27 juli 2015

Label: Truesoul
Cat nr: TRUE1264
Stijl: Tech House
Releasedatum: 27 juli 2015
Oordeel: 3,5/5

Adam Beyer, een van de meest relevante techno-dj's in de wereld voor nu al twee decennia, vervolgt zijn toonaangevende vorm met een voortreffelijke EP op één van zijn labels Truesoul, met als extraatje een remix van zijn Zweedse collega Tiger Stripes op dit pakketje van vier tracks.

De Zweedse techno-dj is al vanaf jonge leeftijd geobsedeerd door elektronische muziek. Als drummer in een schoolbandje zat zijn percussieve vibratiesound er al ingebrand. Zijn self-drive en toewijding aan de muziek zijn de basis geweest voor de ontwikkeling van zijn sound: een uitgesproken, unieke sound, gebouwd op geduld en natuurlijke techniek, maar tegelijkertijd ook zeer dansbaar. Deze sound heeft geresulteerd in het feit dat Beyer als een van de hoogst geprezen 'production talents' in de scene wordt gezien.

Beyer heeft intussen al drie labels opgericht: Drumcode, Truesoul en Madeye. Zijn eerste en zeer waarschijnlijk bekendste en grootste label Drumcode, is zelfs al doorontwikkeld in wereldwijde evenementen (Awakenings presents Drumcode bijvoorbeeld) en in zijn eigen ‘Drumcode live’ FM radioshow, welke wordt gedraaid op 40 stations wereldwijd en waarvan zijn podcast al meer dan 3 miljoen keer gedownload is. Drumcode heeft een zeer duidelijke muzikale visie: vooruitdenken. Ook heeft Drumcode een platform gecreëerd voor de leiders van de techno new-wave, zoals Paul Ritch, Joseph Capriati en Alan Fitzpatrick, en dit zijn dan ook graag geziene gasten op het label.

Zijn label Madeye wordt gebruikt om louter eigen producties op uit te brengen. Dit zijn naar eigen zeggen producties die wat experimenteler zijn. Ongeveer gelijktijdig heeft hij zijn label Truesoul opgericht, op welke deze EP is uitgebracht. Met Truesoul verschuift hij de grenzen van de geaccepteerde norm van het vooruit denken. Met dit label wil hij vooral de wat minder toegankelijke elektronische muziek in het licht zetten. Iets heel anders dan wat Drumcode creëert dus. Truesoul is gegroeid tot een hecht en afhankelijk label, gezien als Drumcode’s 'little brother'.

Zo ook deze nieuwe Truesoul-release, welke wat meer funky en tech-house georiënteerd is dan we van hem gewend zijn. Veel melodie en chunky drums geven Time Flies z'n gezicht. Daarnaast heeft Beyer met z'n 'crowd moving rhythms', waarmee hij groot is geworden, van deze EP weer een plaat weten te maken die de menigte zeker weer van binnen en buiten zal laten bewegen. Dit wordt doorgetrokken tot in de remix van Tiger Stripes waarmee Beyer met Time Flies toch weer een heerlijk dansbaar plaatje heeft gemaakt.

Txt: Pleuni Hulscher

01. Time Flies
02. Time Flies [Tiger Stripes Remix]