Features + Interviews
Monika Kruse || Stille evolutie van een technoheldin

Monika Kruse
Stille evolutie van een technoheldin

01 juli 2008
Monika Kruse heeft haar gevoel gevolgd. Na jaren dé heldin van de Duitse technoscene te zijn geweest, als dj en producer, maar ook als eigenaar van labels Electric Avenue en Terminal M, is haar muziek langzaam uitgegroeid tot een dieper, melodieus geluid. Een ontwikkeling die de laatste tijd veel technoproducers doormaken, bij Kruse kostte het echter wat fans. Toch was het proces onomkeerbaar, resulterend in haar aanstaande solo-albumdebuut Changes of Perception, waarop de Berlijnse al haar zielenroerselen in eigenzinnige elektronica heeft omgezet.

De oplettende technofanaat zal onmiddellijk denken: solodebuut? Bracht Monika Kruse die niet in 2001 al uit, Panorama, gevolgd door een tweede album in 2003, Passengers? Klopt, maar dit was een project met producer Patrick Lindsey onder de naam Monika Kruse @ Voodooamt. “Hij bepaalde voor een groot deel het geluid”, zegt Kruse hierover. “Een echte producer, waarmee ik simpelweg samenwerkte. Op de plaat die nu gaat uitkomen staan echt alleen maar nummers die ik zelf heb geschreven. In die zin is dit pas echt mijn solodebuut.”
De rol van Gregor Tresher bleef die van geluidsman, benadrukt ze. “Ik ken hem sinds hij wat tracks op mijn label uitbracht. We hebben vervolgens een paar jamsessies gedaan en ook al zijn onze stijlen niet helemaal hetzelfde, kwamen er toch wat tracks uit onder projectnaam GTMK. Met dit album is hij echter volledig op de achtergrond gebleven. Sommige tracks heeft hij zelfs een hekel aan, haha, maar hij heeft nog steeds heel netjes zijn ego opzij geschoven. Erg knap, veel producers worden dan geïrriteerd, ik kon gelukkig helemaal mijn gang gaan.”
Kruse noemt de muziek op Changes of Perception langzamer, melodieus en soms zelfs songbased. “Je hoort me één keer zelfs zingen”, lacht ze. “Voor mij is het zo een heel persoonlijke plaat geworden, waar ik veel ervaringen van de afgelopen tijd heb verwerkt. Vooral afgelopen jaar was zwaar; er zijn trieste dingen in mijn familie gebeurd, relaties die verkeerd gingen. De muziek past goed bij de gevoelens die dat teweeg bracht.”
“Met kille techno is dat moeilijker. Melodie kan zoveel gevoel oproepen, ik heb vaak genoeg met kippenvel in een club gestaan omdat ik iets beeldschoons hoorde van Âme of Matthew Jonson, die schieten mij nu even te binnen. Dat ik bekend stond om stevige techno maakte mij niet uit; op gegeven moment besefte ik dat het gevoel weg was uit de muziek. Terwijl ik juist altijd van de soulvolle kant van de dansmuziek had gehouden, voor mij begon het met mensen als Robert Owens en Mr Fingers. Daarna werd het harder, totdat ik de laatste vijf jaar weer langzamer ben gaan draaien.”
Een onbewuste keuze, legt ze uit. “Die harde techno was simpelweg geen uitdaging meer. Ik ben altijd andere muziek blijven luisteren, van downtempo tot house en drum ’n bass, daar hoorde ik wel veranderingen. En techno, de muziek die juist in de toekomst zou moeten kijken, evolueerde niet meer. Langzaam is mijn geluid sindsdien veranderd in wat ik nu draai en produceer.”
Dat werd haar niet altijd in dank afgenomen. “Het was moeilijk. Ik wilde niet meer op de feesten staan waar ik normaal altijd stond, dat zou alleen maar bepaalde verwachtingen oproepen. Ik heb hierdoor veel fans teleurgesteld, maar ik kon niet anders; de oude Monika is er gewoon niet meer! Wel vreemd trouwens, dat mensen steeds hetzelfde willen en veranderingen niet accepteren. Maar goed, er zijn gelukkig ook mensen die normaal alleen hardtechno luisteren die zeggen iets nieuws te hebben ontdekt, dat zijn tenminste leuke reacties.”
Zo is albumtitel Changes of Perception ook te verklaren, al zegt Kruse dat deze ook slaat op haarzelf. “Toen ik jong was zag ik de meeste dingen nogal zwart-wit. Je had goede en slechte dingen in het leven, verder niets. Ik heb nu geleerd dat vervelende dingen soms beter kunnen zijn dan goede, omdat je daar nog iets van leert. Ja, je leert van je fouten, dat klinkt heel filosofisch, maar dat is toch wel dé verandering geweest in mijn leefwijze. Soms moet je door het zuur om bij het zoet te komen; mijn album sluit die fase toepasselijk af.”

Changes of Perception komt uit in september, op 28 juni doet ze haar eerste back2back-set met Gregor Tresher op Awakenings Festival.

txt Nico van der Plas
Advertentie
Party Tips