Features + Interviews
NEW RELEASE || The Acid - Liminal

NEW RELEASE
The Acid - Liminal

25 juli 2014

Je mist meer dan je hoort. Daarom duiken we zo af en toe graag even in de diepte met een artiest over zijn nieuw verschenen werk. NEW RELEASE is een rubriek die poogt de achtergrond van een zojuist verschenen plaat naar voren te brengen. Deze week: het debuut van The Acid, een unieke samenwerking tussen dj’s Adam Freeland, Steve Nalepa en singer-songwriter Ry Cuming (Howling!).

Artiest: The Acid (Ry Cuming, Adam Freeland, Steve Nalepa)
Titel: Liminal
Label: Infectious Music
Releasedatum: 7 juli 2014

Om te beginnen, wat was je plan toen je aan dit album begon?
Steve Nalepa: “Er was geen plan. Drie vrienden die bij elkaar kwamen om wat plezier te maken in de studio in Los Angeles. We schreven Animal op de eerste dag, die klinkt zo goed als hetzelfde op het album. Daarna keken we elkaar aan en besloten onze schema’s vrij te maken en wat meer dingen samen te creëren voordat we weer onze eigen weg moesten gaan. We schreven de rest van een (vorig jaar verschenen) EP in de daaropvolgende dagen, ongeveer een song per dag, om ze in de week erna af te mixen. We besloten om de EP anoniem op Soundcloud te zetten, we zeiden zelfs niets tegen onze vrienden, en lieten de muziek z’n werk doen –we wilden niet dat onze achtergrond dit zou beïnvloeden en mensen zouden denken dat het iemand zijproject is. Fans, blogs en labels ontdekten de muziek, toen kwamen er een paar interessante mogelijkheden.”

Hoe lang heeft het maken van deze plaat uiteindelijk geduurd? En is het goed gekomen met dat oorspronkelijke plan?
“We zijn een paar maanden later weer bij elkaar gekomen om aan meer songs te werken voor een full length album. Dat was wel een iets ander proces. Het was eind zomer, Ry was net terug van wonen in Berlijn en toeren door Europa (met Âme’s Frank Wiedemann en hun project Howling, red.). We hadden nu een sound staan, maar wilden er geen grenzen aan stellen. We wilden het proces zo vrij mogelijk houden, ondertussen wel dieper gaan om een compleet album te maken. Wat betreft dat plan; er waren geen vaste regels, absoluut alles was mogelijk, al probeerden we het wel zo minimaal en ruimtelijk als mogelijk te laten klinken. Elke song openbaarde zich aan ons terwijl we er aan werkten.”

Heb je eerder samengewerkt met bepaalde producers/muzikanten/vocalisten? Zo ja, wie? En, waarom (niet)?
“We hebben allemaal collabs gedaan in de loop der jaren, dus dit was erg vanzelfsprekend voor ons om te doen. Met dit project waren er drie zeer ervaren producers, dat maakt het hele proces heel gemakkelijk. Omstebeurt namen we plaats achter de computer, dus als iemand vermoeid raakte of een geïnspireerd idee kreeg, ruilden we gewoon van plek en konden we vooruit blijven gaan.”

Was het een zoektocht naar de juiste stijl voor deze plaat, of ging alles vanzelf?
“De boel viel eigenlijk redelijk vanzelf in elkaar. Ieder van ons had er al een boel jaren aan hard werken op zitten, dus zodra we samen aan de slag gingen, kwam er vanzelf een heel vloeiend proces op gang. Onze energie en inspiraties liepen aardig samen, we vullen elkaar goed aan. Die eerste dag dat we Animal schreven en opnamen, dat hielp ons de toon te vinden om een soort sonisch palet neer te zetten die ons verder begeleidde.”

