Features + Interviews
NEW RELEASE || Q&A met Tadeo over zijn nieuwe album 'Chronicles Of The Future'

NEW RELEASE
Q&A met Tadeo over zijn nieuwe album 'Chronicles Of The Future'

05 februari 2016

Je mist meer dan je hoort. Daarom duiken we zo af en toe graag even iets meer de diepte in over nieuw verschenen werk of te verschijnen werk. Deze week het nieuwe album van Spanjaard Tadeo, waarmee we flink de diepte ingaan over zijn nieuwe album Chronicles Of The Future.

Wat was je plan toen je aan dit album begon?
Het idee was voornamelijk om een verhaal te vertellen, zonder te kijken naar wat zich afspeelde op dat moment in de scene. Ik heb me voornamelijk voorstellingen gemaakt van hoe de mens zich in de toekomst zou gaan ontwikkelen, zowel op technologisch alsook op sociologisch niveau. Omdat ik door de tijd heen constant verschillende ideeën daarover had, besloot ik een script te schrijven. Dit voornamelijk om het initiële idee niet uit het oog te verliezen terwijl ik al bezig was met produceren. Dat script is uiteindelijk leidend geweest en heeft geleid tot een vertaling daarvan in verschillende tracks. In elk moment van het productieproces lag dit script voor me op tafel, om de focus niet te verliezen.

Hoe lang heeft het maken van deze plaat uiteindelijk geduurd? En is het goed gekomen met het oorspronkelijke plan dat je erbij had?
Eerlijk gezegd, niet zo lang. Werken met een script maakt het allemaal een stuk makkelijker. Ik begon in november 2014 met de eerste schetsen en composities, maar op persoonlijk vlak was mijn situatie een beetje ongewoon op dat moment: Ik woonde in Barcelona, maar mijn studio was in Madrid. Ik ging een week per maand naar Madrid om de eerste mixes verder te ontwikkelen. Daar bracht ik ook veranderingen aan in de eerste schetsen, en dat dan vaak vijf dagen per week, waarbij ik ook nieuwe opnames maakte en diverse arrangementen uitprobeerde. Dat resulteerde uiteindelijk in zeer vermoeiende werkdagen van soms wel twaalf uur. Daarna ging ik weer terug naar Barcelona om daar de composities verder uit te schrijven. Uiteindelijk was ik klaar in maart 2015, al heb ik tussen december en januari twintig dagen niks gedaan vanwege wat reizen en familiebezoeken. Uiteindelijk zal ik, denk ik, drie tot vier maanden aan het album gewerkt hebben. Toen het klaar was heb ik het even een maand gelaten voor wat het was om daarna weer met frisse energie kleine veranderingen aan te brengen om zo een homogene mix te krijgen. Dat heeft ook nog een paar uur gekost.

Heb je nog samengewerkt met bepaalde artiesten of producers?
Nee, dat heb ik niet gedaan voor dit project. Ik heb altijd heel specifieke ideeën in mijn hoofd en naar mijn mening moeten die ideeën zo puur mogelijk blijven tijdens het produceren. Dat is namelijk precies waar ik het allemaal voor doe. Werken met iemand anders kan je weliswaar nieuwe ideeën en inzichten geven, maar het kan je werk ook schaden. Wel werk ik overigens samen met iemand anders aan een ander project. Die persoon is Psyk, en ons project heet Versions. We werken samen aan een serie van releases die binnenkort verkrijgbaar zijn. Het werkt heel aanstekelijk als we samen aan het zoeken zijn naar een balans tussen wat hij wilt of ik suggereer. Maar voor meer persoonlijkere projecten werk ik echt liever alleen.

Was het een zoektocht naar de juiste stijl voor dit album, of ging het allemaal heel natuurlijk en gemakkelijk?
Nee, het was niet echt een zoektocht vanwege het script dat ik had. Daardoor had ik al een duidelijk idee en gevoel over wat ik wilde maken. Als je dat weet is het vervolgens een kwestie van het juiste gevoel kiezen waarbij je het gevoel hebt dat dat het meest overeenkomt met je intenties. Als je dat weet ben je al een stuk verder, en kun je gaan werken aan de verschillende akkoorden om dit idee verder te onderbouwen en dat naar een goede melodie te vertalen. Het belangrijkste en moeilijkste is het maken van die eerste goede melodie. Om het daarna te plaatsen in een bepaalde context is makkelijk.

