Features + Interviews
Q&A Estroe

Q&A Estroe

23 februari 2010
Als Estroe een euro zou krijgen voor alle keren dat haar producties worden getypeerd als dromerig, zou de Rotterdamse dj inmiddels een klein fortuin hebben vergaard. Ondanks dit vaak verkregen stempel is Estroe zelf opvallend down to earth. Dance.nl belt met de bescheiden en nuchtere dj, die op vrijdag 5 maart in de Melkweg staat tijdens 5 Days Off, en sprak over haar onlangs verschenen album Elemental Assets en de zoektocht naar een ruiger geluid.

5 Days Off belooft een thuiswedstrijd voor je te worden.
“In De Melkweg ben ik begonnen met draaien, dat voelt sowieso als een thuiswedstrijd, ook al woon ik nu twee jaar in Rotterdam. Op Klinch in De Melkweg kan ik dieper en experimenteler gaan dan ik normaal gesproken zou doen. Ik laat me dan niet door het soort publiek weerhouden. De meeste mensen die op 5 Days Off afkomen verwachten wat origineels. Nou ben ik niet de meest verrassende dj denk ik. Ik heb een duidelijke stijl en daar wijk ik niet erg van af. Maar daar binnen kies ik niet voor de makkelijke weg.”

Vaak krijg je het stempel ‘dromerig’.
“Draaien en produceren staan voor mij volledig los van elkaar. Qua producties krijg ik vaak te horen dat het dromerig en melancholisch is en niet makkelijk voor de dansvloer. Maar qua draaien kan ik alle kanten op. Van het begin van de avond mooi tot aan knallende techno op het einde.”

Wil je die variatie ook doortrekken naar je eigen producties?
“Produceren is een leerproces. Sinds ik mijn album heb uitgebracht, vallen me verbeterpunten op. Ik ben hard bezig om die bij te schaven. Een voorbeeld daarvan? Ja maar dan geef ik weg waar mensen op kunnen letten haha! Het zijn eigenlijk wat kleine dingen. Ik wil mijn liefelijke sound wat ruiger maken; wat rauwere randjes meegeven. En ik wil meer tracks voor de dansvloer maken. Het zijn vaak rustigere, sferische nummers die ik produceer, maar ik zou wel eens een echte technoklapper willen maken.”

Veel artiesten hebben ‘kwellingen’ nodig om creatief te zijn. Geldt dat ook voor jou?
“Veel muziek die op mijn album staat heb ik gemaakt in een periode dat mijn moeder ernstig ziek was en overleed. En ook in de periode daarna. Ik merk sinds ik beter in mijn vel zit en gelukkiger ben, dat ik het moeilijker vind om muziek te maken. Er komt nu toch iets vrolijkere muziek uit.”

Je draait ruim 12 jaar mee in een bijna geheel door mannen gedomineerde scene.

“Er waren toen ik begon wel wat vrouwen. Je had 100% Isis, Miss Monica en Miss Djax. Maar ik heb niet het idee dat er heel veel vrouwen zijn bijgekomen. Toen was het nog wel iets bijzonderder. Jongens gingen op de dansvloer met hun armen over elkaar staan kijken van ‘Wat kom jij doen, meisje?’. Tegenwoordig is het heel normaal als een vrouw staat te draaien.”

Desondanks blijft het een zeldzaam verschijnsel.
“Ik vind dat raar. Soms denk ik dat vrouwen zich laten afschrikken door de techniek. Dat ze gewoon niet zo’n zin hebben om uit te vinden hoe een mengpaneel werkt of hoe het draaien zelf in elkaar steekt. Ik heb die interesse altijd wel gehad, dus ik snap het überhaupt niet als iemand het niet interessant vindt.”

Moet het gehalte vrouwelijke dj’s omhoog?
“Ja. Ik probeer de vrouwen die ik ken te helpen waar ik kan. Ik ben nu ook een meisje van 21 dj-les aan het geven. Als ik het idee heb dat ze echt gemotiveerd zijn voor het draaien en bereid zijn door te zetten, dan vind ik het heel erg leuk om vrouwen te helpen. Wat me vooral opvalt is dat er bijna geen producerende vrouwen zijn; wat dat betreft voel ik me wel echt een uitzondering. Ik kan niet snel met een vrouw de studio induiken of praten over apparatuur en techniek en dergelijke. Niet dat ik denk dat het een compleet ander resultaat oplevert maar het zou gewoon best gezellig zijn om met een vrouw te sparren en ervaringen uit te wisselen.”

txt Elisabeth van de Grift
imgs Eli Voogt
Advertentie
Party Tips