Features + Interviews
Q&A Dekmantel

Q&A Dekmantel

23 februari 2010
Dekmantel laat er geen gras over groeien in het binnenlandse clubcircuit. Met hun tweemaandelijkse avonden in Studio 80, regelmatige terugkerende feesten, in onder andere Trouw en Paradiso, weet de Dekmantel crew ons van sfeervolle en muzikaal hoogstaande clubavonden te voorzien. Ze nodigen dan ook herhaaldelijk verschillende buitenlandse artiesten uit. Op 5 Days Off viert Dekmantel deze aankomende 5 maart in Paradiso haar driejarig bestaan. De jongens van Dekmantel stonden al twee keer eerder als DJ op het 5 Days Off festival; dit jaar voor 't eerst als deelnemende organisatie.

Dekmantel Collectief is opgericht in 2007 door een groepje jeugdvrienden. Thomas Martojo (24) en Casper Tielrooij (25) zijn begonnen met feesten organiseren in diverse clubs en gingen samenwerken met organisatoren van binnen- en buitenfestivals, om in drie jaar tijd te zijn uitgegroeid tot een 10-koppig geheel van dj's en producers. Dekmantel betekent op dit moment een concept dat bestaat uit een drieluik van een partyorganisatie, een agency, en een platenlabel.

Thomas Martojo, waar komt die naam vandaan?
"Martojo is een Javaanse naam, mijn opa is daar geboren. De naam Dekmantel, dat is het grote geheim. Dat verklappen we nu niet, daar is de tijd nog niet rijp voor… Hoe lang Casper en ik elkaar kennen.. We woonden in Den Haag dicht bij elkaar in de buurt en onze ouders kenden elkaar. Vervolgens gingen we allebei naar een andere middelbare school. Pas later kwamen we elkaar weer vaak tegen, in het uitgaansleven. Toen we 15 waren, gingen we naar dezelfde technofeestjes. In Rotterdam bezochten we Off Corso en Now 'n Wow. In Amsterdam was dat de Hotel Arena, Paradiso en Melkweg. Op grotere ID&T feesten kwamen we ook wel eens, maar al vrij snel doken we het clubcircuit in. In Den Haag was tien jaar geleden eigenlijk niet zo veel te doen. Silly Symphonies (Haagse party-organisatie) lag toen ook een beetje op z'n gat..en kiezen voor een lokale bierkeet was ook geen optie."

Kwamen jullie de clubs gewoon binnen?

"Ja, vaak kwamen we die bierkeets niet eens in. Daar waren ze veel strikter. Voor de housefeesten hadden we kaarten gekocht in de voorverkoop en daarmee konden we de clubs in. Naast veel feestjes bezoeken, zijn we ons heel erg gaan verdiepen in de muziek. Toen we een jaartje of 18 waren, had de hele vriendengroep de draaitafels wel staan thuis en staken we al onze vrije tijd in het draaien."

Een organisatie, gestart vanwege vermoeienis in het clubcircuit. Te eenzijdig aanbod, alleen maar minimal. Hoe dat zit?

"Ja, we zijn een grote groep echte muziekliefhebbers en we kwamen in het uitgaansleven gewoon niet tegen wat we leuk vonden. Ik hou wel van het principe van 'minimalisme'. Dat kan ik ontzettend waarderen. Artiesten als Basic Channel, Robert Hood of*Daniel Bell*produceren echt pure, minimalistische, elektronische muziek, dat vind ik geweldig. Wat er is gebeurd, is dat het te populair is geworden. Dat zie je nu bijvoorbeeld weer gebeuren met deephouse. Dan gaat iedereen dat maken en dan komt er gewoon teveel troep uit. Veel van de muziek die als minimal muziek bestempeld wordt, is trouwens helemaal niet minimaal, dat zit volgepropt met samples en overtollige geluiden, waardoor het juist heel vol klinkt en niet minimaal is.. Wij luisterden in het begin naar vrij harde, stoere techno van oa. Jeff Mills en Robert Hood. Het tempo lag toen vrij hoog en dat werd op een gegeven moment allemaal wat minder. Toen kwam de opkomst van minimal. Dat nam echt iedere club over. Iedere dj draaide dat opeens en iedereen produceerde die muziek. Wij leerden ondertussen, via de Detroit techno, ook artiesten als Theo Parrish en Moodymann kennen. En dat is van die soulvolle, funky house die heel erg leunt op disco, boogie, soul en funk."

