Features + Interviews
Q&A Joost van Bellen || Terugblik op 25 jaar House

Q&A Joost van Bellen
Terugblik op 25 jaar House

06 juni 2013

Dit jaar vieren we 25 jaar house in Nederland. In '88 begon het met een fameuze 'summer of love', daarna is de muziek en scene alleen maar groter geworden -het huidige (overvolle) festivalseizoen onderstreept dat alleen maar. Later dit jaar volgen officiële terugblikken, ondermeer met de release van het boek 'Mary Go Wild - 25 Jaar House in Nederland'. Wij doen dat alvast met Joost van Bellen, die dit weekend een '25 jaar house-set' draait op Amsterdam Open Air.

Wat betekent house voor jou?
"Wat is house? De term house wordt vaak verward met dance. Maar als we het over elektronische dansmuziek hebben dan zeg ik: house is a feeling. Dat is een cliché maar het klopt wél. Ik stond met een aantal anderen aan de wieg van house op het vasteland van Europa. In Amsterdam begon het in de RoXY en op een illegale rave in het havengebied, daarvoor was het alleen in bepaalde clubs in Chicago, Detroit en New York populair en natuurlijk in Engeland en op Ibiza. Vreemd genoeg had ik nooit durven dromen dat het zo groot zou worden en dat men 25 jaar later er nog massaal op zou feesten. House is voor mij een lange tijd religie geweest, het was de enige muziek waarnaar ik luisterde. Dat is gelukkig veranderd, house is cool, maar onder andere garagepunk en Beethoven zijn dat ook."

Wat is de beste house plaat volgens jou?
"Die bestaat niet. Als ik nu een nummer zou noemen, bijvoorbeeld Strings Of Life van Rhythm Is Rhythm zou die keuze over tien minuten weer veranderen. Het mooiste house-album ooit gemaakt is van Fingers Inc trouwens, het heet Another Side. Dat is house in zijn puurste en mooiste vorm, dat zal ik altijd blijven zeggen."

Welke plaat komt het meest voor in jouw sets?
"De plaat die ik het meest gedraaid heb door al die jaren heen is Mori Kante’s Yeke Yeke in de Hardfloor remix. En Felix Da Housecat’s featuring P. Diddy’s Jack U. De laatste omdat het een track is die altijd werkt en verschrikkelijk lang is, zodat ik op en neer naar de wc kan rennen om mijn blaas te legen zonder dat de dansvloer dat in de smiezen heeft. Geen andere plasplaat heeft de tand des tijds doorstaan."

Wat kunnen we verwachten op Amsterdam Open Air?
"Ik heb een selectie van iets van honderd nummers bij me, van 1987 tot nu. Ik kan alle kanten op. Ik ben geen dj die van tevoren weet wat hij gaat draaien. Ik moet zien hoe het is, wat de sfeer is, ik moet die tent ‘lezen’ en zien wat goed zou zijn om te draaien en laat me dan meevoeren in de flow. Maar één ding is zeker, het zal alle kanten op gaan, van acid tot electro, van soulvol tot vroege techno en hopelijk zelfs hardcore. En als het goed is komt alles bij elkaar. Maar pas op: ik zal niet non-stop knallen, dat past niet bij 25 jaar house."

Je staat op Amsterdam Open Air in de Apenkooi area? Waarom vind je het leuk om daar te staan?
"Omdat het publiek altijd sympathiek is en tenminste redelijk intelligent, omdat het echt een feest is, omdat de sfeer backstage altijd prima is en de organisatie ontzettend leuk. Ik ben nogal een zenuwpees, maar bij Apenkooi voel ik me op mijn gemak en draai dan meestal redelijk goed tot fantastisch als het even meezit."

