manier. “Ik ben BPitch in ’99 begonnen omdat er nog niet veel labels waren. Terwijl er zoveel gaande was in de Berlijnse scene, ik móest dit doen om de wereld deze muziek te introduceren. Tegenwoordig worden labels om vele andere redenen opgestart, bijvoorbeeld om een artiest beter in de markt te zetten. Is niets mis mee, zolang je het maar weloverwogen doet.”

Alles is mogelijk
“Je moet gewoon het heft in eigen handen nemen”, vervolgt Allien, nadat de wind op Ibiza het gesprek weer eens onderbrak. “Je kunt gaan zitten huilen om de crisis, je kunt ook zelf iets beginnen, of dat nu een label, een restaurant of een magazine is. Doe iets! Alles is mogelijk, wees in ieder geval geen slachtoffer. En doe het stap voor stap. Iedereen wilt maar rennen, ik heb met BPitch alles heel rustig opgebouwd, dat is mijn pad geweest en dat heeft mij en het label op de been gehouden.”

Volgend jaar bestaat BPitch zelfs 15 jaar, hoog tijd voor een feest. “Nou, ik ben niet zo van de nummers”, lacht Allien. “Ik heb er ook nog niet over nagedacht, misschien dat we wel iets moeten doen, maar ik ben nu nog druk met nieuwe artiesten en releases die eraan komen. We gaan in ieder geval toeren met Where The Wind Blows, speciale feestjes om de compilatie en de artiesten te presenteren.”

Op Welcome To The Future Festival zal ze in ieder geval één van de meest eigenzinnige dj’s zijn. Allien heeft er zin in. “Ik hou heel erg van de line-up. En van het artwork! Wow, heel erg hippie haha! Dit is echt een festival waar ik me op mijn gemak voel om te doen wat ik wil. En ik weet dat het Nederlandse publiek daar open voor staat. Gaat dus een mooi feestje worden”, laat de dj weten, alvorens de wind het gesprek voorgoed uitblaast.

Zaterdag 27 juli: Welcome To The Future Festival. Er zijn tickets te winnen voor dit festival! Check hiervoor de winactie.

txt Nico van der Plas
imgs Crystal Mafia & APE archief

Advertentie
Party Tips