Joy Rising – klein maar fijn

Joy Rising – klein maar fijn

12 april 2010 Vrijdag 9 april 2010 was de eerste editie van het nieuwe event Joy Rising in de Danssalon Eindhoven. Met Dennis Ruyer als ‘headliner’ leek het feest op papier veelbelovend.

Helaas moest Dennis Ruyer verstek laten gaan wegens ziekte. Geen probleem want ‘the party most go on’ dus werd de Rotterdamse dj Eelke Kleijn opgetrommeld om zijn plaats in te nemen. Organisatoren en dj’s Lucio en Shayam openenden de avond, die moeizaam op gang kwam, met opzwepende beats. Het decor van de club waar ooit Fedde le Grand furore maakte, is onlangs verbouwd. Maar of dit nou echt een verbetering is moet nog blijken. Vooralsnog is het niet helemaal duidelijk, een blik werpend naar het plafond en je waant je in de grotten van Maastricht. Nou ja, ieder z’n ding.

Na het uitgebreid installeren van zijn dj gear nam Eelke Kleijn plaats achter de draaitafels. Uitdaging voor elke dj is om in een grote ruimte voor een klein publiek te draaien en de aandacht en (goede) sfeer vast te houden. Dit was voor Eelke Kleijn het geval omdat de opkomst zeer minimaal was. Aan de promotie heeft het niet gelegen; Joy Rising was digitaal (op verschillende sites) en in print (flyers en posters in Eindhoven en omgeving) te bewonderen. Wellicht heeft het hoge aanbod van andere party’s in de regio deels met de lage opkomst te maken gehad.

Werk aan de winkel voor meneer Kleijn, dankzij zijn juiste platenkeuze zorgde hij ervoor dat de dansvloer meer gevuld raakte en de sfeer er goed in bleef. Eelke Kleijn vermeed lange breaks of het zo nodig willen vertellen van een verhaal. Wat sommige dj’s geneigd zijn om te doen (als we een verhaal willen horen, lezen we wel een boek). In plaats hiervan pompte hij stevige house door de Eindhovense Danssalon. Heel fijn om een dj te zien die ‘gewoon’ de mensen wil entertainen.

Na de set van Eelke namen Lucio en Shayam weer plaats achter de cd-spelers en brachten Joy Rising tot een eind. Ondanks de geringe opkomst was de sfeer goed en op de muziek was niks aan te merken. Solide bouwstenen voor de volgende editie, hopelijk met meer bezoekers.

txt & imgs Vernon Tam