Features + Interviews
Q&A Surgeon || De diepte in met Surgeon

Q&A Surgeon
De diepte in met Surgeon

29 mei 2011
Surgeon is zeker één van de grote namen van de Britse technoscene en iedereen kent hem natuurlijk van zijn samenwerkingen met Ben Sims (als Frequency 7) en Regis (als British Murder Boys), maar liever concentreert Tony Child zich in zijn eentje op het maken van muziek, en dat dan op een vrij abstract en diep spiritueel niveau, waarbij inner- en outerspace, macro en micro, en ondergronds- en bovengronds met elkaar worden verbonden. Een interessante zoektocht dus naar nieuwe muziek, en Dance.nl vergezelde hem.

PRATEND OVER TECHNO, WAAR DENK JE DAN AAN?
Wel, het is een hele brede term en het kan voor iedereen iets anders betekenen. Het betekent verschillende dingen voor verschillende personen op verschillende plaatsen. Maar het is best moeilijk voor mij om te definiëren wat het voor mij betekent. Het is een vorm van elektronische muziek, maar ik wil het daarbij niet beperken tot een bepaald tempo of een ritmische structuur. Mijn gevoel bij techno is heel abstract. Het is iets onnatuurlijks maar dat bedoel ik niet op een negatieve manier. Het is iets buitenaards, het is iets dat je kan relateren tot science fiction.

HOE KWAM JE AAN JE ARTIESTENNAAM SURGEON?
In het begin van de jaren ’90 toen mijn vrienden en ik al draaiden, bestond de scene uit artiesten als Grooverider en Jumping Jack Frost, zij waren van die UK breakbeat hardcore dj’s en het was toen gebruikelijk dat je als artiest een naam had in die trant. En mijn vrienden en ik kozen dus ook zo’n soort naam. Verder zat er geen specifieke reden achter, het klopte gewoon met het gevoel dat ik bij die naam had. En alhoewel mijn grootvader en overgrootvader beide dokter waren had het daar niets mee te maken, of wellicht wel, maar dan in mijn onderbewustzijn.

HOE ZOU JE JOUW MUZIEK WILLEN BESCHRIJVEN EN HOE HEEFT JOUW GELUID ZICH ONTWIKKELD VANAF DE VROEGE JAREN ’90 TOT NU? EN HOE ZAL JOUW MUZIEK ZICH ONTWIKKELEN IN DE TOEKOMST?
Ik kan mijn muziek niet beschrijven of verwoorden. Met mijn muziek verken ik meerdere muzikale paden. Door de jaren heen heb ik meerdere ideeën gehad over ritme, tonen en intensiteit waarbij ik altijd beïnvloed werd door muzikale invloeden uit andere muziekgenres en invloeden van daarbuiten. En ik heb heel veel paden verkend, maar het is erg abstract om dat uit te leggen. Je hebt namelijk te maken met gevoelens en emoties en daarom is het erg moeilijk voor mij om dat nu uit te leggen in woorden.

IN EEN INTERVIEW MET 11TH HOUR TECHNOLOGY UIT 2010 HEB JE GEZEGD DAT OMGEVING EN ERVARING EEN GROTE INVLOED HEBBEN OP JOUW MUZIEK. WAAR WOON JE NU? EN HEEFT DEZE PLEK OOK INVLOED OP JE MUZIEK ZOALS BIRMINGHAM DAT HAD IN HET VERLEDEN?
Ik woon nu Withstershere, dat ligt ten zuidwesten van Birmingham. Het kost me vanaf daar zo’n 30 minuten om in Birmingham te komen of op het vliegveld van Birmingham. Het is dus niet zo dat ik in een soort niemandsland woon, maar het is wel landelijk gelegen. En ook deze plek heeft invloed op mijn muziek, ik denk namelijk dat alles om je heen invloed heeft omdat dat nou eenmaal zo is.
Ik heb toentertijd Birmingham verlaten omdat het niet meer nodig en nuttig was om in een stad te wonen. Er zijn periodes in je leven waarin het goed is om in een stad te wonen, maar voor mij gingen de negatieve aspecten die aan een stad kleven zwaarder wegen dan de positieve kanten. Daarom heb ik op een gegeven moment besloten om iets verder van de stad te gaan wonen. En natuurlijk, dat heeft ook zijn invloed op mijn muziek, het geeft me meer rust, ik kan beter nadenken en werken en wordt minder afgeleid.

