Akabu - The Phuture Ain't What It Used To Be

06 oktober 2010 Label: Z Records
Cat nr: ZEDDCD020
Stijl: house / deephouse / disco

Release: 4 oktober 2010

De naam Dave Lee zegt wellicht niet veel, toch is deze Britse producer al sinds 1990 actief. En niet onverdienstelijk, de uiteenlopende muziek die hij uitbracht onder namen als Jakatta, Doug Willis, Raven Maize, The Sunburst Band en, zijn meest bekende pseudoniem, Joey Negro wordt al 20 jaar lang overal opgepikt. Van disco, funk en soul tot house en techno, Dave Lee is zo'n typische producer die overal zijn weg in weet te vinden. Met zijn nieuwste project Akabu levert hij nu een album waar al zijn smaken samenkomen in een serie aantrekkelijke housetracks. Of dat nu subtiele acidhouse is (Crystalized, Sax My Bitch Up) heerlijk broeierige deephouse (You Want It All, samen met de Noorse act Boomclap Bachelors), naar de top-40 knipogende vocal house (Behind The Mask, met zangeres Tanya Michelle) of jazzy deephouse (Another World, samen met Berlijns producer Andre Lodemann), Dave Lee weet het allemaal slim samen te brengen. Zo krijg je album met uiteenlopende geluiden; van iets te gelikte soulvolle house naar melodieuze instrumentals met zowel oldschool als hedendaagse invloeden. Akabu probeert hiermee een tijdloze plaat af te leveren, en dat lukt hem grotendeels. Bepaalde vocalen en deuntjes zijn namelijk altijd al een beetje fout geweest (check bijvoorbeeld die scheurende saxofoon op Another Generation, die had Lee beter achterwege kunnen laten), daarmee snijdt de producer zichzelf weleens in de vingers. Los daarvan is The Phuture Ain't What It Used To Be een aantrekkelijk album, zo eentje die meerdere draaibeurten mee kan -niet slecht in deze tijden van muzikale overconsumptie.

01. The Phuture Ain’t What It Used To Be feat. Joel Edwards
02. Crystalized feat. Foremost Poets
03. Sax My Bitch Up