Features + Interviews
Q&A Technoboy

Q&A Technoboy

01 oktober 2008

Al sinds het prille begin van de hardstyle dook vaak de naam Cristiano Giusberti op. Onder zijn pseudoniemen DJ Gius, KGB’s, Hardstyle Masterz en natuurlijk Technoboy was hij grensverleggend en drukte keihard zijn stempel op de ontwikkeling van de hardstyle. De eigenaar van het vooraanstaande label Titanic Records viert dit jaar zijn tienjarig jubileum op zaterdag 25 oktober in een bomvolle Outland te Rotterdam. Technoboy over de Dolomieten, de toekomst van hardstyle en optreden op het heilige Sint Pieterplein.

Om te beginnen, hoe gaat het met je? Heb je een goede zomer gehad?

“Nou, zeker een betere dan de Nederlanders wat betreft het weer! Maar ik ben erg blij met de optredens die ik bij jullie heb gehad: Defqon.1, Decibel Outdoor en Mystery Land waren allemaal erg zonnig. Maar mijn leven bestaat uit meer dan feesten. Elke zomer ga ik naar de Dolomieten in Italië. Ik houd van de natuur en ik heb mijn bergen erg lief. Het is de perfecte plek om te ontspannen, heerlijk om daar uren te lopen zonder mensen tegen te komen. De frisse lucht geeft mij frisse gedachten en vult mij met energie als ik terugga naar de studio. Ik ben dit jaar ook naar Rimini geweest voor de zon, zee en heerlijk eten. Italië is een fantastisch land en zoals ze daar zeggen: “living la dolce vita”!”

Op 25 oktober host je een uniek event: 10 Years Of Technoboy. Een hele prestatie! Hoe omschrijf je je eigen ontwikkeling gedurende het decennium?
“Kijk eens naar mijn archief en het laat zien wat er gebeurd is. In plaats van draaien voor 45 man, treed ik nu op voor 45.000 man. Naar mijn mening ben ik altijd een trendsetter geweest en geen volger. Ik bleef toegewijd tot hardstyle. Ik houd nog steeds van de reversed bass, maar muziek moet zich ook ontwikkelen. Zowel in mijn producties als mijn dj-sets probeer ik constant iets nieuws te doen. Daarnaast, tien jaar geleden was ik erg aantrekkelijk, maar nu zelfs nog meer. Net als George Clooney, sommige mannen worden er naarmate ze ouder worden alleen maar mooier op.”

Waarom heb je eigenlijk voor deze line-up gekozen?

“10 Years Of Technoboy gaat over muziek en ik wil alleen kwaliteit uit de speakers horen vlammen. Het wordt niet alleen maar Italiaanse hardstyle, ik wilde ook graag Showtek en Headhunterz erbij hebben. Zij hebben hun geheel eigen stijl en voegen wat toe aan de hardstyle scene, ik draai hun producties ook graag in mijn sets. Bruno Power en Ivan Carsten zijn twee zeer getalenteerde jongens en zij vertegenwoordigen in mijn ogen de nieuwe generatie van de Italiaanse hardstyle. Zij treden overigens ook op als The Nasty Boyz, een primeur in Nederland! Hetzelfde zei ik een aantal jaar geleden over Zatox en Tatanka; zij hebben dat waargemaakt. Maar ik heb ze eigenlijk alleen maar uitgenodigd zodat ik zeker weet dat er aan het einde van de avond geen druppel alcohol meer over is. Ruffian’s stem voegde altijd wat toe tijdens mijn sets, daarom zal hij de partypeople door de avond leiden. En Antonio Dona zal er natuurlijk bij zijn: niet alleen vanwege zijn fantastische producties maar ook omdat hij iedereen omver blaast met zijn optredens. Hardstyle Masterz will wreck the stage! Over de venue gesproken, Outland is een prachtige locatie met een erg goed soundsystem. Sommige mensen klagen wel eens dat het er te heet is, maar ik denk dat dat juist een goed teken is: dat betekent dat mensen dansen en los gaan. En is dat niet waar het allemaal om draait?”

Waarheid als een koe. Wat is in jouw ogen eigenlijk je ultieme gig geweest in de laatste tien jaar. Waarom was dat optreden zo bijzonder?

“Er is niet echt een specifiek moment dat ik als de allerbeste beschouw. Natuurlijk, draaien op een feest als Qlimax voor de eerste keer en die enorme groep mensen voor de dj-booth zien staan is iets dat een dj nooit zal vergeten. Maar ook de derde keer er staan en een nóg grotere groep mensen voor je hebben is eveneens onvergetelijk. Het TBY-evenement in de Silverdome in 2006 was fantastisch en gaf me kippenvel en ladingen adrenaline de hele nacht, maar ik vind het draaien in clubs in the middle of nowhere ook te gek wanneer het dak eraf gaat. Ik denk dat het net is als produceren. Sommige tracks zijn absolute bommen wanneer je ze voor de eerste keer draait, anderen moeten langduriger op je inwerken. Sommigen maken je euforisch, anderen een beetje verdrietig. De ene track draai je meer dan de andere. Maar elke track is gemaakt vanuit het hart en kent zijn eigen achtergrondverhaal. Wanneer ik een plaat of optreden uitroep tot mijn beste ooit, doet dat geen recht aan al het andere wat ik ooit gedaan heb. En zo zal het ook in de toekomst zijn.”

Je wordt niet alleen gezien als een van de beste dj’s in de scene, maar zowel artiesten als publiek zijn lyrisch over je producties. Wat is het geheim achter een goede Technoboy-track?
“Door te visualiseren hoe een track klinkt en werkt op een grote dansvloer op het moment van productie. Eigenlijk daarvoor zelfs nog. Ik krijg overal nieuwe ideeën. Ik kan water horen vallen uit een kraan of een olifant een scheet horen laten en er een track omheen bouwen. En mezelf inbeelden hoe het moet klinken om het te laten werken op de dansvloer.

Wat wil je eigenlijk nog bereiken in de komende tien jaar van Technoboy?
“Optreden op het Piazza San Pietro in het Vaticaan en de paus laten dansen op hardstyle. Het zou cool zijn als hij in zijn jaarlijkse Urbi Et Orbi ‘Bedankt voor die hardstyle’ zou zeggen in plaats van ‘Bedankt voor die bloemen’.”

txt Onno Schram
Advertentie
Party Tips