Features + Interviews
Marco Bailey: "Ik ben geen jukebox"

Marco Bailey: "Ik ben geen jukebox"

15 maart 2010
Wie aan Marco Bailey denkt, weet meteen dat er loeiharde techno mee gepaard gaat. Bailey, bijna 40 ondertussen, bruist van de energie en ambitie: ‘Ik wil dit doen doen tot in de kist’. De techno DJ heeft in meer dan 20 jaar al een heel palmares bij elkaar gesprokkeld. Geen technofeest (Extrema Outdoor, Awakenings, I Love techno, Nature One, Sonar,…) dat voorbijgegaan is zonder een passage van MB, al is het vooral in het buitenland waar hij op dit rijkgevulde palmares kan teren. Over zijn werk, zijn plannen en toekomst.

De komende tweeënhalf weken vertoeft Marco in het buitenland; Toledo, Madrid, Sopron, Frankfurt en Miami staan op het programma. Hij kijkt vooral uit naar zijn ‘Pornographic’ gig in Madrid: "In Spanje proberen we tweemaal per jaar een ‘Pornographic Night’ te houden met Cristian Varela, opnieuw verkozen tot beste dj van Spanje. De Pornographic-feesten trekken veel volk in Spanje. Er zijn misschien dingen die niet door de beugel kunnen hier in België, stripacts bijvoorbeeld. Maar dit concept slaat zowel aan in Barcelona in de Row Club, net zoals in de Fabric in Madrid, elke keer is het uitverkocht! In de Benelux zou ik dit concept natuurlijk ook willen doortrekken, maar hier zijn de mensen al wat conservatiever. Je kan je afvragen wat dit nog te maken heeft met muziek, maar het oog wil ook wat!"
Over het eigen Belgische publiek is Marco niet mals: "Iedereen is hier te verwend in België, als Dave Clarke en Jeff Mills samen op een affiche staan, dan durven ze nog zeggen dat het niet genoeg is of willen ze er geen € 15 voor betalen. Tegenover Nederland, dat kan Roger (de manager, red.) bevestigen, daar betaalt men € 20 ingang, en dat is niets nieuws. In België klagen de mensen al als ze € 12 moeten betalen, ja wat moet je nog doen om ze happy te maken? Ze willen meer voor minder geld."

Over zijn passage op 24 en 25 maart in Miami op de Winter Music Conference, zowat het walhalla van de elektronische muziek, blijft Bailey nuchter: "Dit wordt een try-out van ons festival ‘Electrosonic’ in Spanje. Vorig jaar waren er 30.000 mensen op dit festival. Maar goed, er zijn daar honderden party's en je kan niet verwachten dat die allemaal vol zitten, afwachten dus."
Na meerdere releases, vooral samen met zijn kompaan Tom Hades, op zijn eigen MB Elektronics label en Pornographic Recordings maar ook op Intec Records van Carl Cox en Bedrock Records van John Digweed, is Bailey absoluut niet aan stoppen toe. In enkele weken tijd kwam Marco met de EP ‘Watergate’ (Bedrock Records) op de proppen, de ‘Damager’ remix van Jon Rundell op het Intec label van Carl Cox en ‘I want your sex’, geproduceerd met Tom Hades.
"Volgende week komt er nog een Bedrock uit van Hades en mezelf, ‘Rayavadee’ genaamd. Tom en ik verschillen weinig, we werken nu al 12 jaar samen, en nooit hebben we ruzie. Hij voelt aan wat ik aanvoel en omgekeerd, hij is misschien nog iets harder dan ik, Tom wilt het echt underground houden. Hij is zo snel op de computer, ik zit een week aan een nummer te knoeien en met hem heb ik drie uur nodig voor een track, hij is technisch enorm sterk."
Over Carl Cox niets dan lovende woorden, MB is al jaren bevriend met de legende. "Ik zit al bij zijn label sinds hij ermee begon. Carl Cox is voor mij een belangrijk iemand geweest, ik was een nobody en op een gegeven moment vraagt hij tracks aan mij, ik heb hem tracks gegeven en hij heeft ze meteen gereleased. Hij zei tegen mij op een party in België ‘Hey man I really like your stuff, send me some tracks!’. Ik ben dezelfde dag nog aan het produceren geslagen en heb die tracks opgestuurd. Hij heeft die opgepikt, de één na de andere. What can you say then? Thank you man!"

‘Watergate’ (Bedrock Records) is een eerder techhouse getinte EP. "Ik wil ook meer die richting uitgaan, ik word ouder hé! Ik wil voor een publiek beginnen draaien van 25+ en niet meer voor die ‘snotters’ die op schranz staan te springen, dat boeit mij niet meer. Je moet muziek maken die je boeit, niet omdat het moét. Soms krijg ik boeking aanvragen met ‘we want that you play that’, ze denken dan omdat je vroeger hardere techno maakte, dit nog altijd doet omdat het zo moet. Maar ik ben geen jukebox."
Digitalisering, een actueel thema op planeet DJ, lijkt Bailey niet echt te storen: "Natuurlijk ga je nooit de analoge klank van een vinyl op een mp3 verkrijgen, maar je kan deze shift niet tegenhouden. Zelf koop ik bijna geen vinyls meer. Nu ben ik wel opgelucht dat als ik tour, geen koffers van 30 kilo meer moet meenemen, en dat is de enige reden, haha! Sven Väth die zegt ‘Fuck al the technical shit’, hij entertaint het publiek ook met zijn vinyls. En dan staan er mannen met zes computers en 30 effecten te spelen, terwijl Sven meer sfeer maakt dan die andere mannen. Maar Richie (Hawtin, red.) is bijvoorbeeld de professor: hij is iedereen een stap voor. Al erger ik me wel aan de dj’s die hem achterna hollen en hetzelfde willen doen als wat hij doet."

Over zijn toekomst is MB formeel. "Als dj en producer wordt het steeds moeilijker, tegenwoordig komen er 1000 platen per week uit, die kunnen niet altijd scoren. Vroeger ging je naar de platenwinkel, je kocht tien platen en je had genoeg! Voor de labels kost dat niets meer als ze het online gooien, dj’s draaien ze wel maar het wordt zo moeilijk om echt te scoren."
Maar Marco Bailey kan niet klagen, de track ‘Watergate’ van zijn nieuwste EP is de derde best verkochte song op het Bedrock label: "John Digweed maak je niets meer wijs, die luistert één keer, en nogmaals, tot hij de beste songs selecteert. Die kerel weet met wat hij bezig is. He’s got the feeling you know."
Op de vraag of hij nog iets speciaals wilde zeggen, heeft MB dit nog te vertellen: "Kom allemaal naar Extrema Outdoor op 17 juli 2010, het wordt fantastisch."

txt & img Kwinten Lambrecht
Advertentie
Party Tips