Wat kostte de meeste tijd?
“Aandacht voor elk detail. In het grotere geheel, vergeleken met andere projecten waar ooit aan hebben gewerkt, kostte dit niet eens zoveel tijd. Om een compleet album te maken in slechts een paar maanden is best een mooie prestatie, een teken van de flow die we samen in de studio ontwikkelden.”

Welke track heeft het meest bijzondere/aparte verhaal?
“Ze zijn allemaal speciaal, al moet ik waarschijnlijk wel Animal noemen. Dit was toch de eerste echte track en bepaalde de toon voor alles wat erna kwam. Adam en Ry kwamen eerst samen en gingen naar Ry’s plek in de bergen, vlak buiten LA. Ze speelden met wat ideeën, namen dingen op met een telefoon. Die opnames hebben we gebruikt in de songs, er was echt een magische vibe die niet gereproduceerd kon worden. Het eerste gitaarloopje op het album kwam bijvoorbeeld recht uit die opnames, net als andere veldopnames op de plaat. Animal vertegenwoordigt echt de oorsprong van dit project, als die eerste dag niet zo geweldig was verlopen zouden we waarschijnlijk nooit op deze plek zijn beland.”



Waar ben je het meest trots op? (een specifieke track, een bepaalde productietechniek, de albumhoes…?)
“Over het algemeen ben ik het meest trots op hoe goed we hebben samengewerkt en gecommuniceerd. Best interessant als je drie ervaren artiesten samenbrengt, elk met sterke mening, terwijl in de loop van het project ook andere mensen er bij betrokken raken. We zijn in staat geweest om het bij ons te houden, dat heeft veel werk van ieder van ons gekost, maar ik ben trots dat iedereen zich hier doorheen heeft weten te navigeren. Muzikaal zijn we trots op alle songs, ze hebben elk een eigen uniek aspect. Visueel hadden we de eer om samen te werken met een paar van onze meest getalenteerde artiest-vrienden. Coco van Studio Elastik heeft iets buitengewoons gedaan met onze albumcover en de algehele visuele estethiek met zijn video voor Animal. We zijn ook erg trots op de video’s die we hebben gedaan met Dugan O’Neal en WIFE. En er is een hele mooie live visual show die we hebben samengesteld. Moeilijk om te zeggen wat het beste gevoel geeft, we hebben gewoon hard gewerkt en genoten van het hele proces.”



Nog dingen geleerd die je voortaan nóóit meer zult doen?
“We leren nog altijd. Eén ding dat we volgens mij hebben opgepikt van dit project is dat het beter is om snel en instinctief te werken. Bij eerdere projecten hebben we allemaal momenten gehad waarbij je neigt de dingen te gaan overdenken, teveel tijd bestedend aan een bepaalde song. Ik denk dat de beste muziek snel komt, je moet daarvoor alleen veel werk verrichten zodat je, wanneer het moment zich aandient, die meteen kunt vangen. Op dit album hebben we echt die momenten gegrepen; een eerbetoon aan wat er kan gebeuren als je je bewustzijn laat gaan, overgeeft aan de flow en het spelen van live instrumenten. We leren momenteel alles over samen live optreden, het is een constant proces, maar we zijn blij met waar we op dit moment staan.”

Nu het album er is, wat staat er verder op het programma? Een dikke release party, een tour, remixen laten maken of lekker op vakantie om de boel eens te laten bezinken?
“We hebben ons studio album getransformeerd tot een complete liveshow met viermans band, geen click- of backing tracks. Er kleven wat risico’s aan op deze manier, maar uiteindelijk is het veel meer bevredigend om zo te spelen. Samen met onze vrienden Kate en Giani hebben we een ingewikkelde, interactieve liveshow ontwikkeld die heel organisch correspondeert met alles wat we op het podium bespelen. Zo krijg je elke avond een andere visueel esthetische ervaring. We doen veel festivals deze zomer, daarna toeren we Europa en Amerika in de herfst, dan gaan we de studio weer in!”

imgs Andrew Whitton

Advertentie
Party Tips