AIR - Twentyears

10 juni 2016

Label: Aircheology / Parlophone
Cat nr: 0190295990145
Stijl: Elektronisch / Triphop / Ambient / Chill-out
Releasedatum: 10 juni 2016

In 1995 maakte de wereld voor het eerst kennis met het Franse fenomeen AIR. AIR staat voor Amour (liefde), Imagination (fantasie/ verbeelding) en Rêve (droom/illusie). De heren schreven in 1997 geschiedenis met het spraakmakende Moon Safari dat wereldwijd een aantal miljoen keer over de toonbank ging.

AIR, bestaande uit het duo Nicolas Godin en Jean-Benoît Dunckel, kon destijds niet vermoeden wat hun Moon Safari-album allemaal teweeg zou gaan brengen. Hun unieke geluid – een kruising van ouderwetse (Franse) filmmuziek en retro-pop (jaren 60/70), aangekleed met downtempo beats en subtiele elektronica – sloeg in als een bom. All I Need met zangeres Beth Hirsch is zonder twijfel met afstand de bekendste single die het duo tot de dag van vandaag voortbracht. Deze track van ongekende schoonheid wordt nog altijd met regelmaat op de radio gedraaid en komt terecht voor in de hogere regionen van ‘eeuwige’ en ‘allertijden’-lijsten. Met name het cinematische geluid van AIR zou vervolgens veelvuldig gekopieerd worden door (eveneens) smaakmakers als Zero 7, Fragile State, Blue States en (specifiek werk van) Kinobe.

Inmiddels leven we in 2016 en zijn we dus ruim twintig jaar verder. De hoogste tijd om een welverdiend jubileum te vieren dus. In de praktijk betekent dit in het overgrote deel van de gevallen een herhaling van zetten. Voor de kenners/fans betekend dat weinig nieuws (op wat unreleased tracks en rarities na). Voor de mensen die AIR niet of nauwelijks kennen is deze bundel een bijzonder fijn document!

Buiten de nodige tracks van het klassieke Moon Safari staan er ook opvallend veel bijdragen van het Talkie Walkie-album (uit 2004) op het menu. Geen slechte keuze wat mij betreft. Achteraf bezien wellicht het beste AIR-album na Moon Safari. Het zal overigens niet bepaald gemakkelijk geweest zijn om een ‘best of’-selectie aan te leggen rondom twintig jaar aan muziek vanuit AIR’s immense en indrukwekkende catalogus (van veelal baanbrekend werk)! Keuzes, keuzes, keuzes. Deze jubileumbundel is echter bijzonder goed gelukt.

Als liefhebber van het eerste uur valt er weliswaar weinig nieuws te ontdekken tussen de tracklist, maar AIR heeft met name tussen medio jaren ‘90 en eind jaren ’00 dusdanig mooie en tijdloze muziek uit de studio getoverd dat ze nog moeiteloos de maximale score opeisen voor een jubileumrelease als deze. Enige kanttekening: jammer dat de track Cosmic Bird (met Jean-Jacques Perrey) niet terug te vinden is op deze fijne jubileumrelease – een track die ooit enkel op een compilatie van het Source-label verschenen is.

Disc 1
01. La Femme D'Argent
02. Cherry Blossom Girl