Features + Interviews
Miss Djax || Onvermoeibare pionier

Miss Djax
Onvermoeibare pionier

06 maart 2013
Miss Djax, de alias van onze eigen Saskia Slegers, is een grootheid in de Nederlandse dancescene. Al in 1978 had ze haar eerste gig in de Vox-Club in Eindhoven en haar befaamde label Djax Records bestaat volgend jaar alweer 25 jaar. Een echte pionier dus, die zich niet zo bemoeit met de ontwikkelingen die het huidige digitale tijdperk met zich meebrengen maar onverstoorbaar doorgaat met doen wat ze leuk vindt. En dat is snoeiharde acid en hardtechno maken en draaien.

Djax Records
Na vele hectische jaren aan het einde van de vorige eeuw, toen Djax Records top of the bill was, is het de laatste jaren wat rustiger rondom Miss Djax. Met de opkomst van het internet en de daaraan gekoppelde toename van het downloaden is voor Djax de pret van het uitbrengen van platen een beetje over. Zoals ze het zelf noemt was ‘het toewerken naar een eindproduct’ altijd juist het leuke aan het hebben van een platenlabel, maar ook het meeste werk. Dat plezier is er echter een beetje af doordat vrijwel alles tegenwoordig digitaal wordt uitgebracht en Djax juist altijd wel een fan was en is van de welbekende plaat.

"Ja ik breng niets meer uit op vinyl omdat niemand het meer koopt. Tot vorig jaar deed ik het nog wel maar het is prijstechnisch niet meer te doen. Als het snijden en persen goedkoper zou zijn zou het nog wel te doen zijn maar dat is helaas niet het geval. Alleen voor speciale gelegenheden doe ik het nog, zoals volgend jaar als mijn label Djax Records 25 jaar bestaat. Dan maak ik nog wel een uitzondering en breng ik mijn nieuwe album op vinyl uit."

"Ik heb m’n label ook afgeslankt tot m’n eigen dingen. Zo heb ik meer tijd over om te produceren en hoef ik niet meer voor een artiest van alles bij te houden zoals ik dat vroeger deed. Maar het is wel jammer. Het is niet echt leuk meer om een platenmaatschappij te zijn omdat er van een fysiek product geen sprake meer is, het is allemaal lucht. Ja, het digitale tijdperk biedt veel meer mogelijkheden, het is allemaal wel heel anders geworden."

Vinyl draaien
Ondanks dat Djax eigenlijk niets meer op vinyl uitbrengt, draait ze in de clubs nog wel geregeld met platen. "Ik draai ongeveer 1/3e van mijn boekingen nog met vinyl, nadeel is echter dat de draaitafels in de clubs niet echt meer worden bijgehouden. De dj-booths zijn er niet meer op ingericht en daardoor moet je altijd maar weer afwachten wat je kan verwachten. Vaak staan er ook van die joekels van subwooferkasten in de booth en daardoor ontstaat er veel resonantie en slaan platen nogal eens over. Dat is zonde."














"Daarnaast wordt het steeds lastiger om vinylsets te draaien omdat er in de hardtechnoscene bijna geen platen meer worden uitgebracht. Er is vrijwel geen afzetmarkt, want het is maar een kleine scene. Ik wil wel overal vinyl draaien, maar je wilt natuurlijk ook de nieuwste dingen kunnen draaien en dat is lastig in de wereld van hardtechno. Gelukkig heb ik thuis nog genoeg dikke acid en techno classics liggen die ik op diverse classic feesten draai, maar een hardtechnoset met vinyl… tja, dat hield anderhalf jaar geleden wel voor me op."

Hardtechno
Het woord hardtechno is gevallen. Want dat is waar we Miss Djax toch voornamelijk van kennen. Snoeiharde acid en hardtechno, een vrij klein subgenre dat altijd in de schaduw heeft gestaan van ofwel de meer reguliere techno aan de ene kant en de hardere stijlen zoals hardcore en hardstyle aan de andere kant.

En de hardtechnoscene heeft het niet makkelijk. In de loop der jaren hebben steeds meer dj’s en producers deze muziek de rug toegekeerd. Namen als DJ Rush, Sven Wittekind en Felix Kröcher draaiden vroeger snoeiharde hardtechnosets, maar hebben zich de laatste jaren meer toegelegd op meer behapbare techno met een lager BPM.

"Ja, het is minder geworden. Het is jammer dat enkele kopstukken over zijn gegaan. Vooral Wittekind en Kröcher brachten hele goede producties uit. Bijkomend probleem is dat er inmiddels wel van alles en nog wat een schranz-versie is gemaakt en dat is wel een beetje flauw geworden. Daarbij draaien de nieuwe namen heel hard en snel, bijna industrial, het heeft weinig feeling meer met techno. Het originele idee van donkere snelle harde techno is daarmee een beetje weggevallen. Je ziet daarom eigenlijk op het moment nog steeds meer artiesten weggaan dan terugkomen."

Vooral de beslissing van DJ Rush om de hardtechno de rug toe te keren was een verrassende omdat hij de laatste jaren toch wel was uitgegroeid tot het gezicht van de scene, iets dat ook Djax onderkent en betreurt. "Erg jammer, ik kreeg het toentertijd te horen doordat hij zijn optreden op Djax it Up XL cancelde. Waarom hij het precies gedaan heeft moet je hem zelf vragen, want ik kan niet voor hem spreken, maar jammer is het zeker. Al denk ik niet dat hij zijn identiteit hierdoor verliest omdat zijn producties vaak helemaal geen hardtechno-producties waren en zijn in tegenstelling tot bijvoorbeeld de producties van Wittekind."

