Features + Interviews
James Ruskin en Blueprint Records: Na twintig jaar nog altijd relevant

James Ruskin en Blueprint Records: Na twintig jaar nog altijd relevant

12 augustus 2016

James Ruskin is een oudgediende in technoland. Zijn label Blueprint Records bestaat dit jaar maar liefst twintig jaar, en dat zegt eigenlijk wel genoeg over de relevantie van de muziek die hij op dit label uitbrengt. Het twintigjarig jubileum wordt dit jaar dan ook groots gevierd middels een compilatiealbum en een flink aantal daaraan gekoppelde, bijzondere evenementen en showcases. Dance.nl sprak Ruskin over deze bijzondere mijlpaal.

Om te beginnen, wat was je plan toen je aan het album 20 Years of Blueprint Records begon?
Het idee erachter was om het album juist niet vanuit een standaard retrospectief beeld te brengen. Dus juist niet zo zeer weer alles opnieuw uit te brengen van Blueprint als een soort van terugblik. Ik besloot daarentegen juist om met mensen te praten die te maken hebben gehad met het label, die ik respecteer en waarvan ik verwacht dat zij nieuwe tracks leveren. Ik wilde ervoor zorgen dat het album een collectie werd van representatieve tracks voor en nieuwe muziek van Blueprint Records.

Hoe lang heeft het maken van deze plaat uiteindelijk geduurd?
Nou, het heeft toch wel aardig wat tijd gekost om het af te krijgen, want er waren vijftien producers bij betrokken. Om alles en iedereen bij elkaar te krijgen, nam het zeker wel een hoop tijd in beslag. Maar weet je, ik heb iedereen die erbij betrokken was van te voren goed op de hoogte gehouden van het verloop. Langzaam aan kwamen de tracks binnen totdat we op het punt kwamen dat het album eindelijk klaar was.

Nu heb ik naar het album 20 Years of Blueprint Records geluisterd. Met wat voor type producers heb jij nu precies aan dit album gewerkt?
Het zijn voornamelijk artiesten uit het Verenigd Koninkrijk. Ik wilde sowieso Oliver Ho erbij hebben, want hij is al sinds de eerste dagen van Blueprint Records een onderdeel van het label. Voor dit album heb ik met de mensen gesproken met wie ik wilde samenwerken en heb hun gevraagd of zij samen met mij dit avontuur wilde ingaan.

Blueprint is ontstaan in 1996. De mensen met wie je nu hebt samengewerkt voor dit album, zijn dat nu ook de artiesten geweest waarmee jij het meeste hebt samengewerkt, of juist alleen de artiesten die je echt graag op dit album wilde hebben óf zijn het alleen de mensen die juist voor een langere tijd bij het label hebben gezeten of zitten?
Het zijn echt de mensen die door de jaren heen betrokken zijn geweest bij het label die op dit album staan en eraan hebben meegewerkt.

Wat waren je favoriete tracks op het album?
Ik hou van het gehele album, ik denk namelijk dat het heel representatief is voor het hele genre van oude en nieuwe artiesten. Ik ben gewoon echt heel blij met ieder onderdeel van deze plaat!

Wat heeft nu het meeste tijd gekost bij het produceren van deze plaat?
Dat is eigenlijk wel een lastige vraag om te beantwoorden, want ik heb de meeste tracks niet geproduceerd, dat hebben andere mensen gedaan. Maar ik denk wel dat het gewoon lastig is om zoveel verschillende artiesten bij elkaar te brengen voor één project. Dat nam veel tijd in beslag. Ik moest bijvoorbeeld ook wachten totdat een artiest zijn track klaar had voordat het aangeleverd werd voor het album.

Wat was jouw inspiratie voor dit album? Waar kwam die vandaan?
Ik had het gevoel dat het 20-jarig bestaan van Blueprint het moment was om een statement te maken, niets meer dan dat. Ik wilde met het album zeggen dat ik heel blij ben met wat wij (Blueprint Records) doen en waar wij naartoe gaan.

