Features + Interviews
Interview UVB || “Ik wilde Mixtion eigenlijk helemaal niet uitbrengen”

Interview UVB
“Ik wilde Mixtion eigenlijk helemaal niet uitbrengen”

22 september 2015

De ster van de Franse techno-dj en –producer UVB is snel rijzende. Vanuit het niets was hij daar ineens met Mixtion, de track die vorig jaar vele technofans gek maakte in de festivalzomer. Ook Mord Records, het label van ‘onze’ Rotterdamse Bas Mooy, zette zichzelf door het uitbrengen van deze track meteen op de technokaart. Sindsdien reist Sébastien Michel, zoals zijn echte naam luidt, de hele wereld over met de Mord-familie en kun je niet anders concluderen dan dat hij het goed voor elkaar heeft. Dance.nl sprak onlangs met hem toen de Mord-familie een thuiswedstrijd had in de Rotterdamse Factory 010.

Mixtion

Vorig jaar, Welcome To The Future. De zon heeft net plaats gemaakt voor de lasers en de strobo’s van de technotent. Chris Liebing draait en draait zoals wel vaker de tent aan gort. Zware baslijnen en snerpende kicks beuken door de technotent heen. Maar dan ineens maakt het geweld plaats voor subtiliteit en emotie. Langzaam maar zeker komt vanuit de achtergrond een duister synthloopje opzetten en het gejuich klinkt meteen door de hele tent. Iedereen kent de track. Iedereen houdt van deze track. Iedereen raakt buiten zinnen.

De track die iedereen gek maakt is Mixtion, en werd vlak daarvoor uitgebracht op Mord Records. Een schot in de roos, want op werkelijk elk festival is het nummer die zomer te horen. Voordat Liebing die bewuste middag op WTTF de tent gek maakte had ROD de track ook al gedraaid een paar sets daarvoor. Maar niemand die het deert, want de track kan niet vaak genoeg gedraaid worden. Althans, als het aan de fans ligt dan, want Sébastien Michel (UVB's echte naam), de maker van de track, had eigenlijk niet zoveel met de track.

“Ik wilde Mixtion eerst helemaal niet opnemen of uitbrengen. Je hebt wel eens van die dagen dat je wat aan het pingelen bent in de studio zonder daar een bepaalde bedoeling bij te hebben. Ik was gewoon voor de lol wat muziek aan het maken en daar kwam dit uit voort. Maar goed, uiteindelijk ben ik natuurlijk heel blij dat ik het wel heb uitgebracht als je ziet wat voor een succes de track had.”

Nadeel van een dergelijke track, zo beaamt ook UVB, is dat mensen meteen een bepaald stempel op je muziek plakken en er eigenlijk nog alleen maar tracks van hetzelfde soort en kaliber verwacht worden. Hij werd gek van de mensen die maar bleven vragen om een tweede Mixtion.

“Ja, mensen bleven en blijven me maar vragen om meer van dat soort tracks te maken, maar dat kunnen ze echt vergeten. Mixtion was echt eenmalig. De track weerspiegelt slechts een gevoel dat ik toentertijd had, maar het past overall genomen niet bij de muziek die ik maak. Daarnaast ben ik ook geen techno gaan maken om er populair of rijk mee te worden, en zal ik daarom ook niet meer van dit soort tracks maken in de toekomst.”

Het apparaat waarmee Michel het beruchte synthje van Mixtion maakte, een Korg MS-20 Mini, heeft hij een week geleden verkocht. Een beter statement had hij in dat opzicht dus niet kunnen maken.

Marseille vs. Berlijn

Michel kan zich, mede door het succes van Mixtion, fulltime bezig houden met muziek. Hij reist, vaak ook met de Mord-familie, de hele wereld over waar iedereen uitkijkt naar zijn sets. Van origine kwam Michel echter niet uit een technostad. Marseille was de plek waar hij opgroeide, en waar op dat gebied niet al te veel te doen was.

“Ik ben drie jaar geleden vertrokken uit Marseille. Toen was er echt weinig te beleven. Nu gaat het wel weer wat beter. Een initiatief zoals de Baby Club doet het nu erg goed. En zo zijn er nog wel wat andere collectieven en organisaties die er weer wat van proberen te maken, al valt het nog wel in het niet bij wat er in Parijs of Lyon gebeurt. Er is echt nog wel behoefte aan meer initiatieven daar. De mooiste feesten die ik had in Marseille waren altijd de illegale feesten, die ik daar met vrienden organiseerde. Maar dat is er nu echt helemaal niet meer.

Een verhuizing naar Berlijn leek een logische stap. Dat is ook wat UVB deed, al was het in het begin nog zeker niet wat hij ervan verwacht had, zoals dat vaker gebeurt met dj’s en producers die denken in Berlijn een enorm netwerk denken aan te boren en daarmee de ‘beloofde’ dj-roem te vinden.