Black music..?
"Ja, inderdaad. Laten we zeggen de roots van de housemuziek, ontstaan in Chicago. Die muziek zochten we juist; dat ontbrak toen in het aanbod. Wat we in de clubs hoorden, was eigenlijk compleet het tegenovergestelde. Het klinische, steriele, vaak uit Duitsland afkomstige, minimal. Wij hadden zoiets van, als niemand het doet, laten wij het dan maar doen."

Hoe ziet een avond met Dekmantel Soundsystem er?
"We draaien dan met z'n drieën, Jan, Casper en ik. Dat doen we dan back2back onder de naam Dekmantel Soundsytem. Jan, Casper en ik draaien ook wel solo, maar dan gewoon onder onze eigen namen. Er is nog wel eens een misverstand over.*Dekmantel is dus niet de artiestennaam. We zijn bijvoorbeeld twee keer genomineerd bij de Gouden Kabouter Awards (Paradiso, Amsterdam). 1x als 'beste house-techno artiest' en 1x als 'beste dj-set' onder de naam Dekmantel. Deze benaming klopt dus eigenlijk niet."

Treden jullie live op?
"Nee, dat doen Casper en ik niet, we mixen tracks. We hebben beiden nog nooit een plaat uitgebracht. Ik heb nog niet eens een poging gewaagd om muziek te maken. Casper wel, die heeft apparatuur op kantoor staan. Uit onze groep zijn San Proper, Makam en Juju & Jordash heel fanatiek met het produceren bezig. Ik denk wel dat produceren belangrijk is als je een internationale carrière ambieert. Met het uitbrengen van een plaat bereik je namelijk ook mensen in het buitenland."

Het drieledig concept, dat helpt toch ook een hoop?
"Ja tuurlijk. Wij zijn ook druk bezig. We hebben een boekingskantoor, we organiseren de feestjes, we runnen het label. Daarnaast draaien we zelf ook ieder weekend. Je houdt niet zo veel tijd meer over om ook nog muziek te maken."

Waarom met platen, in plaats van digitaal?
"Bij ons speelt dat niet zo. Een paar jongens draaien met mp3's of CD's..maar de meeste van ons draaien nu nog met vinyl. Van ons eigen Dekmantel label hebben we zo goed als alleen vinylproducties. Het album 'Juju & Jordash - Juju & Jordash' is echter zowel op vinyl als op CD uitgebracht. Dat hoort namelijk bij een album, vinden wij. Over drie weken komt op het Dekmantel label de 12” 'Sex Drive Rhythm' uit, geproduceerd door San Proper."

Hoe is de stal gegroeid?
"In 2009 zijn we de agency en het label begonnen met artiesten die voornamelijk in de house en techno hoek zitten. Naast onze eigen producers, concentreren we ons ook op buitenlandse artiesten. San Proper (Amsterdam) hebben we eigenlijk als eerste geboekt en die zijn we altijd blijven boeken. Makam kennen we uit Den Haag. Juju & Jordash zijn twee Israelische jongens die naar Amsterdam zijn verhuisd. Die zitten nu op het Conservatorium in Den Haag. Maar de grap zit hem in dat ik Juju & Jordash al kende van de platen die ze hadden uitgebracht op Amerikaanse (Detroit) platenlabels. Ik checkte ze een keer op MySpace en zag dat ze gewoon uit Amsterdam kwamen. Toen heb ik ze een keer op een feestje geboekt en dat was warempel gewoon de eerste Nederlandse boeking voor hen. Eigenlijk omdat zij zoveel produceren, hebben we de stap gezet om het platenlabel te starten. Deze jongens hebben roots in de jazzmuziek en eigenlijk ook in psychedelische rock. Dat hebben ze vertaald naar een elektronische inslag. Buitengewoon, bijzondere experimentele muziek die met niets anders te vergelijken is. Als ze optreden, gebruiken ze veel instrumenten. Het zijn echt muzikale wizkids; ze zijn puur met de muziek bezig."