En wat is dan precies het statement dat jij naar het publiek wil maken, de liefhebbers van Techno?
Weet je, techno bestaat al sinds ergens de vroege jaren ’80. Zelfs nog voor die tijd. Elektronische muziek, dat is voor mij Techno. Dus ik wilde zeggen dat wij (Blueprint Records) er na al die tijd er nog steeds zijn. Dit is geen fase, dit is geen onderdeel van een trend, dit is iets dat door vele verschillende tijdschalen is gegaan en we zijn er nog steeds.

Welke track is het meest speciaal voor jou?
Ze zijn allemaal speciaal voor mij! Weet je waarom? De mensen die eraan hebben meegewerkt, hebben dit gedaan omdat zij dit ook echt wilden doen. Dus iedere track op dit album betekent voor mij evenveel als de andere.

Welke track heeft het meest bijzondere/aparte verhaal?
(Lachend) Weet je, we praten over dit album alsof ik alles geproduceerd heb, maar dat is niet zo, dus het is een lastige vraag voor mij om te beantwoorden!

Waar ben je het meest trots op met betrekking tot dit album?
Dat wij (Blueprint Records) in staat waren om mee te gaan met de vele veranderingen die deze muziek heeft ondergaan, en dat wij er na twintig jaar vol veranderingen nog steeds bij zijn en wij onze boodschap kunnen blijven voortbrengen. Daar ben ik heel trots op! En ik ben ook heel trots dat de producers, te denken aan Truss, Lakker en Tessela, met ons in zee zijn gegaan voor dit project. Wat dat zijn de mensen die het naar een volgend niveau hebben gebracht. Ik ben trots dat we er nog steeds zijn, ik ben er trots op dat we nog steeds relevant zijn!

Merk jij zelf eigenlijk veel verschillen met 20 jaar geleden en nu?
Ja, enorm veel verschillen. Toen wij begonnen, was er nog geen internet. Dus er was geen andere manier om muziek te horen en te verwerken dan naar een platenzaak te gaan of door naar een club te gaan. En de enige manier om je die muziek dan weer eigen te maken, was door vinyl te kopen. Dat is tegenwoordig helemaal anders. Men maakt nu in een middagje wat muziek en een uur later staat op internet. Het feit dat je nu het publiek kunt bereiken, dat je eerder niet kon bereiken, is iets goeds. Maar het probleem daarmee is, is dat mensen zich hun ideeën niet genoeg realiseren. Ze nemen niet genoeg de tijd om zich te beseffen wat zij met hun muziek willen bereiken. Dat is dus het probleem wat we nu hebben; we zitten in een situatie waarin je de hele wereld kunt laten weten wat je in een middag doet, maar misschien zou je het eerst een paar dagen moeten laten liggen, of een week, of een maand, of hoe lang dan ook om de volledige potentie eruit te kunnen halen. Toen wij begonnen was dat snelle er helemaal nog niet. Het was toen een gigantische financiële uitgave om te starten en een plaat te laten drukken. Nu zet je zo je platen op het internet. Voor mij bestaat een platenlabel niet wanneer het geen platen in fysieke vorm uitbrengt.

Waar ligt tegenwoordig de nadruk op bij een platenlabel?
Ik denk dat het vooral belangrijk is voor een platenlabel, dat je als label absoluut gelooft in wat je uitbrengt. Het geloof in je artiesten, het geloof in de eerlijkheid wat zij willen overbrengen. Het format maakt eigenlijk niet zoveel uit. Zelf hou ik van het fysieke aspect van muziek. Een plaatje kunnen opzetten, het wisselen van platenspelers; ik hou van dat proces, ik hou ervan om naar een platenzaak te gaan, ik hou van eigendommen, iets wat tastbaar is. Weet je, een geluidsbestand kopen, is net zoiets als lucht kopen. En daar is niks mis mee. Maar voor een platenlabel is het enige ding het onvoorwaardelijk geloven en eerlijk zijn in wat je produceert en uitbrengt. Zodra je dat verliest, is het over.