“Ik ben net als zovelen inderdaad naar Berlijn vertrokken omdat ik vond dat daar meer mogelijkheden waren om meer van m’n dj-carrière te maken. Maar ik heb daar in het begin toch wel behoorlijk moeten aarden. Vooral omdat er gewoon teveel afleiding was vanuit het nachtleven. Gelukkig ben ik zelf wel kalm en beheerst van karakter, dus heb ik me uiteindelijk wel aan die afleidingen weten te ontworstelen. En als je dat kunt is Berlijn een prima en heel relaxte stad om muziek te maken. Zelfs zo relaxed dat ik soms het gevoel heb dat niemand er werkt (lacht). Maar ik heb daarentegen ook vele mensen aan de verleidingen van de stad kapot zien gaan."

Jonge garde

Sébastien Michel is een product van de jonge technogeneratie. Een generatie zijn inspiratie niet zozeer vond in de muziek van de grondleggers, de dj's en producers uit Detroit, Chicago en noem ze allemaal maar op. Dat lag voor hem toch ietsje anders.

“Ja, ik ben een nieuwkomer. Ik ben pas 24 en voor mij was de eerste techno die ik hoorde van mannen als Ben Klock. Dat was pakweg zeven jaar geleden, eigenlijk het moderne technogeluid dus.”

“Ik kijk bij het maken van muziek overigens niet specifiek naar een genre of subgenre, ik probeer een mix van alles te maken. Soms met wat tribal erin, soms wat meer industrial, want ik vind wel dat er tegenwoordig erg veel van hetzelfde wordt gemaakt. Al zijn artiesten zoals Ansome wel uniek bezig.”

UVB is ook één van de protegés van het hardere technogeluid zoals dat de laatste jaren weer in zwang is. Dat is niet toevallig volgens hem.

“Nee, dat is echt een dingetje van die nieuwe, jonge garde, zoals ik. Die hebben de periode van voor die minimal-periode niet bewust meegemaakt, de vroege en late 90’s. Wij zijn opgegroeid met die minimalsound en daarom ligt de uitdaging voor ons juist weer voornamelijk in het maken van een harder geluid.”

Wat Michel juist wel weer meer overgenomen heeft van de grondleggers van het technogenre is zijn liefde voor het draaien met vinyl. Helaas kwam hij er ook snel achter dat dit niet zaligmakend is omdat veel clubs en feesten gewoonweg niet meer op deze ‘oude’ manier van draaien zijn toegerust.

“Ik neem tegenwoordig altijd voor de zekerheid een paar usb-sticks mee. Ik heb het wel eens meegemaakt dat ik alleen maar platen had meegenomen, maar dat je dan vervolgens in de club alleen maar de schade aan het beperken was. Ik bedoel, dan staat het publiek voor je enorm te springen en blijkt de hele opstelling van je apparatuur ontzettend instabiel te zijn. Je doet er dan op dat moment echter niks meer aan. Maar dat is dan wel echt een drama, zeker als je nog een paar uur moet draaien. En ja, je kunt dan ook moeilijk tegen het publiek zeggen dat ze moeten stoppen met springen. Vandaar dat ik me wat dat betreft nu niet meer laat verrassen en dus ook usb-sticks meeneem. Het gebeurde me overigens vorige week nog dat ik ze nodig had. Ik speelde in een club, begon met platen te draaien, maar dat ging door alle tumult daar echt niet. Ik ben toen meteen overgestapt naar usb-sticks.”

Waar iedereen volgende maand overigens op het Amsterdam Dance Event te vinden is, zullen we UVB daar niet op de flyers aantreffen.

“Ik zal er niet bij zijn. Ik ben dan op vakantie in Tel Aviv met mijn vriendin, haar verjaardag vieren en wat vrienden opzoeken aldaar. Helaas dus, volgend jaar weer. Wel zal in de komende maand mijn eerste LP uitkomen, genaamd Life. Daarnaast vlieg ik aan het einde van de maand naar Argentinië, Buenos Aires, om daar te draaien (aankomende vrijdag, red.). Ook niet verkeerd, toch?”

Meer informatie over UVB vind je op zijn Facebook- en SoundCloudpagina

Txt: Colin Kraan // Imgs: Inès Berra Viola (press pics) & Colin Kraan (APE pic)

Advertentie
Party Tips
  • zaterdag 9 februari
    Free Your Mind presents Sasha & John Digweed (Warehouse Edition)
    Elementenstraat, Amsterdam
  • maandag 31 december
    Reaktor x Dax J - Monnom Black [NYE]
    Elementenstraat, Amsterdam