Features + Interviews
Metronomy || Nieuwe experimenten uit Brighton

Metronomy
Nieuwe experimenten uit Brighton

01 december 2008

Joseph Mount geldt voor velen voornamelijk als favoriet remixer. De Brit opereert nu al jaren onder de naam Metronomy, waarmee hij onderhand grote namen als Franz Ferdinand, Klaxons, Ladytron, Gorillaz, Infadels, Goldfrapp en Zero 7 onder handen heeft genomen. De eigen muziek van Metronomy is een ander verhaal, die bestaat grotendeels uit originele, maar ook zeer experimentele pop. Op het onlangs uitgekomen tweede album Nights Out zoekt Metronomy wellicht een iets toegankelijker geluid, al blijft het moeilijk alle hersenspinsels van Mount te volgen. En dat is precies zijn bedoeling.

“Mensen moeten meer uitgedaagd worden”, aldus de uit Brighton afkomstige Joseph Mount. “Als ik naar Coldplay luister, hoor ik geen nieuwe, spannende dingen. Terwijl dat toch een band is met een enorme invloed op mensen. Dan luister ik nog liever naar bepaalde Amerikaanse acts, een Britney Spears zelfs, die met eigenzinnige producers de grenzen van hun geluid opzoeken. Ik bedoel, je kunt op zoveel manieren hits scoren, maak er dan ook iets interessants van voor het publiek.”
Zelf heeft Mount allang de daad bij dit woord gevoegd. Sinds ’99 opereert hij al als Metronomy, in de jaren ervoor geïnspireerd door acts als Autechre, Aphex Twin en LFO, muziek uitbrengend die het experiment niet schuwt. “Dat was nooit een bewuste keuze. Ik haalde mijn invloeden uit de acts die ik tijdens mijn jeugd in Devon hoorde. Toen ik later zelf muziek ging maken, dacht ik niet aan een publiek ofzo, het was gewoon mijzelf, freakend in de studio. Zodoende was het eerste Metronomy-album misschien niet helemaal toegankelijk voor iedereen, het was wel volledig mijn creatie.”
Dankzij trash-dj Erol Alkan, die de track ‘You Could Easily Have Me’ veelvuldig draaide en Mount ook uitnodigde op zijn Londense clubavond, bereikte Metronomy vervolgens het grote publiek. “Geweldig om zo iemand als fan te hebben”, erkent Mount, die met jeugdvrienden Oscar Cash en Gabriel Stebbing.ondertussen een live-band vormde. “Ineens schoten we een paar levels omhoog, sindsdien hebben we ongelofelijk veel gigs gespeeld. Het tweede album is ook deels gebaseerd op die shows, waardoor het misschien iets toegankelijker klinkt vergeleken met die eerste plaat, maar nog steeds een flinke dosis experimentele geluiden laat horen.”
Voor Mount blijft dit een prettige manier van werken. “We bevinden ons eigenlijk tussen twee werelden. Ik doe remixes voor bands en elektronische acts, terwijl Metronomy ook kan worden gezien als dance-band én traditionele band. Dat is erg leuk aan de muziek op dit moment, je kunt doen wat je wilt, gewoon je gevoel volgen, zowel invloeden uit de elektronische als de bandjeswereld oppikken.”
“Dat probeer ik ook met de remixen te doen. Al wordt er weleens van tevoren gevraagd of ik ergens een dance-remix van wil maken, dat doe ik dan juist niet. Je moet me niet een bepaalde kant op dwingen, ik heb volledige vrijheid nodig. Ik hoop dat dit mogelijk blijft in de toekomst. Ik bedoel, iedereen is zo gestresst over de platenverkoop. Er wordt teveel gedownload, dus de platenmaatschappijen willen dat je geheide hits voor ze maakt. Ik wil gewoon mijn ding blijven doen; bijzondere muziek blijven maken en niet hapklare hits produceren. Ontoegankelijk of niet, dan weet je in ieder geval dat je met échte Metronomy-muziek te maken hebt.”

Nights Out ligt nu in de winkels. Meer info op www.metronomy.co.uk.

txt Nico van der Plas
Advertentie
Party Tips