Features + Interviews
Underworld blijft trouw aan de clubmuziek

Underworld blijft trouw aan de clubmuziek

01 november 2007
Het nieuwe album van Underworld is er niet eentje zoals je die zou verwachten. Althans, niet het grote publiek, dat de Britse act toch vooral kent van meeslepende dance-anthems als Born Slippy en Rez. Nee, op Oblivion with Bells, de vijfde langspeler van Karl Hyde en Rick Smith, geen festivalkrakers van dat kaliber, maar sfeervolle, minimaal klinkende dansvloermuziek. Zo keert Underworld weer terug naar zichzelf, aldus Hyde, die de Duitse clubscene noemt als grote inspirator.

Ricardo Villalobos, Sven Väth, Pig & Dan, James Holden –het zijn geen namen die je meteen in verband zou brengen met één van de grootste mainstream dance-acts van de afgelopen tien jaar. Maar Karl Hyde geeft het eerlijk toe, de minimal heeft grote invloed gehad op Underworld. “We hebben altijd onze inspiratie gezocht in clubmuziek”, vertelt hij. “We hoorden echter niets wat ons werkelijk raakte, totdat we de tip kregen om eens te gaan luisteren wat er in Duitsland allemaal gebeurde. En hoewel de Duitse elektronische muziek altijd onderdeel is geweest van onze roots, waren we die de laatste jaren helemaal vergeten. Ondertussen was die scene rustig doorgegaan op het eigen pad, het bleek precies de juiste sound.”
Hyde noemt het kale, gestripte geluid van de minimal, waar verschillende producers in de loop der tijd een eigen draai aan hebben gegeven. “Het was erg leuk om te horen hoe jongere artiesten nieuwe dingen deden, soms met bekende geluiden, maar wel op een interessante manier. Want veel van die minimal-sound slaat qua bpm en gevoel terug op begin jaren negentig, zonder dat het retro is. Wij zijn veel van die muziek gaan draaien in onze webradioshow, hebben wat materiaal gestuurd naar Pig & Dan, om te kijken wat ze ermee zouden doen, en dat heeft ons veel geleerd. Eindelijk raakten we weer opgewonden.”

Tel daarbij op de twee filmscores die Underworld maakte, en de uitkomst is Oblivion with Bells, een album met subtiel gelaagde dancetracks, zonder de voorspelbare Underworld-krakers. “Voor ons was deze plaat echt een reis weg van de Underworld die A 100 Day Off maakte”, zegt Hyde. “Want dat was toch vooral ‘Underworld het instituut’, waarvan werd verwacht dat ze knallende muziek maken. We moesten onze vrijheid weer terug zien te krijgen, want het begon vervelend te worden, die verplichting. En hoewel ik nog steeds achter die plaat sta, kan ik het album dat we nu hebben gemaakt echt scharen onder mijn favorieten, naast onze eerste twee albums. Oblivion With Bells klinkt ook als de band van die eerste albums, een band die doet wat het het liefst wil.”
“Natuurlijk spelen we de grote anthems nog steeds graag, maar op deze plaat paste die stijl gewoon niet. Sterker nog, we hebben de stevige tracks er zelfs vanaf gehaald! Want ze waren er wel, maar het paste niet tussen de rest van het materiaal. De afwisseling op een album tussen poppy en stevig hebben we al zo vaak gedaan, dat wilden we ditmaal niet. Nu sluit alles op elkaar aan; voor het eerst durf ik hem ook terug te luisteren, dat heb ik normaal nooit.”

De Brit noemt de overgang naar het huidige Underworld-geluid een gevolg van de filmmuziek, maar ook het werk dat de heren op internet hebben uitgebracht. “We hebben in de tussentijd ook twee download-albums uitgebracht, dat heeft ons geholpen. Want op internet kunnen we veel meer wegen bewandelen, van stevige techno en electro tot vage geluidsfragmenten, zo hebben we ons ritme weer gevonden.”
“Het is ook fijn om ons in verschillende werelden te bewegen. We staan op festivals voor rock-fans te spelen, maar zijn gelukkig ook nog altijd populair in de dancescene, toch de plek waar we vandaan komen. We zitten in de mainstream, maar werken ook met software-ontwerpers, internet-mensen, de zogenaamde outsiders, de underground. Maar eigenlijk zijn dát de mensen van morgen, de mainstream van de toekomst. Voor ons blijft de underground daarom dé bron van inspiratie. Waarschijnlijk ook omdat we niet erg goed zijn in het maken van popliedjes; we moeten rondhangen met de outsiders, haha!”

Meer info, releases, radioshows etc op www.underworldlive.com.

txt Nico van der Plas
img Perou.co.uk
Advertentie
Party Tips