Features + Interviews
Interview Sunil Sharpe || “Ik ga nooit met een laptop draaien, echt nooit!”

Interview Sunil Sharpe
“Ik ga nooit met een laptop draaien, echt nooit!”

13 oktober 2015

Sunil Sharpe is één van die dj’s waarbij het vuur meteen ontbrandt als het over techno gaat. Dan is deze Ier niet meer te stoppen en is het lastig om hem nog te onderbreken. Techno is zo’n passie voor hem dat hij er graag zoveel mogelijk over wil vertellen. Dat laatste baart hem dan ook nog wel eens zorgen. Meer dan eens laat hij gedurende het interview weten dat hij weer eens niet zo blij is met zichzelf omdat hij naar zijn mening weer allemaal dingen heeft gezegd die hij naar eigen zeggen beter niet had kunnen zeggen. Dat valt echter reuze mee, want het merendeel van zijn verhalen gaat gewoonweg over zijn passie voor techno en het draaien met vinyl.

Sunil, jij bent zeker één van de meest ondergewaardeerde techno-dj’s van het moment, iets dat Dave Clarke vorig jaar in z’n eindejaarslijstjes ook al aanstipte. Hoe denk je daar zelf over?
Nou, ik denk dat de waardering voornamelijk komt door het uitbrengen van platen. Dat doe ik pas de laatste drie à vier jaar weer, daarvoor focuste ik me voornamelijk op dj-en. Dat produceren ging ik ook vooral weer doen omdat in het algemeen de focus weer meer kwam te liggen op de hardere techno. Ik heb toen wat platen uitgebracht op labels die populair waren in dat opzicht of weer in de picture kwamen, dus dat zal zeker bijgedragen hebben aan het feit dat ik wat meer aandacht krijg.

Kijk, het is heel leuk om platen uit te brengen, maar ik was over mijn eerste producties niet heel erg tevreden. Bij veel artiesten zie je dat, wanneer ze iets uitbrengen, er dan echt een soort enthousiasme ontstaat om snel weer iets uit te brengen, maar dat ontbrak bij mij totaal. Ik stond gewoon niet echt achter hetgeen ik maakte. Ik was veel meer met het creatieve aspect bezig dan met het technische aspect, het echte productiegedeelte. Een goed idee dat slecht geproduceerd wordt klinkt gewoon zoveel slechter dan wanneer je meer tijd steekt in dat productiegedeelte. Dat is dan uiteindelijk gewoon zonde van het goede idee, want daar heb je dan niks meer aan. Het heeft daarom ook vooral daaraan gelegen dat het even duurde voor ik weer nieuwe dingen uitbracht. Ik wilde eerst verder werken aan mijn skills als producer en heb ondertussen thuis ook mijn set-up verbeterd en aangepast.

Lijkt me eerder dan gewoonweg een leerproces, zoals dat met zoveel dingen in het leven gaat.
Ja, dat is natuurlijk ook zo, maar ik was toentertijd ook met teveel andere dingen bezig, er waren teveel afleidingen. Ik had allerlei baantjes. Ik werkte overdag in een platenzaak, maar gaf daarnaast ook parttime dj-lessen, deed een wekelijkse radioshow en schreef veel over muziek. En vergeet niet dat ik daarnaast ook nog veel draaide. Dus tussendoor muziek maken was gewoon amper te doen.

Je bent een echte vinyl-adept en hebt niet zoveel met dj’s die draaien met usb-sticks of zijn overgestapt naar de laptop.
Er is veel veranderd de afgelopen jaren. Ik draai nog steeds met vinyl, zoals iedereen het vroeger deed. Maar vrijwel iedereen draait natuurlijk digitaal nu, met cd’s of usb-sticks. Ik heb niks met cd’s, usb-sticks of laptops.

Je ziet jezelf nooit overstappen naar de laptop?
Nee, echt nooit. Ook al moet je daarbij altijd weer ‘never say never’ zeggen, maar ik zie mezelf dat gewoon niet doen. Nee wacht, ik zeg het je gewoon, “Ik ga nooit met een laptop draaien, echt nooit!”. Kijk, je zult bij bepaalde livesets misschien wel eens een laptop nodig hebben als je met allerlei sequences werkt, maar nee, om mee te draaien, nooit.

Hoe kijken anderen tegen je aan als je zo fanatiek zo’n standpunt aanhangt?
Ik word tegenwoordig steeds vaker als ik ergens draai als een of andere weirdo gezien. En dat omdat ik met echte platen draai, terwijl ik dan denk: “Nee, jullie zijn de weirdos”. Want wat is er gek aan draaien met echte platen? Platen zijn onmiskenbaar een onderdeel van het erfgoed van techno en house. Als je dat niet herkent, tja pfff…
Kijk, ik denk dat de meeste mensen draaien met vinyl best waarderen, maar ik merk dat veel mensen het tegenwoordig als iets speciaals of nieuws zien, terwijl dat helemaal niet zo is natuurlijk. Het is niet nieuw en het is niet old-school, het is gewoon de beste manier van draaien.

