Abstract Division - Contemporary Spaces

Abstract Division - Contemporary Spaces

19 januari 2016

Label: Dynamic Reflection
Cat nr: DREF 028
Releasedatum: 19 januari 2016

Met Contemporary Spaces gaat het Nederlandse duo Abstract Division (Paul Boex & Dave Miller) voor het eerst volledig uit van eigen kracht. Waar er voorheen op elke release van de heren nog wel een remix van een of andere technotenor te vinden was, is al het werk ditmaal toch echt voor 100% aan hen toe te schrijven.

Het grappige aan Contemporary Spaces is dat je eerst denkt met een nieuw album te maken te hebben, gezien de opbouw, de duur, en de hoeveelheid aan tracks. De heren beschouwen hun nieuwe werk echter toch echt als ‘een dubbele EP’. Zoals ze onlangs al aan DJ Mag NL lieten weten: “Voor een album schrijf je echt conceptmatig muziek vanuit een bepaald idee dat je voor ogen hebt.” En: “Ik denk dat op een album alle facetten binnen een bepaald spectrum aan bod moeten komen”, aldus Paul Boex.

Op zich hebben de heren daarmee een punt, ware het niet dat Contemporary Spaces totaal niet op die manier wegluistert. Een soundscape ter intro (Glide), een soundscape ter afsluiting (Fade Away), met daartussen in een mix van zeer subtiel, lekker makkelijk wegluisterende techno. Er is veel aandacht besteed aan het complementair maken van alle tracks, en dat is zeer goed terug te horen. Nergens zakt de boel in, nergens wordt het te gehyped, nergens wordt het te verwrongen, nergens wordt het te goedkoop. De mannen hebben in dat opzicht een soort van live album gemaakt van een zeer consistent hoog niveau. Er is ook gewoonweg geen hoogtepunt te kiezen uit deze tien hoogwaardige tracks en dat is eigenlijk toch één van de beste complimenten die je kunt krijgen als producer.

Contemporary Spaces is, op de intro en de outro na, ook zeer goed dansvloermateriaal. De ‘EP’ weet constant een dansbaar tempo aan te houden, maar wordt door het voortdurend toevoegen en afvoeren van kleine accenten aan het geheel nooit saai. Een clapje hier erbij, het synthje daar verdwijnt, op die manier rolt Contemporary Spaces heerlijk voort. Zet deze 'EP' aan op een feest en je kunt als dj gewoon backstage een bakkie gaan doen. We kijken al uit naar het album.

Txt: Colin Kraan

1. Glide
2. Passenger