HEEFT NEDERLAND OOK OP ÉÉN OF ANDERE WIJZE EEN BEPAALDE INVLOED OP JOUW GELUID GEHAD?
Ja, Nederland heeft op een bepaalde manier ook aan mijn muziek bijgedragen. Ik kom hier vaak dus ja, er is zeker een bepaalde invloed. Maar je moet het wel cumulatief zien. Elke keer als ik hier weer ben, op feesten draai en een diepe band voel met het publiek heeft dat zo zijn invloed. Het is een invloed die door de jaren heen is ontstaan, het werkt namelijk allemaal op een dieper niveau. Het is niet dat ik hier beïnvloed wordt door een dagje sightseeing ofzo, alhoewel dat wel iets is dat ik ook doe als ik hier op bezoek ben.

WELKE VAN ALLE TRACKS DIE JE HEBT GEPRODUCEERD VERVULT JE MET DE MEESTE TROTS OF GEEFT JE HET BESTE GEVOEL?
Dat weet ik niet, het is natuurlijk iets persoonlijks, maar ik denk dat het vooral een track is waaraan een bepaald idee aan vooraf ging, de betekenis die het voor me had, hoe het resultaat was en welke emoties erbij kwamen kijken. Als ik dat in ogenschouw neem denk ik aan twee releases: ten eerste de Screw The Roses release met Prowler en al die andere tracks. Die plaat was precies zoals ik hem bedoeld had, heel direct. En de tweede is de Whose Bad Hands Are These release omdat het het meest recente is dat ik heb gedaan.

IN HET EERDER GENOEMDE INTERVIEW MET 11TH HOUR TECHNOLOGY HEB JE GEZEGD DAT HET NU MOEILIJKER IS OM IN DE SCENE TE KOMEN DAN TOEN JE ZELF BEGON. WAAROM?
Mmm, dat weet ik niet echt. Ik denk dat het ook de tijdsgeest is. De hele structuur binnen de muziek- en dj-wereld is veel meer gedefinieerd dan vroeger. En als bepaalde zaken zo vastgelegd zijn, kan het moeilijk zijn om je daaraan vast te klampen en ergens binnen te komen. Er is ook niet meer zoveel vrijheid. Als iedereen immers beslist dat dit het is en dat het zo moet zijn, ja, dan maakt het dat moeilijker voor artiesten om er anders tegenaan te kijken. Maar ik ben er zeker van dat er altijd nieuwe benaderingen richting muziek ontwikkeld blijven worden. Daarom zijn er ook nog altijd nieuwe artiesten die doorbreken met nieuwe muziek.

IN HETZELFDE INTERVIEW ZEI JE DAT VEEL MEER PERSONEN IN DE SCENE TEGENWOORDIG GEFOCUSED ZIJN OP HET MAKEN VAN CARRIÈRE. HOE MERK JIJ DAT? EN IS DAT EEN POSITIEVE ONTWIKKELING?
Ik denk dat mensen altijd al carrière-minded zijn geweest op een bepaalde manier, maar elk persoon heeft zijn eigen motivatie en drive. Waarom men doet wat men doet hangt erg af van hoezeer men bezig is met muziek maken dan wel bezig is met beroemd worden, elk persoon is daar anders mee bezig.
Ik denk dat er tegenwoordig meer mensen zijn die beroemd willen worden in plaats van dat ze goede muziek willen maken. Ik vind dat niet negatief, want uiteindelijk gaat het toch allemaal om de muziek. De muziek is altijd belangrijker dan de artiest. En er zijn weliswaar best wat artiesten die zich belangrijker vinden dan de muziek maar zij zitten fout. De muziek staat altijd op één.

IS DE OPKOMST VAN MINIMAL TECHNO EEN VOORBEELD VAN DEZE ONTWIKKELING?
IK DENK NAMELIJK DAT VEEL MENSEN IN DIE SCENE ER ALLEEN ZIJN VOOR DIE SCENE EN DAT DE MUZIEK MINDER BELANGRIJK IS VOOR ZE.

Wel, tot een bepaalde hoogte. Het is niet alleen maar verbonden aan die muziekstijl. Er zijn ook andere scenes waarin dat het geval is. Ik ben niet bezorgd en raak er niet geïrriteerd door, ik kan het wel hebben. Als je het op die manier leuk vindt, nou prima dan. De nadruk ligt alleen niet meer op de muziek… sja, ik sta er in ieder geval niet zo tegenover.