Illegale technofeestjes?
"Ja, 'Nachtmantel'. Dat was eigenlijk tegelijkertijd met ons eerste echte feestje in Club NL. Daarna hadden we wat uitstapjes naar de Flexbar en vervolgens stonden we al snel in Studio 80, waar we sindsdien om de twee maanden een avond doen..Ook onder de naam Dekmantel? Ja, klopt. Al onze feesten dragen de naam Dekmantel. We hebben nu een aanbod van disco, house en techno. Dat is dan ook wel een brede inslag voor als je wat grotere feesten gaat organiseren. We willen dat wel gaan differentiëren in verschillende concepten. Het gaat elkaar namelijk in de weg zitten. Weet iedereen straks wel of een Dekmantel avond techno of disco inhoudt, inderdaad.. Maar dat is allemaal waar we nu over aan het nadenken zijn. Dat moeten we gaan oplossen. Dekmantel kenmerkt zijn avond nu met eigen muziek en eigen publiek."

Wat is het stempel van jullie muziek?
"Bij ons hoor je de klassieke waarden terugkomen, maar wel degelijk met een focus op het nu. Ik bedoel, nooit zonder de roots te vergeten..we zullen nooit zomaar op dingen duiken omdat het ‘nieuw’ is. Liever iets wat tijdloos is, wat over tien jaar nog steeds goed is. Je hoort wel eens dat mensen muziek draaien die pas twee maanden oud is en ‘het mag niet ouder zijn dan dat’. Bij ons hoor je gewoon een mooie mix van toen en nu..en we draaien ook wel eens tracks die nog niet eens zijn uitgekomen. Of we hierbij mee zullen gaan met de muzikale toekomstige trends? Hangt er vanaf of wij ons daarin kunnen vinden, dan pikken we daar wat van mee. Als dat een stijl is die ons minder trekt, dan wordt het een lastig verhaal.. Je moet achter de muziek staan die je draait. Het hangt er vanaf waar je staat uiteraard en hoe groot de zaal is. Je hebt wel de verantwoordelijkheid het publiek 't naar de zin te maken. Het leukste is, als de mensen die normaal gesproken een bepaalde sound niet zo leuk vinden, er toch op staan te dansen. Dat is een beetje de truc. Geef een beetje wat ze willen, dat is het spel. Smaak doordrammen zonder respons vind ik niet zo."

Idolen?
"Mijn inspiratoren zijn toch wel Theo Parrish en Jeff Mills. Theo kan echt alles door elkaar draaien en haalt ook overal muziek vandaan. Muziek die niemand anders schijnt te kennen. Hij kan dat heel goed presenteren richting disco, funk en soul. Als je kijkt naar techno, vind ik Jeff Mills toch echt te gek, met z'n goede mixtechnieken. Wat? Ja inderdaad, ik draai met hem in de Melkweg op 12 maart op 'Klinch'. Te gek! Heb er echt zin in.."

Hoe kijken jullie uit naar 5 Days Off?
"In 2008 hebben we er voor de eerste keer gedraaid en in 2009 kwamen we terug. Dit jaar zijn we met Dekmantel echt onderdeel van het programma en daar zijn we heel blij mee. Het is een leidend indoor clubfestival van Mojo, Melkweg en Paradiso, met muziek die dat jaar heel actueel is. Supergezellig ook.."

De toekomst?
"Veel van ons zijn druk bezig met produceren. Het gaat internationaal goed met de artiesten. De meeste hebben buitenlandse optredens staan, we hebben zoals gezegd net platen uitgebracht van Juju & Jordash en San Proper op het eigen platenlabel, in de toekomst gevolgd door meer van de andere artiesten die bij het boekingskantoor zitten, en ook de eigen feestjes worden steeds beter. Voor de rest gaan we het allemaal nog zien..we zijn nu druk bezig met festivalplannen."

Wat een te gekke groep is Dekmantel toch. Goed uitgedacht en lucratief opgezet. Bij het verlaten van het Canvas pand, waar zij hun kantoor gevestigd hebben, tussen andere bedrijfjes en kunstenaars, realiseer ik me opeens dat ik helemaal geen Haags accent ontdekt heb.. In Den Haag opgegroeide jeugdvrienden die zich gegrondvest hebben in Amsterdam, uitgegroeid tot Dekmantel..een organisatie waar we nog veel en lang van zullen blijven horen...!

De crew van Dekmantel bestaat uit:

- Casper Tielrooij & Thomas Martojo (oprichters)
- Jan van Kampen, Makam, San Proper, Juju & Jordash, Awanto 3 (artiesten agency)


txt Wieteke van Bladel
imgs Dekmantel Archief
Advertentie
Party Tips