Features + Interviews
Q&A Dirty Vegas || “Ik denk niet dat wij nog in de huidige EDM-scene passen”

Q&A Dirty Vegas
“Ik denk niet dat wij nog in de huidige EDM-scene passen”

10 september 2015

Dirty Vegas is een Brits houseduo met een hele behoorlijke staat van dienst. Je kunt misschien wel zeggen dat ze de weg plaveiden voor de EDM-hype die na hun debuutalbum Dirty Vegas ontstond. Voor één van die tracks, Days Go By, kreeg het duo (toen nog trio) zelfs een Grammy, de eerste die werd uitgereikt voor een bijzondere prestatie op het gebied van dancemuziek. Dance.nl sprak met de heren, die binnenkort weer met een nieuw album komen. 

Hallo heren! Voor wie jullie nog niet heel goed kent, vertel ons eens in het kort wie jullie zijn.
Ha, wij zijn Steve Smith en Paul Harris van Dirty Vegas dus, en we begonnen eind 2000 met het draaien en maken van muziek. We hebben albums en compilaties uitgebracht en hebben ook in films en tv-shows gespeeld. We zijn de hele wereld al meerdere keren rondgegaan en zijn nog steeds ontzettend gelukkig met wat we doen, dat we iets doen wat we leuk vinden.

Hoe raakten jullie in de muziekwereld verzeild?
Op een normale manier eigenlijk, door te luisteren naar muziek van allerlei grote artiesten, waarna we ons daar zelf meer in wilden gaan verdiepen. Ik begon als drummer (Steve) en Paul begon op de piano. Daarna gingen we vaak stappen in de Londense clubs, waar we dj’s als Danny Rampling en Carl Cox aan het werk zagen. We werden echt omver geblazen door de sfeer die daar hing in die donkere kelders van toen.

Jullie nieuwe album, Photograph, komt later deze maan uit. Vertel daar eens meer over.
Op dit album wilden we onze clubtijd naar voren laten komen, de periode waarin we gevormd zijn. Het album moet een soort reflectie van die tijd zijn, van de muziek waar we toen ook naar luisterden. Er zit natuurlijk ook een stuk ‘songwriting’ in, want daar geven we veel om, maar dat is gemixt met house, tech en wat disco. Het is wat dat betreft best wel een feestelijk album geworden, het was ook erg leuk om te maken.

Jullie hebben een Grammy gewonnen voor jullie eerste album (voor de single Days Go By), en dat was de eerste keer dat zo’n award werd uitgereikt voor Best Dance Recording. Ondertussen is er veel veranderd in de Verenigde Staten met betrekking tot dancemuziek. Denken jullie nog in de scene daar te passen met die enorme nadruk op EDM die daar nu heerst?
Haha, nou, we wonnen die Grammy toentertijd in 2003, toen EDM eigenlijk nog niet bestond. Nu is het hét ding in de VS, en ik denk niet dat wij daar nog tussen passen, zeker niet als je naar de laatste jaren kijkt. Kijk, wij willen ten eerste niet behoren tot een scene waarin dj's voorgeprogrammeerde sets draaien. Daarnaast was sommige EDM van vroeger echt baanbrekend en vernieuwend, maar dat is het nu helemaal niet meer. Vroeger ging je naar een dj luisteren om iets nieuws te ontdekken, iets spannends, en dat gebeurde in de EDM-scene toen ook nog. Tegenwoordig lijkt het er echter meer op alsof ze te bang zijn om iets anders te spelen dan de welbekende 'wait for the drop'-tracks.

Denken jullie dat jullie muziek meer gewaardeerd wordt in de States nu dancemuziek daar zo groot is?
We hebben altijd een hoop complimenten gekregen voor het feit dat wij de deuren geopend hebben voor die muziekstijl. Maar de EDM vandaag de dag verschilt echt behoorlijk van wat wij maken. We zijn gevraagd om als eerste danceact ooit op te treden in het nieuwe Grammy Museum in Los Angeles, en toen vertelde de organisatie achter de Grammy’s ons dat ze eindelijk beseften dat dancemuziek een plek verdiende als aparte prijscategorie. Dat zegt wel genoeg.

In hoeverre verschilt het publiek in Europa van dat in de VS?
Tegenwoordig verschilt dat niet echt veel. Internet heeft de wereld zo enorm veranderd dat een dj de ene dag in Las Vegas draait en de andere dag dezelfde set kan draaien in België. Muziek gaat zo snel de wereld rond dat iedereen op de planeet weet dat je muziek uit is gebracht op het moment dat je het daadwerkelijk uitbrengt. Voor de Soundcloudtijd enzo moest je wel echt nadenken welke muziek je waar ging spelen. Op Ibiza kon je bijvoorbeeld wel alles draaien, want dat verwachtte het publiek, maar in de Verenigde Staten moest je vaak snel een hoop energie in de set leggen en dat zo vast blijven houden.

Naar welke andere dj’s en artiesten luisteren jullie op het moment?
Alles van dj’s/producers als Timo Jahns tot aan bands als Tame Impala met hun nieuwe album.

Met wie zouden jullie nog eens willen samenwerken?
Ik hou erg van Bob Moses’ muziek, maar samenwerken met Disciples zou ook heel leuk zijn.

Worden jullie er ondertussen niet moe van om nog steeds telkens Days Go By te draaien?
Nooit! Het is en blijft erg fijn om die track live te spelen, je kunt er immers ook elke keer nog een andere draai aan geven als je wilt. We hebben het nummer waarschijnlijk al meer dan duizend keer gespeeld maar ik geniet er nog telkens van.

Tot slot, hebben jullie al wel eens in Nederland gedraaid? En kunnen we jullie hier binnenkort nog verwachten?
Ja, we draaiden een paar jaar geleden op Dance Valley, en hopen uiteraard snel weer eens terug te keren.

Het nieuwe album van Dirty Vegas, Photograph, komt uit op 25 september.

Imgs: Dirty Vegas archive

Advertentie
Party Tips