Features + Interviews
Nobody Beats the Drum || Er moet gevlamd worden

Nobody Beats the Drum
Er moet gevlamd worden

24 februari 2010
Ze houden woord. Want hoewel het trio Nobody Beats the Drum al sinds 2003 bestaat, is er nog altijd sprake van een niet uit te roeien enthousiasme. Zo zijn producers Sjam Sjamsoedin, Jori Collignon en vj/regisseur Rogier van der Zwaag momenteel bezig met een serie EP's, uit te brengen op verschillende binnen- en buitenlandse labels. En die komen stevig uit de hoek, zo erkennen de heren, die vooral de liveshows als inspiratiebron gebruiken. “Eén uur vlammen, dat is wat we willen.”

Nee, ze zijn niet weggeweest. De buitenstaander zal misschien denken dat de winnaars van de Grote Prijs Dance 2003 even iets anders heeft gedaan, maar dat is een misverstand. Goed, Sjam en Jori zijn wellicht druk geweest als dj's bij respectievelijk Boemklatsch en C-Mon & Kypski, dat heeft voor Nobody Beats the Drum alleen maar veel goeds opgeleverd. “Al deze acts zitten bij hetzelfde management, Jammm, dus alle schema's worden op elkaar aangepast”, zegt Collignon. “Zo hebben we nog altijd tijd voor NBTD, we zijn juist enorm geïnspireerd als we iets anders hebben gedaan en weer voor onszelf muziek gaan maken. Maar ik begrijp dat het wel een tijdje heeft geduurd sinds ons laatste album, mensen kunnen dan denken dat er weinig is gebeurd.”
Niets is minder waar. Na debuutalbum Beats Work (2008) ging de groep stevig touren, waaronder zelfs optredens in Frankrijk, Engeland, Rusland en Marokko. “Vooral in Engeland hebben we echt getourd”, zegt Van der Zwaag. “Soms kwamen we ook in kleine kroegjes met een zaaltje achterin, maar dat was het ons wel waard. We scoorden wel steeds één of twee nieuwe gigs op die manier, je moet jezelf toch neerzetten daar -we hadden geen zin om te wachten tot een boeker ons een keer ging bellen.” Collignon: “Naast die kleine gigs waren er ook grotere zalen in Londen, waar we dan met een paar andere bands stonden geprogrammeerd. Wel super om te doen, vooral Engeland is met haar levendige muziekscene een plek waar we graag staan.”
“Al ging het in Frankrijk ook behoorlijk los”, zegt Van der Zwaag, die het Europavox Festival van vorig jaar noemt. “Dat was zó vet. Ik denk dat het ook komt omdat NBTD daar goed past met de electro die we tegenwoordig laten horen. Als ik die kids daar zag, die al bekend zijn met al die acts uit de Ed Banger-stal -ze snapten ons wel.”
Dat gezegd hebbende, de muziek van de groep is inderdaad een stuk steviger dan de funky geluiden uit hun begintijd. “We laten ons nu echt beïnvloeden door onze liveshows”, zegt Collignon. “Zelfs de wat rustiger tracks van ons debuutalbum hebben we uit onze set gehaald, we laten ons nu vooral leiden door een soort jeugdige vorm van adrenaline.” Van der Zwaag: “Gewoon één uur volledig vlammen, dat is wat we willen. En dat is altijd al ons doel geweest, het publiek in beroering brengen, alleen nu hoor je dat nog meer terug in de releases.”
Dat bewezen de heren vorig jaar al, met remixen voor ondermeer Zuco 103, Giovanca en Aux Raus. “Die bleven echter een beetje onopgemerkt. Vooral Giovanca schrok nogal van onze versie van haar nummer, ik geloof dat die ergens is weggestopt als hidden track, haha! Ook weer een reden waarom mensen gedacht kunnen hebben dat er niets gebeurde met NBTD -misschien dat we eind dit jaar al die remixen bij elkaar brengen op een mixtape ofzo..”
Vooralsnog gaat alle aandacht naar de eerste twee EP's van hun internationale strijdplan. Zo kwam vorige maand de Focus EP uit op het Britse Satan's Circus Records, begin maart gevolgd door de Dirty Monkey EP op Boemklatsch Records. De eerste clip verschijnt deze week; single Grindin' (afkomstig van de Focus EP) toont het vakmanschap van Van der Zwaag, die een uitermate indrukwekkend, maar ook ingewikkeld staaltje visual art op de kijker loslaat. “Het was een monnikenwerk”, lacht de man die maandenlang met gekleurde blokjes in een donkere ruimte bezig was. “Hoe lang precies? Nou, drie tot vijf seconden beeldmateriaal kostte mij steeds een dag, reken maar uit.”
Nieuwe muziek, nieuwe visuals, het maakt allemaal deel uit van een compleet ververste liveset. Met wederom tours in Frankrijk en Engeland (plus gigs in Turkije) en een spannende avond op 5 Days Off in het verschiet kan de groep de komende tijd weer genoeg inspiratie opdoen voor haar releases. “Er zijn nu zelfs contacten met een Amerikaans boekingsbureau, die ons misschien samen met C-Mon & Kypski een Amerikaans tourtje wil laten doen. Dat zou te gek zijn; ze lijken me daar wel klaar voor een wat steviger electro-geluid -een mooie uitdaging.”

De Dirty Monkey EP komt 8 maart uit op Boemklatsch Records. Vanaf vandaag is de clip van Grindin' te zien, check 'm hier:


Voor de liefhebbers, hier ook de 'making of':


txt Nico van der Plas
img Nico van der Plas & Jammm Archief
Advertentie
Party Tips