Er was laatst nog een televisie programma waar jij je behoorlijk over ergerde?
"Ja. Maar laten we het daar bij houden. Mijn venijnige post op Facebook werd zoveel gedeeld dat ik binnen een dag meer dan duizend likes erbij had en de volgende dag gestalkt werd door een tiental journalisten. Zelfs de Jakhalzen van De Wereld Draait Door hebben verschillende malen gebeld om me over te halen diezelfde taal voor de camera uit te spreken. Ik heb alles geweigerd. Andere Tijden is een goed programma en ze zijn zich doodgeschrokken en gekwetst door wat ik postte. Dat was nooit de bedoeling. Het leek alsof de ervan pers smulde, dat zal onderlinge kift zijn geweest. Ik vind het eigenlijk best kak dat het zo uit de hand liep."

House nam het niet over van de punkbeweging volgens jou, hoe is het wel ontstaan?
"Check Google en Wikipedia, lees RoXY En De House Revolutie van Job de Wit en koop straks de boeken Dutch Dance van Mark van Bergen en Mary Go Wild - 25 Jaar House In Nederland van een heel leger journalisten."

Wat zijn je beste house momenten geweest?
"Ik denk eind jaren ’80, op een pil. Maar ik weet er weinig meer van, behalve dat ik het heel erg naar mijn zin had en intens gelukkig was."

Je was artistiek leider van Roxy en resident dj, wat heeft de Roxy voor jou betekend?
"Tsja, wat betekent jouw familie voor je? Ik werkte er al een paar maanden voordat het openging en heb de één na laatste plaat op gezet en iedereen via de microfoon verzocht rustig het pand te verlaten toen de zolder in de fik stond. Ik, en vele anderen met mij, leefden de RoXY, het was alles voor ons. De rest van de wereld bestond niet, we leefden in een grote fantastische cocon waar dingen gebeurden die nooit meer zijn geëvenaard. Ik zie nog steeds een aantal van die mensen, het zijn vrienden met hetzelfde DNA, familie."

Wat is het gekste wat je ooit in de Roxy hebt meegemaakt?
"Iemand in een piemelpak van een meter of twee, die spuitconfetti uit zijn eikel spoot terwijl Tarkan’s hit Kiss Kiss opstond en de zolder brandde terwijl de tent vol stond met hevig geëmotioneerde mensen die van de begrafenis van RoXY oprichter Peter Giele vandaan kwamen. Dat is een verhaal dat nooit geloofd zou worden als je het in een roman zou zetten of in een film. Het was afschuwelijk, bizar, heftig en ongelofelijk weird."

 

Wat is het verschil 'vroeger en nu'? Waar ligt je hart meer?
"Ik heb altijd gezegd dat het verheerlijken van het verleden (‘vroeger was alles beter’) een doodsverklaring is aan het nu en de toekomst. Daar ben ik iets milder in geworden, vandaar dat ik zaterdag een 25 jaar house-set draai bij jullie en daarna in Tivoli een 10 jaar Rauw in één nacht voorbij laat komen. Maar dan is het wel weer even genoeg geweest. Dus mijn hart ligt in de toekomst."

 Hoe denk je dat de house zich gaat ontwikkelen?
"Zoals altijd. Er komt iets nieuws waar iedereen zich in onderdompelt, soms gevoed door oude stijlen, soms een beetje revolutionair. House is zoiets als jazz of rock, het zal er altijd zijn en er zullen altijd nieuwe dingen gebeuren. Vaak is het ook een cyclus, dingen die zich herhalen in een nieuw perspectief met nieuwe technologie. Jazz was een revolutie in de jaren ’20, rock in de jaren ’50, house was dat eind jaren ’80. Het zou echt geweldig zijn als er iets totaal nieuws komt. Iets waar niemand iets van begrijpt, iets dat in de voorspellingen geen lang leven zal hebben, iets dat mensen woedend maakt, iets dat alles anders laat zijn. Ik hoop dat ik dat nog mag meemaken."

Kan je ook nog 15 house platen doorsturen voor onze Spotify playlist?
"LET OP: dit is geen TOP 15!!"


 

txt Banjo Berendonck
img René Passet

Advertentie
Party Tips