Features + Interviews
Sander van Doorn || Onkaderbare energie

Sander van Doorn
Onkaderbare energie

20 september 2011
Een doorn in het oog van de hokjesdenkers en labelplakkers, want zijn unieke sound valt niet te kaderen. Een regel die ook geldt voor zijn aankomende album Eleve11, dat op 19 september losgelaten zal worden. Sander van Doorn over het getal elf, artistieke groei en de hoge lat.

Zijn imperium groeit sneller dan ooit. Met de grensoverschrijdende Doorn-sound laat hij wereldwijd vele dansvloeren uitpuilen van hongerige fans, die geen genoeg lijken te krijgen van exceptioneel populaire tracks als Koko en Love Is Darkness. We spreken de hartelijke Brabander op een zeldzaam zonnige dag in het Fashion Hotel in Amsterdam, als hij net terug is van een Zuid-Amerikaans achtbaanritje in Argentinië.

“Het was kippenvel”, vertelt hij over zijn meest recente ervaringen. “Ik heb er anderhalf jaar geleden voor het laatst gedraaid. Ik moest afgelopen weekend vier optredens doen, twee in dezelfde stad. En dat was twee keer uitverkocht. Het grootste optreden vond plaats in Buenos Aires, waar 2500 kaarten verkocht waren. Toen bleek dat er nog meer kaarten verkocht konden worden en uiteindelijk stonden er 4500 man. Dat was echt niet normaal. Het publiek ging totaal los, het is een heel warm publiek. Argentinië is echt een van mijn favoriete landen.”

Uitputtingsslag
Sander’s motor draait momenteel op volle toeren en ook voor deze artiest is een extra vaatje energie zeker geen overbodige luxe. “Ik heb het album, het compilatiealbum en de bijbehorende tour afgerond. Ook heb ik dit jaar denk ik wel 50% meer optredens gehad als vorig jaar, zeker in het zomerseizoen. Het is eigenlijk twee keer zo druk als vorig jaar en toen was het al heel erg druk. Het is een ware uitputtingsslag, maar wel leuk!”

In 2008 zag zijn eerste artiestenalbum Supernaturalistic het levenslicht en inmiddels zijn er drie volle jaren, boordevol artistieke groei, verstreken. “Het zijn drie bijzondere jaren geweest”, vertelt hij. “Supernaturalistic was een hele mooie momentopname van waar ik toen stond als dj en producer. Qua sound werkte ik wat meer vanuit het clubcircuit, dus het album was ook wat meer clubby. In drie jaar tijd ben ik juist wat meer naar bredere projecten gegaan. Vooral voor dit album wat meer richting liedjes, het werken met tekstschrijvers, zangers en zangeressen. Dat heeft mijn horizon verbreed. Ook als dj heb ik me ontzettend ontwikkeld, dankzij de ervaring die je opbouwt. Van het zenuwachtige, het proberen voor te bereiden van een set, naar lekker ontspannen voor een publiek draaien. Het zijn drie drukke jaren geweest, maar wel drie belangrijke jaren voor mijn ontwikkeling als artiest, producer en dj.”

Eleve11
Vlak voor aanvang van de herfst is het zover. Dan verschijnt Sander’s tweede album, die een bijzondere titel heeft gekregen. Het getal representeert niet alleen het aantal nummers op de tracklist, het heeft ook een diepere betekenis. “Elf is voor mij, vooral dit jaar, een heel belangrijk getal”, verklaart hij. “Het is 2011 en ik vind 2011 het jaar dat stijlen wat dichter naar elkaar toe zijn gekomen. Tussen stijlen doorfietsen is iets wat ik al die jaren heb gedaan. De ene plaat wat meer melodieus, de ander wat meer techy of housey.”

