Features + Interviews
Q&A Basement Jaxx - Van kelder tot concertzaal

Q&A Basement Jaxx - Van kelder tot concertzaal

25 januari 2011
Basement Jaxx was al een poosje niet enkel een house-duo. Vooral met Scars, hun vijfde album dat eind 2009 uitkwam, bewezen Felix Buxton en Simon Ratcliffe veel meer te zijn. Je kunt alles verwachten van deze gasten. Dus ook dat ze vrijdag 4 februari in het Eindhovense Muziekgebouw Frits Philips optreden met het Metropole Orkest.

"Interviews geven is geen favoriete hobby van me", zucht Felix Buxton. Inhet half uur wat aan deze opmerking vooraf ging, heeft-ie dolenthousiast verteld over de samenwerking met het Metropole Orkest, aan de lopende band grappen gemaakt en daar vooral zelf heel hard om gelachen. De big smile had niet groter kunnen zijn. Het is dan ook niet niks om het podium van Muziekgebouw Frits Philips te delen met een orkest, dat eind vorig jaar nog genomineerd was voor drie Grammy's. "Dirigent Jules Buckley belde met de vraag of we het leuk zouden vinden als een 70-koppig orkest onze muziek gaat spelen. Ben je helemaal gek geworden? Hell yeah, amazing! En nu staan we dus vrijdag 4 februari met een koor van twintig man achter ons. Groter kon de kick niet zijn, haha!"

Hoe gaat dat dan klinken?
"We gaan geen funky muziek maken met een klassieke bezetting. Het worden klassieke bewerkingen van onze nummers, hopelijk met een Basement Jaxx-vibe. Je kunt wel gaan stunten met breakbeats, maar dan waant het publiek zich al snel in een bedenkelijke hotelbar met laffe triphopmuziek. Dan verknal je zowel het mooie van elektronische als van klassieke muziek."

Had Jules Buckley al een paar nummers in gedachten toen hij je belde?

"Hij had van begin af aan al een paar uitgedachte plannen, anders belt-ie natuurlijk ook niet. Simon heeft een nieuw arrangement voor Red Alert uitgeschreven en ik ben samen met Buckley gaan brainstormen over andere nummers. Hij heeft alle expertise in huis, dus mijn taak was vooral smijten met suggesties, haha! Inspirerend om met een andere blik naar je eigen songs te kijken."

Wordt het een avondje Basement Jaxx voor rode wijndrinkers?
"Het is een origineel plan voor een romantisch avondje met je vrouw. Of minnares, haha! Ik hoop dat het cool genoeg is voor mensen die eigenlijk niet zo into klassiek zijn. Vanaf het begin ging het ons puur om de muziek. Bij het publiek stonden we niet zo stil. Londense vrienden die repetities bijwoonden, waren allemaal erg positief. Die zouden anders nooit van hun leven naar een concert van het Metropole gaan kijken. Sommige tracks liggen dicht bij het origineel, maar veel zijn daar mijlenver bij vandaan. "

Waren er songs die absoluut niet bleken te werken met een groot ensemble?
"Er is eigenlijk maar één arrangement gesneuveld. Ik ga niet zeggen welke, want daar kwets ik iemand mee."

Naar welk nummer kijk je het meest uit?
"Where's Your Head At. Heel benieuwd hoe dat live klinkt. Het orkest klinkt alvast fantastisch, alleen het koor heb ik nog niet gehoord. Het is echt een barok werk geworden. We vragen ons nu af of er überhaupt een gitaar aan toegevoegd moet worden. Gevaarlijk terrein. We willen geen cheesy tv-muziek maken."

Kill your darlings?
"Precies, je moet er met een frisse blik naar kijken. Bingo Bango is een wals geworden. Dat klinkt nu hilarisch, maar het is echt een topnummer zo."

Heeft BBC Orchestra al contact gezocht?
"Nee! Haha, eerst maar eens zien hoe dit loopt. Bovendien is BBC Orchestra echt een ramp vergeleken bij het Metropole Orkest. Er is wel al iemand komen kijken namens het London Jazz Festival en die was onder de indruk. Het zou mooi zijn als zich na 4 februari meer mogelijkheden voordoen. Ik mag graag dromen van Londen en New York, maar eerst de wereldpremière in Nederland, haha!"

txt Nick Klaessens
imgs Andrew Whitton & APE archief
Advertentie
Party Tips