Ik denk dat ik wel begrijp wat je bedoelt; met vinyl heb je inderdaad iets in handen, je kunt er echt fysiek dingen mee doen, het is een voorwerp en altijd aanwezig. Met het internet zijn de dingen van vandaag door mensen morgen al weer helemaal vergeten en vervlogen door andere gebeurtenissen van dat moment.
Dat is nu precies wat ik bedoel; Ik geloof in het in bezit hebben van muziek in een tastbare vorm. Wanneer je een bestand koopt, koop je iets wat je niet in handen hebt. Lucht als het ware. De mens kan niet zonder tastbare zaken. Iets wat je in handen hebt, maakt het pas echt. En de proces van het kopen van die plaat… Weet je, ik heb thuis duizenden en duizenden platen liggen en ik kan je van bijna iedere plaat een bijbehorend verhaal vertellen. Want ik kan me herinneren waar ik de plaat en in welke shop ik dat gekocht heb, wanneer ik die plaat gekocht heb… Dat is gewoon een onderdeel van het proces. En wanneer ik die plaat dan op mijn deck leg, wanneer de naald de plaat raakt… De hele handeling van de naald optillen en neerleggen op de plaat, dan ben je pas bezig met de muziek. Op een downloadknop klikken, betekent niets voor mij. Ik ben 44 jaar, en toentertijd hadden we dit niet, toen was het lezen van de informatie op de plaat over de muziek en artiest belangrijk, hoe de platenhoes eruit zag... Ik heb platen thuis liggen die ik 30 jaar geleden gekocht heb!

Heb je een favoriet album in jouw verzameling zitten?
(Lachend) Dat hangt er vanaf in wat voor een stemming ik ben. Ik heb miljoenen favorieten, ik hou van muziek. Muziek kun je niet zomaar weggooien, het is belangrijk.

En als ik je nu ’s nachts zou moeten wakker maken met een plaat, die je als eerste zou willen horen wanneer je wakker wordt, heb je dan echt geen favoriete plaat om mee wakker te worden?
Het hangt echt af van de stemming waarin ik dan zit. Maar, als ik ooit echt in een slechte bui zit en ik moet er uit komen, dan is er altijd wel een plaat die altijd en meteen mijn stemming verandert. Dat zal een plaat moeten zijn met schoonheid en brutaliteit tegelijk erin verwerkt. Alsof je iets of iemand een paar klappen wil uitdelen, maar tegelijkertijd ook wil toedekken met een warme deken.

Het album is nu klaar, wat ga je nu verder doen?
Gewoon doorgaan. Er zijn voor dit jaar nog een aantal party’s gepland omtrent het 20-jarig bestaan van Blueprint Records. Daarnaast blijf ik ook nog muziek maken en spelen zolang er nog mensen zijn die het willen horen. Voor nu zou ik je echt niet kunnen vertellen hoe mijn schema er precies uit ziet, ik kan het niet allemaal onthouden, maar ik weet zeker dat ik nog genoeg te doen heb.

Ik heb al mijn vragen kunnen stellen. Is er misschien nog iets wat je aan de technoliefhebbers wil meegeven?
Weet je, ik ben erg gepassioneerd over elektronische muziek. Het feit dat er nog steeds mensen zijn die zich daarvoor interesseren, inspireert mij en dat zorgt ervoor dat ik wil blijven doorgaan. In feite maak ik de muziek waar ik van hou en als mensen daar graag naar luisteren, dan dank ik die van harte!

Txt: Debralee Mac-Donald // Imgs: Debralee Mac-Donald (APE Img) & James Ruskin archive

Advertentie
Party Tips