Ondanks dat een aantal artiesten zich van de hardtechno hebben afgewend lijkt er in bepaalde opzichten toch sprake te zijn van een comeback. Awakenings kwam aan het einde van vorig jaar voor het eerst met een hardtechno-editie en erkende organisatoren van hardtechnofeesten als Cloud 9 en Refuse zijn dit jaar ook weer terug.

"Ik weet niet of je kan spreken van een comeback. Op het moment zie ik meer mensen weggaan dan terugkomen. En ja, Awakenings had een hardtechno special, maar dat was meer naar aanleiding van mijn Djax it Up feest in de Westerunie in Amsterdam dat erg goed bezocht werd. Awakenings is in dat opzicht sowieso een beetje een uitzondering, zij programmeren als één van de weinigen nog een hele tent met hardtechno op Awakenings Festival, Area Z. Daar wordt het ook altijd erg goed bezocht, maar op een hoop hardcore- en hardstylefeesten is het in de hardtechno area vaak heel rustig."

Pet Trio

Hoewel hardtechno de laatste jaren dus wel iets minder populair lijkt te zijn, gaat Miss Djax gewoon onverstoorbaar door met het draaien en produceren van stevige techno. Tegenwoordig draait ze nog al eens samen met het befaamde Pet Duo op de grotere feesten onder de naam Pet Trio, een samenwerking die eigenlijk bij toeval ontstond.

<iframe width="560" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/xEjeP-uBnHE" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

"In 1996 zagen zij mij al draaien in Rio de Janeiro en Sao Paulo. Toen zij daarna zo’n tien jaar geleden naar Europa kwamen kregen we pas echt goed contact. Er was meteen een goede klik. Het zijn echt fijne mensen, harde werkers en heel open minded. Er is dan ook sprake van veel wederzijds respect. Maar het samen draaien kwam eigenlijk heel toevallig tot stand. Dat was in 2010 op een feest vanwege het 10-jarig bestaan van KneDeep, en de hele Knedeep artiestenstal draaide daar. Rush stond na mij geprogrammeerd maar hij was te laat. De klink van de deur van z’n hotelkamer was afgebroken en hij zat dus vast. Pet Duo wilde toen wel na mij draaien ter vervanging van Rush maar het laatste stukje van mijn set hebben ze met mij meegedraaid. Dat beviel erg goed en dus besloten we dat maar vaker te doen."

Fake dj's
Als één van de pioniers van de dancescene heeft Miss Djax alle ontwikkelingen meegemaakt die het dj-landschap keer op keer hebben veranderd. En dus ook helaas negatieve ontwikkelingen als artiesten die ‘optreden’ zonder dat de kabels van hun apparatuur zijn ingeplugd, ‘live’ DJ-sets waarbij feitelijk gewoon een mix-cd wordt opgezet, gekochte nep-fans op Facebook en Twitter, Youtube-views die gefaked worden en dj’s en artiesten die hun eigen tracks digitaal vele malen zelf kopen om zo hoger in de charts te komen voor pr-doeleinden.

En dan hebben we het nog niet gehad over zogenaamde ‘dj’s’ als Paris Hilton en Carla Bruni en televisieprogramma’s als ‘Beauty and the Beat’ van BNN die de hele dancescene een beetje belachelijk maken. Niets is meer wat het lijkt en voor objectiviteit lijkt weinig plaats te zijn. Miss Djax maakt zich er echter niet teveel zorgen om.
"Die fakezooi valt wel een keer om. Ik bedoel, al die neplikes op Facebook enzo, als je ziet dat er geen interactie op een bepaalde pagina is dan weet je dat het niet echt is. Maar eerlijk gezegd hou ik me er niet echt mee bezig, ik volg het allemaal niet. Als je op die manier met het vak bezig bent val je toch door de mand, want in de scene weet iedereen toch wel wie echt is of niet."

"De eerste generatie dj’s waar ik toe behoor stond er ook niet ineens. Laurent Garnier, Jeff Mills, ik, wij hebben een hele voorgeschiedenis. Het is niet zo van ‘ik koop een set draaitafels en ben meteen een bekende dj’. Wij hebben allemaal jarenlang in de plaatselijke kroegen plaatjes staan draaien. House parties bestonden toen nog niet en dj’s waren niet meer dan lopende jukeboxen."

Crossover
Iemand met een rijke carrière als die van Djax zou toch alles al wel meegemaakt moeten hebben en weinig meer op haar verlanglijstje hebben staan. Toch is dat niet helemaal waar, want Miss Djax heeft zeker nog ambities.
"Wat ik zeker nog zou willen doen is een plaat maken die kan crossoveren in de clubs en daar dan verschillende remixen van laten maken. Een plaat die dus wel in de gangbare clubs gedraaid kan worden maar niet kaas is. Dj’s als Tiësto en David Guetta worden vaak afgekraakt, maar zij hebben echt hele goede producties gemaakt op dat gebied. Shewolf van David Guetta is zo’n voorbeeld. De zangeres die op die track zingt, Sia, komt uit een heel andere hoek en dat maakt het interessant. En dat is wat ik ook wil, een brug slaan tussen genres. Ik sta in dat opzicht heel erg open voor verschillende dingen. Dus ja, dat is nog wel iets dat ik ambieer. En verder gewoon lekker doorgaan.’

Miss Djax staat zaterdag 16 maart op Refuse @ Perron, Rotterdam, zaterdag 20 april op Djax It Up XL in Club Rodenburg, Beesd, en zaterdag 29 juni op Awakenings Festival samen met Pet Duo als Pet Trio.

txt Colin Kraan
imgs Djax Records & APE archief
Advertentie
Party Tips
  • donderdag 12 september
    eilân
    Terschelling, Terschelling