Features + Interviews
Soul Clap || House uit de nieuwe wereld

Soul Clap
House uit de nieuwe wereld

17 oktober 2012
“House hoeft geen opgepompte herrie te zijn. In een club mag ook gewoon relaxte, feelgood muziek worden gedraaid.” Het devies van Soul Clap, het duo uit Boston dat de laatste jaren furore maakt met opwindende dj-sets waar naast house en techno ook disco, funk, R&B en pop opduiken. Eerder dit jaar deden ze hetzelfde met hun debuutalbum EFUNK, we zochten ze op voor een gesprek over de toestand van de dance.

“Hiphop en house, dat doen we al jaren”, zegt Charles Levine, reagerend op hoe Amerika momenteel wordt veroverd door een commerciële mix van electrohouse, hiphop en R&B. “We stonden in 2006 nog in allerlei Boston clubs waar ze alleen maar hiphop wilden horen. Wij waren weg van house, maar als we zo'n track draaiden werden we gek aangekeken -ga gauw weer eens wat raps draaien!”
“Wat we deden was mensen in de val lokken door allerlei acapellas over housegrooves te mixen, daar waren we constant mee bezig. Hoe kunnen we deze mensen op house laten dansen? En nu hoor je het overal, het is dé dominante sound in de clubs! Van die vreselijke dingen als David Guetta of Afrojack. Nee, dat is niet onze stijl”

Plastic deuntjes
“Ook al noemen ze die muziek ook house”, vult Levin's kompaan Eli Goldstein aan. “Dat is wel een probleem, je wordt door een buitenstaander al gauw in hetzelfde hoekje gedrukt.”
Levine: “Vreselijk, want die opgepompte muziek is niet echt een reflectie van housemuziek, eerder een reflectie van radiomuziek. Wat je in de club hoort is hetzelfde als in de taxi er naartoe, van die opdringerige, gemaximaliseerde plastic deuntjes. Maar goed, wij luisterden ook naar shitty muziek toen wij 18 waren haha! En uiteindelijk, als je je verdiept in een muziekstijl, ontdek je vanzelf ook de goeie dingen.”

Soul Clap ontworstelde zich uiteindelijk aan de betrekkelijk kleine scene in Boston. Via hun vrienden van het Newyorkse (label, club en producersduo) Wolf + Lamb veroverden ze vervolgens de wereld. Releases waren vaak een combinatie van deephouse en R&B- danwel popvocalen. “Weer zo'n bijzonder moment in het Newyorkse nachtleven”, zegt Goldstein. “Met The Marcy hebben ze een heel eigen plek gecreëerd, je gaat daar niet heen voor een dj of zelfs voor een specifieke muziekstijl, je gaat daar heen om een feest te bouwen. Het is echt de Paradise Garage van deze tijd.”

Hommage
“Met dat idee hebben we ook EFUNK gemaakt”, zegt Levine over hun dit jaar verschenen debuutalbum. “Geen clubmuziek, geen pure house, maar een hommage aan dansmuziek door de jaren heen. Dat hoor je wel; duidelijke 80's songs, wat Prince en Janet Jackson, wat 90's met invloeden als Snap! en C&C Music Factory. Ja, R&B is de rode draad, maar dat geldt ook voor onze dj-sets. De liefde daarvoor is zo sterk. Ik zou nooit een dj-set kunnen draaien zonder er een R&B feel aan te geven.”

“Ik hou ook van techno, daar experimenteren we nu erg mee, die combi van house en techno, in plaats van disco en hiphop zoals we voorheen deden. Maar het gaat er altijd om dat je alles voorbij laat komen. Soms heb je daar tijd voor nodig, maar dat is wel het doel.”

<iframe width="100%" height="166" scrolling="no" frameborder="no" src="https://w.soundcloud.com/player/?url=http%3A%2F%2Fapi.soundcloud.com%2Ftracks%2F52255401"></iframe>

Goldstein: “En da's wel iets wat je steeds minder vaak hoort. Toen we net gingen touren hoorden we zoveel mensen interessante dingen doen. Maar nu lijkt dat helemaal verpest, iedereen draait van die puristische, rechtlijnige sets. En dan ook nog met de meest voor de hand liggende platen! Niet alleen de grote dj's, maar ook in de underground zijn ze zo saai met hun platenkeus, het is echt frustrerend.”

Frisse wind
Kwestie van vraag en aanbod, dit is blijkbaar wat het publiek wil horen. “Nee!”, reageren de heren in koor. “Iemand moet ze opvoeden. Met een festival of een meerdaagse conferentie als het ADE kunnen wij bijvoorbeeld een frisse wind brengen. Want wij zijn ongeveer de enigen die ineens zeggen, yeah, laten we een discoplaat opzetten. Na ruim 72 uur van nonstop gebeuk is dat behoorlijk prettig! Mensen worden weer ff relaxed, 'stretch out a little bit you know!'  Want we zijn muziekliefhebbers, geen drugsgebruikers die onze ouders kwaad proberen te maken haha!”
Goldstein: “Misschien overdrijven we wat, er zijn heus wel andere dj's die dit ook doen. Maar ik zou zo graag zien dat meer dj's wat harder hun best doen om origineel uit de hoek te komen.”

Zelf heeft Soul Clap in ieder geval een flinke klap op het nachtleven gegeven. Maar zal de door nudisco ingezette trend rond relaxte, downtempo clubmuziek niet ten ondergaan zoals eind jaren 70 ook discoplaten op de brandstapel belandden? “Nou, ik zie dit niet zozeer als de disco van nu, het is eerder al die David Guetta dansmuziek die gaat opbranden. 'The mainstream isn't gonna stand for this shit for so long'. In Amerika dan. Er komt wel weer een beweging terug naar de rock 'n roll.”

“Dat voelden wij al de eerste twee jaar dat we gingen touren, de hele tijd keken we een beetje angstig over onze schouder. Wat gaat er gebeuren? Straks boeit het niemand meer wat wij doen. Omdat wij zo breed draaien en altijd een beetje evolueren hebben we die house-disco trend een beetje ontweken. En die trend gaat weer terug naar techno, dat kan ik je garanderen, hopelijk kunnen wij dan blijven doen wat we doen, blijven groeien en er een publiek voor vinden.”

Soul Clap staat zondag 21 oktober op een van de slotfeesten van het ADE: Crew Love in Melkweg, samen met o.a. Wolf + Lamb, Pillow Talk en Night Plane.

txt Nico van der Plas
imgs Wolf + Lamb archief & APE archief
Advertentie
Party Tips