Features + Interviews
Speedy J klaar voor de toekomst

Speedy J klaar voor de toekomst

01 november 2008
Hij leek even uit de roulatie. Voor de ongeoefende techno-fanaat dan, Speedy J is namelijk nooit echt weggeweest. De Rotterdammer was druk met zijprojecten, waaronder een collaboratie met video-artiest Scott Pegano, vorig jaar resulterend in dvd Umfeld, waarop de producer een uniek 5.1 surround sound bij de beelden presenteerde. Maar goed, dat speelde zich relatief ver af van de dansvloer, in die zin heeft Speedy J dit jaar een comeback gemaakt. Met de lancering van zijn nieuwe label Electric Deluxe en gelijknamige feesten is de grote roerganger nu klaar om de technoscene een broodnodige schop onder de kont te geven.

“Ik was er al op 29 april”, onderstreept Jochem Paap aka Speedy J meteen zijn terugkeer naar de dansvloer. “We hebben toen het label gepresenteerd met een feest in de Melkweg, waar onder andere Richie Hawtin en George Issakidis stonden. Daarna was er tijdens 5 Days Off ook een editie, op zaterdag 29 november staat de derde aflevering op het programma. Het is geen echte labelparty, eerder een feest met mijzelf als host, aangevuld met interessante gasten uit de elektronische muziek. Ik heb het feest echter vernoemd naar het label omdat ik wilde dat het evenement dezelfde stijl en sfeer zou uitademen als Electric Deluxe.”
En dat betekent innovatie. Volgens Paap wordt het weer hoog tijd voor baanbrekende muziek, met die gedachte is hij zijn (puur digitale) label gestart. “Wat ik nu mis is het avontuur, het risico en originaliteit in de techno. Het lijkt wel alsof iedereen is dichtgeslagen; als ik op een willekeurige dag de top 10 op Beatport luister, lijkt het alsof elke track door dezelfde producer is gemaakt. Terwijl hét kenmerk van techno altijd de blik op de toekomst is geweest, niet het heden. Niet elke track hoeft meteen experimenteel te zijn, zolang het maar origineel is. Ik bedoel, ik ben geen muziek gaan maken om in de rij aan te sluiten… Met mijn label wil ik die eigenwijsheid een beetje terugbrengen.”
Voor de buitenwacht maakt hij hiermee een soort comeback naar de dancescene, Paap ziet dat anders. “Ik ben misschien even buiten zicht geweest voor het dance-publiek, maar het voelt niet als een terugkeer. Ik heb gewoon wat andere dingen gedaan, voelde me ook niet verantwoordelijk om de techno in de gaten te houden. Ik verbaas me er wel over dat zo weinig andere artiesten de behoefte hadden om een draai te geven aan het heersende geluid –alsof het tegenwoordig alleen nog gaat om scoren.”
De Rotterdammer noemt de nieuwe technologie, waardoor iedereen met een laptop muziek kan produceren en uitbrengen. “Met als gevolg een hele hoop nietszeggende muziek”, oordeelt hij. “Al heeft het natuurlijk ook goede dingen opgeleverd. Ik vind het een positieve ontwikkeling dat iedereen nu kan downloaden, sharen en aanbieden wat hij wil, daar doe ik vanaf het begin al net zo hard aan mee. Er moet alleen nog een goed systeem voor worden bedacht.”
“Zoals ik voor mijn volgende album heb gedaan. Via website soundcloud.com kan iedereen van 1 november tot 1 december geluiden uploaden, waarmee ik dan aan de slag ga. Ondertussen houd ik via een soort weblog op mijn eigen site iedereen op de hoogte welke geluiden ik wel en niet gebruik, om uiteindelijk een mixalbum uit te brengen waar iedere deelnemer deelt in de royalties. Zo vat ik mijn verschillende activiteiten samen (het heeft elementen van mijn digital dj-project, maar ook van de Collabs Sessions) en breng ik meteen een boodschap over: niet klagen over nieuwe technologie, doe er iets positiefs mee.”

Zo blikt Paap wederom in de toekomst. Dat geldt ook voor de digitale geluidsbibliotheek die nu uitkomt, gevuld met zo’n 10.000 geluiden (van kicks, hihats en percussie tot sequencers en gekke samples) uit Paaps eigen studio. “Zie het als een Speedy J-album, maar dan ongestructureerd”, zegt hij over Kreate, uitgebracht door software-fabrikant Native Instruments. “Hopelijk dient het als inspiratiebron voor producers, in welke muziekstroming dan ook, zolang er maar iets origineels uitkomt.”

Electric Deluxe: zaterdag 29 november in de Melkweg, Amsterdam, met oa. Speedy J, Nathan Fake, Radioslave en Pan-Pot. De eerste release op het label is ‘Red Shift’ van Speedy J, meer info op Speedy J Dot Com.

txt Nico van der Plas
img Andre Ruello
Advertentie
Party Tips