JE HEBT SAMENWERKINGEN GEHAD MET REGIS ALS BRITISH MURDER BOYS EN MET BEN SIMS ALS FREQUENCY 7. HEB JE GEDURENDE DIE SAMENWERKINGEN HET GEVOEL GEHAD DAT JE CONCESSIES MOEST DOEN AAN JE EIGEN MUZIEK DOORDAT JE MOEST SAMENWERKEN? OF OP WELKE MANIER HEEFT HET IETS BIJGEDRAGEN AAN JE EIGEN STIJL?
Samenwerkingen zijn interessant, maar tegelijkertijd ook moeilijk. Het vereist veel werk. Ik zou niet zomaar met iedereen willen samenwerken, maar samenwerkingen creëren toch iets bijzonders, iets dat het niet had opgeleverd als ik zelf was gaan produceren of gaan draaien. Dus dat is zeker interessant. Ik heb zelf fases waarin ik me meer wil concentreren op het maken van m’n eigen muziek, maar ook fases waarin ik juist meer de samenwerking zoek. Het is nogmaals gewoon interessant om die verschillende combinaties te verkennen. Werken met anderen of draaien met anderen brengt toch altijd dat element van die anderen in mijn muziek en andersom. Dat is goede interactie die je als een soort van feedback op elkaars muziek kunt zien.

KUNNEN WE OVERIGENS OOIT NOG EEN COMEBACK VERWACHTEN VAN DE BRITISH MURDER BOYS?
In principe niet. In dat format hebben we eigenlijk alles gedaan wat we konden doen. We hadden op een gegeven moment het gevoel dat we alleen nog maar aan het herhalen waren en daarom zijn we ermee gestopt, de enige drijfveer was op het laatst nog dat we ervoor betaald kregen.

IS ER NOG IEMAND OF ZIJN ER NOG MEERDERE PERSONEN WAAR JE MEE ZOU WILLEN SAMENWERKEN IN DE TOEKOMST?
Die zijn niet interessant of ze zijn dood.

VERTEL EENS OVER JE AANKOMENDE NIEUWE ALBUM.
Ja, er komt een nieuw album aan. Hopelijk kan het aan het einde van mei, begin juni uitgebracht worden, en het heet Breaking The Frame. Het is een artiestenalbum en ik breng het uit op mijn eigen label Dynamic Tension. Het is een heel persoonlijk project zoals eigenlijk elk album dat is.
Het idee achter het album is dat ik de science fiction-kant van muziek wilde verkennen. Maar toen ik nader naar dit idee van het verkennen van de outerspace keek, realiseerde ik me dat ik eigenlijk de innerspace aan het verkennen was. Want je weet toch dat je ideeën kunt hebben op een macroniveau, maar ook op een microniveau en dat dit over hetzelfde kan gaan. En ik was dus over dit idee van outerspace aan het nadenken maar bedacht me dat je dit kan vertalen naar de innerspace. Zodoende begon ik met het bestuderen van muziek van mensen die hele abstracte en diep spirituele muziek hebben gemaakt. Dat waren personen als Alice en John Coltrane die hele abstracte free jazz hebben gemaakt met een spirituele inslag, en hele vroege componisten van klassieke minimal muziek als Terry Riley en La Monte Young. Wat ik vervolgens deed, was verder kijken dan wat je hoort als je hun muziek beluistert, dus wat je aan de oppervlakte hoort. Ik ben hun muziek op een dieper en abstracter niveau gaan bestuderen en daarop voort gaan borduren. Dat is dus waar mijn invloed voor de muziek op dit album vandaan komt. En zoals altijd is het nu ook weer moeilijk voor mij om dit goed uit te leggen, hahaha. Maar het algemene idee erachter is gewoon, dat het allemaal niet zo is zoals je het hoort of beleeft aan de oppervlakte, maar wat daarachter zit, de inhoud. Ik maak dus elektronische muziek, een soort van techno, maar het is gebaseerd op dit soort diepere aspecten uit compleet andere stijlen van muziek.

Surgeon staat zaterdag 4 juni op Free Your Mind Festival, Arnhem.

txt: Colin Kraan
imgs: Farzan Khawaja & Krijn van Noordwijk
Advertentie
Party Tips