Wat koste de meeste tijd?
Het mixproces. Bij dit album ging het erom om een balans te vinden tussen twee verschillende werelden: de wereld van techno en de wereld van klassieke muziek. In het uiteindelijke resultaat komen deze werelden behoorlijk verschillend tot uiting. Bij klassieke muziek speelt dynamiek een grote rol en bevinden veel texturen zich in de midrange. Bij techno is de dynamiek veel meer versnipperd en bestaat deze zelfs amper, het is allemaal namelijk veel compacter en gecomprimeerd. Bij techno gaat het veel meer om de lage frequenties. Om alles dus op een rijtje te krijgen moest ik dus op een abnormale manier de balans zien te vinden tussen deze twee werelden om ze zo samen te kunnen brengen. Ik moest ruimte creëren tussen alle instrumenten in, dat zou uiteindelijk voor een correcte situatie moeten zorgen. Op die manier zou ik er ook zelf beter naar kunnen luisteren. Op sommige tracks komen meer dan vijftien verschillende instrumenten voor, dus was het creëren van een duidelijk arrangement cruciaal. Ik moest ook mijn eigen reverbs erin programmeren om alles tot een mooi geheel te maken en het album een zekere kleur te geven.

Waar kwam de inspiratie voor dit album vandaan?
Het was gewoonweg het idee om een verhaal te vertellen. Dat lijkt makkelijk, maar op de achtergrond was het echt een uitdaging. De manier waarop je dat doet kan zowel de aandacht van mensen grijpen, maar ook voor afkeuring zorgen. Het is dus iets dat je met veel beleid en concentratie moet doen. En het onderwerp dat me inspireerde was, zoals ik al eerder vertelde, de toekomst. De dingen die nog gaan komen, al het nieuwe dat nog gaat komen.

Op welke track ben je het meest trots?
De openingstrack, die is puur klassiek. Als je er voor de eerste keer naar luistert kun je misschien een beetje verrast zijn omdat het meer klinkt als een track voor bij een film en niet als techno, maar voor mij hebben techno en klassieke muziek veel overeenkomsten.

Welke track heeft meest bijzondere of aparte verhaal?
Wellicht de Meta-human track. Van elke track op dit album heb ik meerdere versies gemaakt, maar deze heeft er slechts één. Dat komt omdat ik m'n vrouw de melodie mee hoorde neurieën terwijl ik een boek aan het lezen was. Zij is nu niet bepaald een technofan, dus voor mij was dit een teken dat deze track wel iets speciaals zou moeten hebben omdat het in haar hoofd bleef zitten. Ik ben even door blijven lezen om te kijken hoe lang ze dit zou blijven doen, maar het duurde nog een behoorlijke tijd voordat ze ermee stopte.

Het hele album beschouwend, waar ben je dan het meest trots op?
Dat ik het album heb gemaakt op een manier die ik zelf wilde, dat deed me het meest goed. Elk deel van het album heeft z'n eigen verhaal en zich op z'n eigen manier ontwikkeld. Daarnaast heb ik ook in elke track weer meer of minder energie gestoken. Dat hele proces doorlopen, en daar in de tussentijd ook van genieten, dat is echt iets om trots op te zijn.

Tot slot, wat ga je doen nu het album is uitgekomen?
Ik ga verder werken aan nieuwe muziek. Daarnaast werk ik met mijn team aan een albumtour, waarbij ik voornamelijk live wil optreden. Voor de remixes van dit album weet ik dat Psyk in contact is met diverse artiesten. Dat zal waarschijnlijk een 12" gaan worden, al weet ik nu nog echt niet wie, hoe, wanneer of wat precies. Geen vakantie dus, ik ga gewoon verder met het ontwikkelen van al die andere ideeën die nog in mijn hoofd zitten.

Meer informatie over Tadeo en zijn nieuwe album Chronicles Of The Future vind je via de onderstaande links: 

Tadeo Facebook: https://www.facebook.com/Tadeo-20532605794
Non Series Soundcloud https://soundcloud.com/nonseries
Non Series Facebook https://www.facebook.com/nonseries
Non Series website http://www.nonseries.com

Pre-order links:
http://www.deejay.de/NON0212X12_-_Tadeo_-_Chronicles_Of_The_Future_-_2x12inch__213917
http://www.juno.co.uk/products/tadeo-chronicles-of-the-future/598264-01
http://www.decks.de/t/tadeo-chronicles_of_the_future/c6k-q1

Imgs: Tadeo archive

Advertentie
Party Tips