Features + Interviews
Q&A Art Department || Blijf trouw aan je visie

Q&A Art Department
Blijf trouw aan je visie

03 december 2013

Ze werken nog maar een paar jaar samen, de uit Toronto afkomstige dj’s Jonny White en Kenny Glasgow. Maar wat deze Canadezen hebben bereikt als duo Art Department heeft nu al een indruk achtergelaten. Hun mix van gelikte (deep)house en eigenzinnige techno, waardoor een uniek geluid van getemporiseerde dansmuziek is ontstaan, heeft de heren al over de hele wereld gebracht. Interviews doen ze zelden, maar nu ze hun Time Warp debuut maken konden we eindelijk Jonny White aan zijn mouw trekken voor een interessant blokje Q&A.

Om te beginnen, waar zijn jullie de laatste tijd mee bezig geweest?
“We've been busy as hell. We zijn natuurlijk altijd druk, maar omdat we flink aan het toeren waren was het nog drukker, ook omdat je dan extra druk bent wanneer je terug komt van een tour. Om precies te zijn, we zijn net terug van een tour door Azië/Australië, wat geweldig was. We hebben het Harbourlife Festival in Sydney gedaan, op het water, en een goeie show voor Tall & Small met al onze vrienden in Hong Kong –dat was echt een hoogtepunt. Daarvoor hebben we wat tijd vrij genomen om te werken aan ons tweede album, wat echt wel het belangrijkste voor ons is geweest de laatste tijd.”

Terugkijkend naar jullie begintijd; jullie samenwerking leek vooral een verzoek van Damian Lazarus (van label Crosstown Rebels). Wat was vervolgens het doel, toen jullie eenmaal samen in de studio zaten?
“Yeah, we schreven niet echt samen muziek, we hadden wel allebei onze studio’s in hetzelfde gebouw en waren bezig met solowerk. Toen we samen gingen werken was het gevoel heel simpel: ‘dit is coole, unieke muziek’’, het klonk specialer dan wat we solo maakten. We maakten de muziek echter alleen om op No.19 (Jonny White’s eigen label, red.) uit te brengen, en zo langzaam te bouwen aan het product Art Department. Toen Damian het nummer Vampire Nightclub hoorde vroeg hij ons echter voor een heel album. En omdat Crosstown een veel groter label was dan No.19 zijn we daarmee in zee gegaan –een goede keuze als je net met een nieuw project begint.”

Samen met jullie kwam er een hele nieuwe vibe van housemuziek op. Labels als No.19 Music, Wolf + Lamb, Hot Creations en Soul Clap –slaat die sound in thuislanden VS en Canada net zo goed aan als hier in Europa?
“Wat al die verschillende geluiden samenbracht was dat het veel langzamer was en meer muzikaal dan wat daarvoor de norm was. Er is nu echt een markt voor wat wij doen in heel Noord-Amerika. Voorheen was er misschien één organisatie in elke grote stad die geïnteresseerd was in dit soort feesten, het was bovendien ook een erg niche groep mensen die erop af kwam. Nu is dat bereik veel groter; van de luxe vipclubs tot grote festivals maar ook nog steeds de underground locaties en warehouses, overal is deze muziek te horen. Het is big business geworden, er valt nu serieus geld te verdienen met deze muziek, als artiest kun je zo voor grotere groepen mensen optreden en dus verder groeien. Al moet ik zeggen dat ik Noord-Amerika nog steeds meer zie als broedplaats voor producers dan voor goede feesten. Veel talent komt uit Canada, wat niet automatisch betekent dat daar ook heel veel goede feesten zijn.”


Hoe interessant was het afgelopen jaar voor jullie? Als je bedenkt dat jullie nog maar vier jaar als Art Department samenwerken, in welke richting zijn jullie producties en optredens geëvolueerd?
“Interessante vraag. Het is anders nu. Hoe gek en ‘abnormaal’ dit hele ding is als ik het vergelijk met mijn leven voordat we doorbraken, is het nu wel een beetje de norm geworden. Wat niet betekent dat het minder interessant is, maar het wordt steeds zeldzamer dat we in een stad staan waar we nog nooit zijn geweest, of voor een groter publiek dan eerst. Dat maakt het interessant op een andere manier. Om een project als dit te hebben dat zo succesvol is gebleken, om te leren dat onder controle te houden en trouw te blijven aan je visie is op zichzelf al een interessante klus. Het schrijven van ons tweede album was dat helemaal, want dit was de kans om precies te zien hoe onze muziek was geëvolueerd. Veel tijd om aan muziek te werken na onze eerste plaat hadden we niet, dan moet je maar zien wat er uitkomt.”

Wat is de sleutel tot het success van Art Department geweest?
“Ik denk een combinatie van dingen. Natuurlijk is het de originele muziek die we maken en onze timing, dit project op precies het goede moment presenteren. We kwamen met een album dat zo groot werd als we maar konden hopen in de underground scene, en omdat we op eigen kracht al ervaren dj’s waren geworden konden we de verwachtingen ook tijdens een tour inlossen. Dat is wel de sleutel geweest tot het vasthouden van het succes en alle opwinding er omheen. Ik hoor vaak dat mensen het niet echt kunnen plaatsen, alsof we een soort X-factor hebben die natuurlijk ook belangrijk is –het is tenslotte nog steeds show business… Het kan ook zeker geen kwaad om een cool uitziende donkere gozer uit zijn dak te zien gaan naast een gothic-achtig Jezus-figuur achter de draaitafels haha!”

Jullie staan op Time Warp Holland, jullie eerste gig ooit op een Time Warp-feest. Wat weten jullie hiervan?
“Iedereen in de industrie weet dat dit een van de meest prestigieuze festivals is, het is dan ook erg fijn om te zijn uitgenodigd. Ik geloof dat het een van de enige festivals op de planeet is waar we nog niet hebben gespeeld, dus dit wordt een bijzondere ervaring voor ons. We hebben er zin in!”

Art Department staat zaterdag 7 december op Time Warp Holland, Jaarbeurs Utrecht.

txt Nico van der Plas
imgs Art Department archief

Advertentie
Party Tips