De hele markt is volgens Sander wat ondoorzichtiger geworden. “Ik vind het een fantastische ontwikkeling. House is wat melodieuzer, trance heeft zijn BPM verlaagd en progressive is heel hot geworden. Platen van mij werden gedraaid door Armin van Buuren, maar ook door Sebastian Ingrosso, Carl Cox en Richie Hawtin. Dat is een van de redenen waarom mijn album Eleve11 heet. Het is voor mij een belangrijk jaar geweest. Ik werk met veel nieuwe mensen, ik heb veel tijd geïnvesteerd in het zoeken naar een mooi team. Het voelt echt als een schakeljaar naar de volgende stap.”

Auditieve tentoonstelling
Het album is een omvangrijke, auditieve tentoonstelling van Sander’s groei als artiest. En dat blijkt een grote stap verder te zijn, niet alleen voor hem, ook voor zijn sound. “Vergeleken met Supernaturalistic is het veel meer een luisteralbum geworden. Het is melodieuzer, het vertelt een verhaal en het gaat ergens naar toe. Het is een heel open en breed album. Het is een plaat die je lekker relaxed thuis, maar ook in de auto kunt luisteren."

"Ik vind het een mooie combinatie tussen verschillende stijlen en verschillende soorten energie. Ik heb er heel lang over gedaan om de platen op de goede volgorde te zetten, om het een verhaal te laten vertellen. Elke plaat moest gewoon top zijn. Er mochten geen vullers op staan. Ik had het album ook veertien kunnen noemen, met veertien tracks, maar het ging erom dat die elf platen heel sterk waren. Die vertellen het verhaal van het album. Om die reden denk ik dat het album niet snel zal vervelen.”

Kenmerkend voor Sander’s producties is de uitzonderlijke kwaliteit. Zoals het een perfectionist betaamt, legt hij de lat dan ook ongrijpbaar hoog. “Zo hoog dat ik zelf produceer, engineer en master”, vertelt hij.
“Daarmee heb ik de kwaliteit zelf in de hand. Dat is een proces dat met de jaren gegroeid is. In het begin van mijn carrière liet ik mijn platen masteren. Dat is heel normaal, iedereen laat zijn platen masteren. Uiteindelijk vond ik dat het beter kon. Toen heb ik mezelf gestort op een studie van mastering, hoe je een plaat eruit kan halen zoals mijn platen nu klinken. Dat is een lang proces geweest maar uiteindelijk krijg je het trucje door en krijg je een bepaalde sound. Ik vind het belangrijk om een plaat open te houden, met de juiste geluiden, en niet teveel in de productie te stoppen. Daardoor krijg je een rustige plaat die juist heel veel energie heeft. Ik denk dat dit een beetje de formule is, energie is heel belangrijk in mijn muziek.”

Energie in de sets
Draaien in Nederland is volgens Sander een vak apart. Het kostte tijd om onder de knie te krijgen. “Wat mij opvalt in Nederland is dat Nederlanders van energie houden in de sets. Je moet echt leren draaien hier. Het heeft jaren geduurd voordat ik eindelijk een beetje doorhad wat het Nederlandse publiek wilde horen. Ze zijn erg kritisch en ik denk dat daarom ook juist zoveel goede artiesten uit Nederland komen. Als je in Nederland kunt draaien, en dat is de internationale gouden regel, kun je overal draaien.”

Wie Sander in Nederland wil treffen, mag 19 oktober zeker niet missen. Op die datum verzorgt hij namelijk samen met Ferry Corsten de kick-off van het Amsterdam Dance Event in de Escape. “Ik heb er enorm veel zin in. Sterker nog, dit is de eerste keer dat ik op ADE ben. Voorgaande jaren had ik of net toevallig in die periode studiotijd of ik was bezig met touren. Dit jaar heb ik gezegd dat ik op ADE wilde staan. Toen kwam deze optie, om samen met Ferry de opening te verzorgen. Dat wordt helemaal geweldig!”

txt Patrick Kannberg
imgs Sander van Doorn & APE archief
Advertentie
Party Tips