Jij hebt, als Ier in hart en nieren, een goed zicht op de Ierse technoscene van nu. Ik heb, als ik naar de scene in Ierland kijk, het idee dat er meer in zit. Zeker met betrekking tot sluitingstijden en andersoortige regeltjes. Hoe kijk jij daarnaar?
Tuurlijk zijn de sluitingstijden niet ideaal, maar daar is en wordt ook wel campagne voor gevoerd. Ik vind verder dat qua publiek de Ieren, en ook de Schotten overigens, het luidste publiek zijn dat je maar kunt hebben op een technoavond. Als je veel Ieren of Schotten in de tent hebt komt dat echt de sfeer ten goede.

Heb je nooit overwogen om bijvoorbeeld in een stad als Berlijn te gaan wonen om dichter bij het vuur te zitten?
Veel mensen vragen me dat, maar daar ben ik het niet mee eens. Als ik wil kan ik nu ook vanuit Ierland binnen een paar uurtjes in Berlijn zijn, dus dat is het probleem helemaal niet. In Amsterdam kan ik met iets meer dan een uur zijn, in Londen met ongeveer 45 minuten. En ik hoef ook helemaal niet naar Berlijn toe om daar mensen te ontmoeten. Het is helemaal niet nodig om daarvoor naar Berlijn te gaan. Ik weet dat veel mensen naar Berlijn zijn verhuisd om daar, zoals je zegt, dichter bij het vuur te zitten. Maar ik zie heel veel mensen naar Berlijn verhuizen terwijl ze helemaal geen plan hebben. Ze denken dat de mogelijkheden en kansen in Berlijn vanzelf wel naar ze toekomen maar dat is niet waar natuurlijk. Vaak gebeurt dan het tegenovergestelde en zie je dat zulke mensen na verloop van tijd alleen maar minder productief worden, ook al omdat ze misschien veel te veel worden afgeleid door het nachtleven daar. Ik ga dus echt nergens heen, daarvoor hou ik teveel van mijn land en ben ik teveel Ier.

Laten we naar de toekomst kijken. Je organiseert een Earwiggle x Mord night (Friction ADE 2015: Earwiggle x Mord) tijdens het Amsterdam Dance Event. Vertel daar eens meer over.
Ja, Bas (Mooy, red.) van Mord Records heeft al eens een remix uitgebracht op mijn label Earwiggle en ik heb op een feest van hem gedraaid. Daarnaast breng ik binnenkort ook een track uit op Mord, vandaar de connectie. Ik ben echt een grote fan van Mord en vind Bas een van de prettigste mensen om mee te werken in de technoscene. Ik ben dus heel blij dat we dit evenement samen gaan doen.
Er staan zeven artiesten op de line-up waarvan er vier live gaan draaien, dus dat is een goede zaak. Ik denk dat deze artiesten gezamenlijk een goed beeld geven van wat er op beide labels gebeurt. En ik durf zelfs ook al te zeggen dat dit één van de beste technoavonden van ADE wordt met één van de beste line-ups.

Wat is het verschil tussen Earwiggle en Mord?
Een van de verschillen tussen Mord en Earwiggle is dat ik m’n eigen muziek niet op Earwiggle uitbreng, Bas doet dat wel op Mord. Een iets andere benadering dus van het runnen van een label, maar verder zijn we op veel vlakken wel op dezelfde manier bezig. Bas geeft veel kansen aan nieuw talent, net zoals ik dat ook probeer te doen voor Earwiggle.
Overigens laat ik artiesten die op veel verschillende labels muziek uitbrengen geen muziek uitbrengen op Earwiggle. Ik denk dat je label door dat soort ‘labelhoppers’ z’n identiteit kwijtraakt. Ik ben selectief en daarom zitten we met Earwiggle ook pas bij onze tiende release. Ik besef me daarbij nu dat ze alle tien van een andere, nieuwe artiest kwamen. Dat is ook wat ik wil uitstralen met Earwiggle, diversiteit.

Tot slot, is er nog iets dat we moeten weten?
Ja, ik ga een nieuw label starten, één voor mijn eigen producties en een aantal samenwerkingen. De eerste release zal van mij zijn, de tweede samen met Magnetize van het duo Whirling Hall Of Knives, die ook op het ADE-evenement draaien. Het nieuwe label gaat ‘On The Hoof’ heten, dat een soort van oud gezegde is. Het betekent ongeveer dat wanneer je een steak bestelt en je zegt dat je het ‘On The Hoof’ wilt, dat je het zo rauw wilt dat het rund op dat moment nog op de weide loopt zeg maar. Dat betekent overigens niet dat de muziek op het label enorm rauw of ruw is (lacht), dat niet, maar ik vind het een speciale en leuke uitdrukking. Het heeft daarnaast ook een persoonlijke betekenis omdat het een uitdrukking is die mijn opa vaak gebruikt, en het is daarnaast ook typisch Iers en technoachtig, dus dat zit er ook in. En tuurlijk, mijn muziek is ook een beetje rauw, “So we stamp a hoof on ‘em and hoof ‘em out there” (lacht).

Txt: Colin Kraan // Imgs: Jack Toibin / Paul O'Connell / Sam Bullough

Advertentie
Party Tips