5 Days Off dag 2: zware wobbels bij Oi!

5 Days Off dag 2: zware wobbels bij Oi!

06 maart 2010 Een uitverkocht Paradiso, de verjaardag van organisator Gomes en een line-up die goud waard is. Dubstep feest Oi! overtrof tijdens de tweede avond van het 5 Days Off festival alle verwachtingen. Dance.nl was uiteraard van de partij.

Organisator en dj Gomes opende rond middernacht de avond op zijn eigen (verjaardags)party. Het publiek ging vrijwel meteen los toen Gomes achter zijn draaitafels R U Ready van Drumsound & Bassline Smith draaide. In een groot deel van de zaal werd gepit. Bezoekers die rustig aan hun eerste biertje begonnen, transformeerden in een losgeslagen menigte.

Rond 01.00 uur nam dj Kutz uit Groot Brittannië het over. Hij behoort dan nog niet tot de grootste der dubstep artiesten, maar zijn optreden was wel keihard genieten. Rauwe, donkere tunes met zware wobbels werden de zaal in gegooid. Het publiek werd iets te enthousiast en klom op de hekken rondom het podium. Kutz vroeg het toegewijde publiek dan ook om van de apparatuur af te blijven. Naast zijn eigen nummers draaide hij ook tracks van Skream en When I Look At You van Emalkay. Alhoewel dit laatste nummer al wat verouderd is, werd het nummer deze avond door verschillende dj’s gedraaid.

Terwijl het feest in Paradiso al lang op dreef was, stonden bezoekers buiten nog in een urenlange rij te wachten. Het blijkt dan wel dat Oi! na zes jaar uitgegroeid is tot een zeer gewaardeerd event. Bovendien trekt 5 Days Off niet alleen dubstep fans, maar ook bezoekers die op deze avond kennis maakten met het relatief nieuwe muziekgenre.

Joker stond al een tijdje op het podium van het publiek te genieten, toen het tegen 02.30 uur zijn beurt was om de menigte te entertainen. Deze 21-jarige artiest is op zijn jonge leeftijd al één van de sensaties van de afgelopen jaren. Volgens bezoekers heeft Joker zijn talent ontwikkeld sinds het laatste optreden in club Trouw. Hij hield het gedreven publiek tevreden met een goed balans tussen rustige funky melodieën en krachtige baslijnen. Het was wel duidelijk dat deze dj weet hoe hij het Nederlandse publiek moet bevredigen.

Naarmate het later op de avond werd, gunden steeds meer bezoekers hun benen en oren een momentje rust op het balkon. Ook was er de mogelijkheid om in de bovenzaal even te ontsnappen aan de drukte en bastrillingen. Swindle draaide hier dubstep met een jazzy sound. In de kelder traden L-Dopa en MC General Trix op met jungle, reggae en dub.

Terug in de main zaal, stond dj Hatcha aan de draaitafels. Hij nam de plaats van dubstep grootheid Rusko over, die helaas niet van de partij kon zijn wegens problemen met zijn reisdocumenten. Alhoewel het publiek teleurgesteld was dat Rusko niet kwam draaien, werd Hatcha hartelijk ontvangen. De bezoekers zongen luidkeels mee met zijn nummers. Hij draaide zeer variërende dubstep; breakbeat, house, bubbling en pure dubstep passeerden de revue. Verschillende bekende nummers kwamen langs, zoals de gouwe ouwe Burning van Coki.

In de vroege uurtjes sloot aanstormend talent Datsik de avond af. De muziek werd steeds ruiger en zelfs hardcore nummers werden gemixt. De Canadees draaide zware dubstep met een industrial tintje en was daarom de uitermate geschikt persoon om Oi! af te sluiten.

txt Leonie Versteeg