AFFKT -  Punto 0

AFFKT - Punto 0

23 februari 2012 Label: Sincopat
Stijl: deephouse / techhouse / ambient

Release: 24 februari 2012

Nieuw talent uit Spanje! Alhoewel, Marc Martinez Nadal aka AFFKT is al zeker vier jaar een opkomende ster uit Valencia. Met dit debuutalbum vestigt hij zich echter definitief, zoals dat zo mooi heet. Punto 0 is overigens niet ontstaan in een studio ergens in de sinaasappelstad, maar het resultaat van een aantal trips naar Cuba, Brazilië en Berlijn (waarbij ook een mooie documentaire is gemaakt over de ontluikende elektronische muziekscene in Cuba, zie onderaan deze review). En zo klinkt het album ook niet als een reguliere techhouse-plaat, maar schakelt Nadal soepeltjes van groovy dansvloermateriaal naar downtempo en ambient tracks. Met Mathias Kaden (Kadenzaffkt) en Marcin Czubala (Sabroso) zoekt hij het in de eerste categorie, terwijl Grandiosa juist weer zo'n zomerse, latin-getint droomscape is. Het met dOP geproduceerde El Flautista is vervolgens weer typische zigeunerhouse zoals we dat van de Franse act kennen, met de Spaanse zanger Sutja Gutierrez ontstaat juist weer een melancholieke deephouse vibe. En zo schakelt AFFKT steeds van de ene naar de andere sfeer, al is het algehele karakter van de plaat luistervriendelijk en luchtig -om een vergelijking te trekken, de Villalobos/Luciano sound in een toegankelijk jasje. Oftewel, weer zo'n album dat de zomer stiekem inluidt, leg 'm maar alvast klaar bij de strandspullen.

01. Intro feat. Truffle
02. Bruminha
03. Kadenzaffkt with Mathias Kaden